16 października na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Żywności. Został on ustanowiony w 1979 r. przez FAO (Organizację ds. Wyżywienia i Rolnictwa). Jego celem jest zwiększenie świadomości opinii publicznej na temat globalnych problemów żywnościowych oraz wzmocnienie poczucia solidarności w walce z głodem i niedożywieniem.
Tego dnia, ulicami 21 miast Polski, w samo południe wyruszą barwne korowody „Strajków Żywności”. Corocznie, sympatycy Banków Żywności, przedstawiciele szkół z całej Polski skandują swoje niezadowolenie z powodu bezmyślnego marnowania produktów spożywczych, zwracając jednocześnie uwagę na gospodarcze i społeczne znaczenie tego problemu. Będą nawoływać do racjonalnego wykorzystania żywności.
Zobacz również
Strajk Żywności w Warszawie poprzedzi spotkanie prasowe w warszawskim Lokalu Bistro z udziałem gwiazd i przedstawicieli polskiego przemysłu oraz polityki. Federacja Polskich Banków Żywności zaprezentuje najnowsze wyniki badań opinii publicznej dotyczących przyczyn i skali marnowania mięsa i wędlin w Polsce, które zostały przeprowadzone w partnerstwie z SMG/KRC. W konferencji wezmą udział m.in. przedstawiciele Federacji Polskich Banków Żywności, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Związku Polskiego Mięsa. Kucharz – ekspert Banków Żywności – Jan Kuroń, który jest wnuczkiem Jacka Kuronia – jednego z założycieli Banków Żywności w Polsce, odkryje przed uczestnikami spotkania tajniki odpowiedniego przechowywania żywności oraz umiejętnego wykorzystania resztek z produktów mięsnych.
Mięso i jego przetwory są jednym z najczęściej wyrzucanych i niepotrzebnie utylizowanych produktów
W Europie marnuje się ¼ produkowanego mięsa. Koszt wyprodukowania białka pochodzenia zwierzęcego wymaga znaczących nakładów związanych z użyciem wody i energii. Produkcja 1 kg wołowiny wiąże się z wykorzystaniem od 5 do 10 tys. litrów wody. Do produkcji jednego udka kurczaka zużywa się aż 650 litrów wody. Dlatego odpowiednie wykorzystanie oraz świadoma konsumpcja mięsa i wędlin, poprzez ograniczenie marnowania, przynosi znaczące korzyści dla środowiska. Dzielenie się jest po prostu opłacalne – zapobiega utylizacji i bezużytecznemu traceniu wody, energii oraz nakładów finansowych z tym związanych.
Kampania promocyjna
W dniach 8-21 października na łamach prasy i portali branży spożywczej i ekologicznej, pojawią się reklamy i banery kampanii. Do promocji dobrych nawyków zachęcających do ograniczania marnowania jedzenia przyłączyły się również wybrane sieci handlowe i ich stowarzyszenia.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Kampania promocyjna w sieciach handlowych
12 października, rozpoczęła się kampania informacyjna w sieciach handlowych, dotycząca problemu marnowania żywności. Potrwa ona do 21 października. Spoty kampanii pojawią się w sklepowych radiowęzłach oraz na ekranach telewizyjnych. Informację o kampanii będzie można również znaleźć na stronach internetowych sieci.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Projekt „Nie marnuj jedzenia – myśl ekologicznie”
Od 1 kwietnia trwa kampania społeczna „Nie marnuj jedzenia. Wyrzuć do śmieci stare przyzwyczajenia”, której celem jest uświadomienie negatywnych skutków ekologicznych, społecznych i ekonomicznych marnowania żywności. Na stronie niemarnuje.pl można dowiedzieć się o tym, jak planować zakupy, porcje posiłków, jak przygotować potrawy, by nie zmarnować niczego, jak prawidłowo przechowywać żywność.