Wszystkie osoby skupione wokół wydarzenia połączył jeden cel: przełamanie stereotypu gier jako „bezmyślnej rozrywki, która marnuje czas użytkowników”.
Od lat liczne badania, realizowane m.in. przez Games Learing Society wskazują na to, że gry mogą bardzo pozytywnie wpływać na rozwój poznawczy i uczenie się. Gracze dzięki swojej aktywności mogą lepiej posługiwać się językami, mieć lepszą koordynację, zwiększać swoją motywację, umiejętności myślenia strategicznego czy też liczenia. Jedna z popularniejszych na świecie gier, czyli Minecraft jest wykorzystywania w nauczaniu programowania i doskonaleniu matematycznych umiejętności. Powstała z resztą jej specjalna wersja – MinecraftEdu, która szczególnie dedykowana jest poszerzaniu edukacyjnych umiejętności.
Zobacz również
Podczas konferencyjnych prelekcji głos zabrało wielu specjalistów związanych z obszarem nauczania poprzez granie, m. in. programiści i graficy z CI Games, którzy zachęcali do zaangażowania się w tworzenie gier komputerowych czy Justyna Płatek z Mindcloud, która opowiadała nauczaniu poprzez grę Minecraft. O wpływie gier komputerowych na zachowania twórcze opowiadał Ustatkowany Gracz, a DOJI Academy zaprezentowało sposób na edukację biznesową w formie gry kryminalnej o nazwie Coffe Noir.
W trakcie wydarzenia na uczestników czekało wiele atrakcji: mogli oni rozgrywać turnieje popularnych gier planszowych, czy też zapoznać się z ofertą edukacyjną Gimnazjum Filmowego oraz Liceum Kreacji Gier Wideo – jedynego w Polsce liceum z autorskim programem edukacji multimedialnej przy Warszawskiej Szkole Filmowej.
Podczas konferencji rozmawiano także o współczesnych trendach w nauczaniu, które przedstawiły Katarzyna Kowalik oraz Marta Kozak – Gołębiowska z AFiB Vistula. Jednym z nich jest z pewnością powolny, acz zauważalny rozwój gier edukacyjnych. – Pedagodzy i metodycy podkreślają, że tworzenie gier edukacyjnych nastawionych na przekazywanie wiedzy, ma w dobie tak dynamicznego rozwoju technologicznego duże znaczenie. Nad stworzeniem takiej gry pracują nie tylko delevoperzy, ale także dydaktycy, którzy otrzymując gotową fabułę gry, wplatają w nią w sposób niezauważalny i niewyczuwalny różne elementy edukacyjne. Jest to trudna sztuka, ale opłacalna – gra edukacyjna musi być przyjemna, sprawiać frajdę, dlatego grający wręcz nie odczuwa tego, że uczy się czegoś nowego i przyswaja wiedzę.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Jednym z twórców gier edukacyjnych, którzy zaprezentowali się na konferencji jest warszawskie studio developerskie SteamBytes, które zaprezentowało przedpremierowo nową grę „Reach For the Skies” będącą połączeniem gry zręcznościowej z edukacyjnym quizem – Konferencja „Nauczanie poprzez granie” to bardzo istotne wydarzenie zarówno dla branży gier jak i edukacyjnej. Połączenie gry i nauki kryje ze sobą ogromny potencjał, z którego mogą korzystać zarówno dzieci, jak i dorośli. Poprzez gry edukacyjne można w bardzo przyjemny sposób doskonalić umiejętności matematyczne, uczyć się flag krajów, anatomii czy języków – mówi Tomasz Mularczyk, twórca studia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W ramach „Nauczania poprzez granie” odbyły się także dyskusje panelowe, warsztaty efektywnej nauki i wykorzystania gier w edukacji oraz spotkania z vlogerami m. in. z Pauliną Mikułą, polonistką i autorką kanału „Mówiąc Inaczej”.
Myślę, że nauczanie poprzez granie powinno pełnić w dydaktyce coraz ważniejszą rolę – mówi Paulina – To chyba najskuteczniejsza metoda przyswajania wiedzy, dlatego że nie wiąże się ze stresem, tylko z przyjemnością. Jeżeli dzieci się stresują, natychmiast włącza im się pewna blokada, przez co zniechęcają się do szkoły i do nauki, a my powinniśmy robić wszystko, by do tego nie dopuszczać.. Dzięki nauczaniu poprzez granie możemy spowodować, że uczniowie polubią chodzenie do szkoły i będą chętnie zdobywać wiedzę, a to w procesie edukacyjnym jest najważniejsze.
Katarzyna Kowalik, Lead Instructional Designer AFiB Vistula dodaje: Gry mają naprawdę ogromy potencjał edukacyjny. Już podczas pierwszej edycji naszej konferencji udowodniliśmy – co potwierdzili uczestnicy – że nauczanie poprzez granie jest możliwe i ma przed sobą przyszłość. Chcemy kontynuować propagowanie tej idei i zachęcać zarówno nauczycieli, rodziców jak i młodzież do wykorzystywania gier w kreatywnym, efektywnym, a przede wszystkim przyjemnym zdobywaniu wiedzy.