Tymczasem tylko 40% przedstawicieli Generacji Y na świecie uważa, że ich pracodawcy nadążają za cyfrową rewolucją. Jednocześnie 2/3 z nich uznaje technologiczne zaawansowanie za istotną cechę biznesu. Pokolenie Millenium poszukuje także nowoczesnych rozwiązań jako konsumenci.
Generacja Y, według badań Universum Global, będzie stanowić w 2021 roku połowę globalnej siły roboczej. Co więcej, według analiz Pew Research w 2017 roku osiągnęła ona pozycję najbardziej licznej spośród wszystkich generacji, wyprzedzając tzw. pokolenie Baby Boomers – dotychczasowego lidera. Tzw. millenialsi spełniają obecnie dwie uzupełniające się role: poszukiwanych pracowników i najbardziej atrakcyjnej grupy konsumentów. W obu przypadkach są biegli w użytkowaniu technologii i oczekują wygodnych, intuicyjnych rozwiązań.
Zobacz również
Nie masz technologii? Nie idę z tobą do pracy
W jaki sposób transformacja cyfrowa może wspierać firmy w budowaniu strategii rozwoju zgodnych ze zmianami zachodzącymi na rynku? I jakie rozwiązania umożliwiają transformację, która przynosi realne efekty? O tym rozmawiali uczestnicy tegorocznego SAP Executive Forum 2017. W Warszawie spotkało się 500 menedżerów ds. IT, reprezentujących m.in. największe globalne marki IT oraz ich klientów z Polski. Jak zauważa jeden z nich – Adam Bieńko, Dyrektor Działu Enterprise Applications w Deloitte, młodzi specjaliści reprezentujący Generację Y coraz częściej zwracają uwagę na poziom zaawansowania technologicznego przy decyzjach o wyborze pracy.
– Według analiz Deloitte i MIT Review, ponad połowa pracowników firm opóźnionych we wdrażaniu technologii myśli o zmianie pracodawcy. Z drugiej strony aż 71% przedsiębiorstw inwestujących w cyfryzację potrafi właśnie dzięki niej przyciągać wartościowych pracowników. Firmy kurczowo trzymające się dawnych rozwiązań przestają być atrakcyjne, a w konsekwencji w ślad za kluczowymi pracownikami mogą tracić też klientów. Dlatego tak ważne jest dziś szybkie reagowanie na zmiany, które przynosi cyfrowa gospodarka – komentuje Adam Bieńko.
Przykładem tego, w jaki sposób z narzędzi technologicznych dobrze znanych Generacji Y korzystają współczesne firmy, są cyfrowe rozwiązania HR. To właśnie działy zarządzania zasobami ludzkimi coraz częściej starają się zarządzać kadrami w sposób znany np. z mediów społecznościowych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Dla młodszych pokoleń pracowników urządzenia mobilne czy platformy społecznościowe to naturalne narzędzie komunikacji. Potencjał ich zastosowania w miejscu pracy pokazuje projekt zrealizowany przez GAVDI na rzecz Grupy NEUCA, będący największym w Polsce wdrożeniem rozwiązania SAP SuccessFactors. Dzięki niemu menedżerowie zyskali m.in. szybki i intuicyjny dostęp do kluczowych informacji o pracownikach, wsparcie we wprowadzeniu nowych specjalistów do organizacji, a także możliwość zarządzania karierami i szkoleniami zespołów w ramach intuicyjnego interfejsu. Częścią rozwiązania była także społecznościowa platforma służąca do wymiany wiedzy i pracy grupowej miedzy pracownikami, menadżerami i zarządem – opowiada Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wiele rozwiązań, wiele możliwości
Generacja Y stanowi także bardzo ważną grupę konsumentów – zainteresowanych nowymi urządzeniami, rozwiązaniami technologicznymi. Chętnie korzystają oni np. z e-sklepów. Według badań BigCommerce w Stanach Zjednoczonych tą metodą Pokolenie Y robi aż 67% zakupów. Oczekiwaniom millenialsów wychodzą naprzeciw rozwiązania z zakresu tzw. omnichannel marketingu, wykorzystującego tak różnorodne kanały kontaktu jak m.in. strony internetowe, media społecznościowe, aplikacje mobilne czy centra kontaktu.
– Zdolność tworzenia we wszystkich tych kanałach spójnych i wygodnych doświadczeń dla konsumentów będzie w najbliższych latach przybierać na sile. Skalę zmian widać jak na dłoni, choćby na przykładzie rynku mobile. Według badań Euromonitor International już w 2016 roku zakupy przez urządzenia mobilne stanowiły aż 44% globalnej sprzedaży online. Jeszcze kilka lat temu taki scenariusz wydawał się bardzo odległy. Firmy muszą więc dziś dysponować rozwiązaniami technologicznymi, które sprawnie wykorzystują potencjał omnichannel marketingu i łączą wiele form budowy relacji z klientami – mówi Krzysztof Łukaszuk, Prezes Zarządu Hycom SA, firmy oferującej rozwiązania z zakresu marketingu wielokanałowego.
Wspominana wielokanałowość to część kultury innowacyjności, ważnej dla młodego pokolenia. To właśnie inwestycje w nowe rozwiązania, wykraczające poza rynkowy standard, pozwalają osiągać sukcesy w transformacji cyfrowej nie tylko rynkowymi liderom, ale także mniejszym firmom. Martin Wezowski, szef designerów w SAP i gość specjalny SAP Executive Forum 2017 podkreśla, że wpisanie tych działań w strategię firmy jest jednym z najważniejszych zadań współczesnego biznesu.
– Dziś potrzebujemy systemów i ludzi, którzy napędzają mechanizmy rozwiązywania złożonych problemów, a także zwiększają empatię firmy wobec klientów i partnerów. Ważną rolę odgrywa kreatywna kultura korporacyjna. Powinna obejmować ona naukę poprzez eksperymenty oraz pobudzać przedsiębiorczość. Częścią takiego podejścia musi być też zgoda na pomyłki i błędy, nieodłącznie związane z wprowadzaniem innowacji. Innym ważnym czynnikiem transformacji cyfrowej jest zdolność głębokiego rozumienia zmian, które zachodzą – mówi Martin Wezowski, Chief Designer w SAP.
Forum spotkań wizjonerów i menedżerów
Hasłem tegorocznego SAP Executive Forum 2017 w Warszawie (23-24 maja 2017), na którym omawiano wspomniane zagadnienia kluczowe dla transformacji cyfrowej, była koncepcja „Digital Business”. Gośćmi specjalnymi konferencji byli David Rowan, redaktor naczelny brytyjskiej edycji „Wired” oraz Martin Wezowski, Chief Designer w SAP i współtwórca innowacyjnych projektów firmy.
SAP Executive Forum 2017 to jedno z serii wydarzeń odbywających się na całym świecie. Program warszawskiej edycji nawiązywał do koncepcji cyfrowego przedsiębiorstwa oraz możliwości jego rozwoju przy wykorzystaniu m.in. internetu rzeczy, uczenia maszynowego, rozwiązań blockchain czy analizy predykcyjnej. W konferencji uczestniczyło 500 menedżerów i specjalistów.