Nie masz strategii gadżetowej? Sprawdź, jak ją stworzyć, zanim stracisz klientów

Nie masz strategii gadżetowej? Sprawdź, jak ją stworzyć, zanim stracisz klientów
Zamawiasz gadżety na najbliższy event? Znowu butelki, notesy i krówki? Przestań brać „to, co wszyscy” znajdź to, co jest najlepsze dla Twojej marki. Wykorzystaj protipy od Gadżetowych Ekspertów z OpenGift.pl i stwórz strategię, dzięki której przekształcisz upominki reklamowe w skuteczne narzędzie marketingowe.
O autorze
5 min czytania 2024-03-14

Po co firmom gadżety reklamowe?

Gadżety reklamowe to element promocji marki. Dobrze dobrane upominki pomagają zwiększyć świadomość marki, wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć nowych odbiorców. Mogą być także świetnym narzędziem motywacyjnym dla pracowników i metodą lojalizacji partnerów biznesowych.

Tyle w teorii. Niestety w praktyce wiele firm kupuje gadżety bez analizy aktualnych trendów, zbadania potrzeb odbiorców i stworzenia harmonogramu działań. Zazwyczaj upominki docierają tuż przed wydarzeniem, kiedy nie ma już czasu, żeby wprowadzić ewentualne zmiany. Dlatego kampania nie przynosi spodziewanych efektów. Brakuje w niej strategii.

Czym jest strategia gadżetowa?

Zacznijmy od tego, że Twoja strategia musi wyjść poza plan nakreślony w głowie. To, jaką formę ostatecznie przyjmie – dokumentu, arkusza kalkulacyjnego czy prezentacji – ma mniejsze znaczenie. Musi być jednak czymś, do czego można się w każdej chwili odnieść. To szczególnie istotne w dużych przedsiębiorstwach o mocno rozbudowanej strukturze. Dzięki temu każda osoba zaangażowana w kampanię upominkową ma pełny obraz sytuacji i wie, do czego to wszystko zmierza.

Strategia gadżetowa powinna być częścią strategii reklamowej. Nie musi być wcale kilkunastostronicowym dokumentem – może zawrzeć się na trzech slajdach w prezentacji lub dwóch stronach A4. W praktyce na osobną strategię upominkową decydują się jedynie korporacje, które są obecne na największych targach czy wydarzeniach branżowych, a także firmy z wieloma oddziałami czy przedsiębiorstwa, które mają programy lojalnościowe (np. stacje benzynowe).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co Ci to da, czyli jak planowanie gadżetu realnie przełoży się na Twoją firmę?

1.   Oszczędność finansowa
Planując zakup gadżetów z wyprzedzeniem, masz większe pole do negocjacji cen z wykonawcami, co przekłada się na większy zysk dla Twojej firmy.

2.   Lepsze dopasowanie = lepszy efekt
Dysponując sporym zapasem czasu, możesz stworzyć gadżet od zera, dopasowując go do potrzeb konkretnych grup docelowych. Personalizacja to klucz do sukcesu Twojej kampanii. Tworząc upominki na ostatnią chwilę, musisz się liczyć z tym, że nie dasz rady zrealizować niektórych pomysłów ze względów logistycznych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3.   Powtarzalność produktu
Planowanie pozwala uniknąć problemów związanych z końcówką serii. Dzięki temu możesz elastycznie reagować na zmiany, np. domawiając gadżety, które cieszą się największą popularnością.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

4.   Minimalizacja ryzyka
Mając pod ręką strategię gadżetową z głównymi założeniami kampanii i harmonogramem działań, unikniesz fuckupów, związanych np. z brakiem dostawy gadżetów na czas.

5.   Możliwość testowania
Planując gadżety z wyprzedzeniem, masz więcej czasu, żeby zamówić próbki i sprawdzić, czy gadżet rzeczywiście spełnia Twoje oczekiwania.

Jak stworzyć strategię gadżetową w 6 krokach?

1.    Wyznacz cel
Tworząc jakąkolwiek strategię, nie tylko gadżetową, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Zbudować większą świadomość marki? Poprawić wizerunek brandu? Zlojalizować klientów? A może docenić swoich pracowników lub partnerów biznesowych? Gadżetowi Eksperci z OpenGift.pl przypominają, że wybór celu zawsze powinien być uzależniony od grupy, do której kierujesz kampanię upominkową – inne cele będą przyświecały działaniom skierowanym do pracowników, inne do klientów czy inwestorów.

2.    Dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy
Zanim zamówisz gadżety z logo, zbadaj, czym interesują się osoby, do których kierujesz kampanię, gdzie spędzają czas i jakie mają przyzwyczajenia. Zbierz jak najwięcej informacji, które pozwolą poznać ich upodobania i preferencje. Jak to zrobić? Wykorzystaj dane z takich narzędzi jak Google Analytics. Przeprowadź wywiady z przedstawicielami grup docelowych, dbając o reprezentatywność próby. Przeanalizuj opinie, recenzje i komentarze pod postami marki w social mediach.

3.    Ustal budżet
Kampania gadżetowa musi być opłacalna. Jaką kwotę przeznaczyć na tego typu działania, żeby nie przestrzelić? To zależy od wielu czynników, m.in. wielkości przedsiębiorstwa czy założonych celów. Jeśli tworzysz strategię gadżetową po raz pierwszy, postaw na mniejszy budżet, podziel go po równo na każdą grupę (tj. klientów, partnerów biznesowych i pracowników), a następnie przeanalizuj efekty.

  •  Pamiętaj, gdy mowa o mniejszym budżecie, wcale nie chodzi o najtańsze gadżety, lecz skalę działania.

4.    Stwórz harmonogram działań
Event branżowy już jutro, a firma realizująca zamówienie pisze, że gadżety będą dopiero za tydzień? Nie pozwól, żeby podobna wiadomość kiedykolwiek wpadła do Twojej skrzynki mailowej. Pierwszy kwartał roku to doskonały moment, żeby zaplanować potrzeby gadżetowe na cały rok. Pamiętaj, że czas potrzebny na realizację zamówienia może się wydłużyć, jeśli upominki mają być personalizowane. Dysponując harmonogramem, dużo łatwiej zaplanujesz działania marketingowe na najbliższe miesiące i unikniesz dodatkowego stresu w przypadku ewentualnych opóźnień.

5.    Otwórz głowę na ciekawe pomysły
Czas na realizację Twojej wizji. Opaska na rękę z nasionami? Balsam do ust w bambusowym opakowaniu? Lampa z głośnikiem? Popcorn reklamowy? A może filiżanka z fusów po kawie? Kreatywne pomysły są w cenie – pamiętaj jednak, że muszą bazować na analizie grup docelowych, budżecie i harmonogramie. Jeśli nie wiesz, jakie gadżety reklamowe mogą Ci pomóc wyróżnić się na tle konkurencji i pozwolą zrealizować założone cele, możesz skorzystać ze wsparcia z zewnątrz. Na rynku działa wiele agencji kreatywnych i innych podmiotów, które, na podstawie szczegółowych briefów, projektują ciekawe i co najważniejsze skuteczne gadżety dla firm.

6.    Testuj!
Obawiasz się, że takiej sytuacji, że otrzymasz kilka czy nawet kilkanaście kartonów upominków, które zupełnie odbiegają od Twojej wizji? Gadżetowi Eksperci z OpenGift.pl zachęcają do zamawiania próbek, które pozwolą ocenić jakość wykonania upominków, sposób naniesienia logotypu czy ich funkcjonalność. Przed zamówieniem większej ilości warto także wysondować reakcję odbiorców na gadżety. Pamiętaj, że fazę testów także trzeba uwzględnić w harmonogramie.

Konsekwencje nieprzemyślanej strategii gadżetowej

Straty finansowe

Zakup gadżetów z logo bez wcześniejszego zbadania potrzeb grup docelowych, wyznaczenia celów czy weryfikacji jakości zamówionych upominków to prosta droga do przepalenia części budżetu reklamowego.

Negatywne skojarzenia z marką

Kolejny niepotrzebny gadżet działa na ludzi jak czerwona płachta na byka – może wywołać złość, frustrację i… lawinę negatywnych komentarzy w social mediach. Osoby obdarowane nieprzemyślanym upominkiem często przenoszą negatywne emocje na całą markę, przypisując cechy źle zaprojektowanych gadżetów samemu produktowi czy usłudze. Nie przykładając większej wagi do strategii upominkowej, można więc poważnie zaszkodzić brandowi.

Utrata wiarygodności

Jeśli prowadzisz biznes, doskonale wiesz, że marki latami pracują na zaufanie konsumentów. Czasem wystarczy jedna nieprzemyślana akcja marketingowa, by je nadwyrężyć. Obdarowanie klientów przypadkowymi gadżetami, które nie mają żadnego związku z marką, burzy jej wiarygodność. Wyobraź sobie firmę, której jedną z podstawowych wartości jest troska o środowisko naturalne. Co pomyślą klienci, gdy tę samą firmę „przyłapią” na rozdawaniu niskiej jakości gadżetów, które nie mają ani praktycznego zastosowania, ani żadnych certyfikatów? Że za wzniosłymi hasłami nie idą realne działania. A to prosta droga do utraty klientów.

Jak mierzyć efektywność strategii gadżetowej?

Event zakończony, upominki rozdane i… co dalej? Jak sprawdzić, czy gadżety z logo marki spełniły swoje zadanie?

Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest badanie satysfakcji odbiorców. Możesz poprosić osoby, które brały udział w wydarzeniu, o wyrażenie opinii o gadżetach w anonimowym badaniu ankietowym.

Wykorzystaj gadżety do budowania długofalowych relacji, zachęcając odbiorców do kolekcjonowania upominków. Stwórz limitowaną linię gadżetów, które są dostępne tylko dla tych, którzy zachowali upominki z poprzednich eventów. To metoda, którą wykorzystują m.in. organizatorzy kultowego już festiwalu muzyki elektronicznej, czyli Tommorowland.

Wartościowe informacje o efektywności strategii gadżetowej wyciągniesz także, śledząc konwersję, czyli monitorując, czy kampania przełożyła się na konkretne działania, takie jak wzrost liczby osób na stronie czy większa liczba powracających klientów.

Przed rozpoczęciem kampanii gadżetowej, a także po jej zakończeniu przeprowadź ankiety dotyczące rozpoznawalności marki na popularnych portalach społecznościowych. Dzięki temu sprawdzisz, czy upominki reklamowe przełożyły się na wzrost świadomości brandu w poszczególnych grupach docelowych.

TLDR

Aby strategia gadżetowa była skuteczna, musi realizować konkretne cele. Zanim zamówisz upominki dla klientów, pracowników czy kontrahentów, musisz przeanalizować preferencje odbiorców, zaplanować budżet i harmonogram działań, zadbać o jakość gadżetów oraz efekt WOW, a także monitorować efekty kampanii. Powodzenia!