– Od początku wiedzieliśmy, że chcemy stworzyć coś więcej niż spot. Chcieliśmy pokazać, jak wygląda moment zetknięcia się z dezinformacją – z poziomu emocji, przestrzeni, technologii. I jak łatwo się w tym wszystkim pogubić. Trzy zaawansowane technologicznie spoty, zrealizowane w Virtual Production, które sięgają po emocje, obrazy i historie, żeby w ciągu 30 sekund uruchomić refleksję i dać impuls do działania – mówi reżyser kampanii, Pascal Pawliszewski.
Kampania prowadzona jest wielokanałowo, choć jej trzonem pozostaje telewizja – medium, które nie tylko utrzymuje wyjątkowy poziom zaufania społecznego, lecz także wciąż pełni rolę jednego z głównych źródeł informacji dla milionów Polek i Polaków.
Zobacz również
Twarzą kampanii został Karol Strasburger – aktor, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Od lat obecny jest w telewizji jako prowadzący „Familiadę”, jest znany z wielu filmów i seriali takich jak „Polskie Drogi” czy „07 zgłoś się”. Dla wielu widzów jest synonimem spokoju, stabilności i wiarygodności, nie angażuje się nigdy po żadnej ze stron politycznego sporu. Karol Strasburger sam zetknął się z dezinformacją – padł ofiarą manipulacji i wykorzystania swojego wizerunku.
– Karol Strasburger był naturalnym wyborem. To osoba medialnie wiarygodna, niekojarzona z żadną opcją polityczną, obecna w domach Polaków od lat. I co ważne – sam padł ofiarą manipulacji swoim wizerunkiem – mówi Magdalena Wilczyńska z NASK.
Nowoczesność przeciwko dezinformacji
W kampanii zastosowano technologię Virtual Production znaną z największych światowych produkcji (Matrix 4, Blade Runner 2049) – połączenie fizycznych planów z generowaną cyfrowo rzeczywistością w czasie rzeczywistym. Spoty zrealizowano na ekranach LED w studiu ATM z użyciem Unreal Engine, z precyzyjnym odwzorowaniem światła, trackingiem kamery (głowica 360°) i cyfrowymi przejściami przestrzeni.
Tomik Grewiński jedynym właścicielem wytwórni Kayax
Za scenografię odpowiadała Agata Witek, za zdjęcia Adrian Kuciel, a za całość wykonania ATM System. Niektóre ujęcia wymagały kilkunastu powtórzeń, by odpowiednio uchwycić emocje aktorów w połączeniu z płynną animacją scenografii. Wirtualne przestrzenie były projektowane w pełnej synchronizacji z działem operatorskim i reżyserskim, tak by każda zmiana światła czy perspektywy była spójna z emocją i rytmem opowieści.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Choć każdy spot opowiada inną historię, wszystkie łączy jedno: pokazują, jak łatwo wpaść w pułapkę dezinformacji i jak niewiele trzeba, by się przed nią uchronić.
Dlaczego to takie ważne?
Z raportu IPSOS z 2024 roku wynika, że 94% osób na świecie przynajmniej raz zostało wprowadzonych w błąd przez fałszywą informację. 87% obawia się, że dezinformacja wpłynie na wynik nadchodzących wyborów.
W dobie personalizowanych algorytmów, clickbaitów i treści generowanych przez AI, coraz trudniej jest odróżnić informację od manipulacji. Szczególnie w okresie przedwyborczym, gdy emocje społeczne są wyostrzone, a internet zalewają sprzeczne przekazy, potrzeba krytycznego myślenia staje się kluczowa.
Kampania NASK „Nie pozwól sobie odebrać głosu” potrwa do wyborów prezydenckich. Wszystkie spoty, dodatkowe materiały edukacyjne i formularz do zgłaszania incydentów dostępne są na stronie: www.bezpiecznewybory.pl.