zdjęcie: startupstockphotos.com
Marketerzy staną przed ważnym wyzwaniem, a zarazem szansą wykreowania ambasadorów marki wśród pracowników.
Zobacz również
Pracownik, konsument, ambasador marki
Tysiące pracowników, a każdy z nich ambasadorem marki. Ludzie doskonale rozumiejący nie tylko wizję i strategię, ale przede wszystkim zaangażowani, czujący się częścią organizacji. Świadomi swojej roli nie tylko jako pracownika, ale “właściciela”, postrzegający firmę jako całość. Reprezentujący i dający świadectwo o firmie. Wyzwanie dla firm? Tak. Czy warto je podjąć? Z pewnością.
Od czego zacząć? Od obserwacji. Istotę procesu stanowi wykorzystanie potencjału pracowników, którzy przejawiają chęć bycia częścią społeczności firmy. Zwykle osoby te da się szybko zauważyć, poprzez ich zwiększoną aktywność na wielu polach.
Ważny aspekt stanowi rozszerzenie grupy ambasadorów poprzez dzielenie się wiedzą, wzbudzenie poczucia odpowiedzialności, ośmielenie, umożliwienie dyskusji, dialogu, wymiany opinii między pracownikami.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Niezbędne jest oczywiście miejsce, aby dyskusja mogła się toczyć.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Komunikacja wewnętrzna w erze social media
Oczekiwania pracowników względem pozyskiwania i wymiany informacji uległy ogromnym zmianom. Obecnie każdy z nas będąc w pociągu, autobusie, zaraz po przebudzeniu, sięga po telefon, aby sprawdzić co nowego. Nowe technologie umożliwiają w czasie rzeczywistym współuczestniczyć w życiu innych, komunikować znajomym, co się u nas dzieje.
Tymczasem kiedy przybywamy do pracy nasze przyzwyczajenie do nowego sposobu komunikacji nie znika, po prostu w niewielu firmach jest w pełni wykorzystywane. Otrzymujemy zaledwie jeden lub dwa kanały za pośrednictwem których możemy dowiedzieć się, co tak naprawdę dzieje się w bardzo istotnym dla każdego człowieka miejscu, gdzie spędza najwięcej czasu, czyli w pracy. No właśnie, dowiedzieć się. Dzisiaj oczekiwanie jest inne. Tak jak uczestniczymy w życiu znajomych, tak samo powinniśmy mieć możliwość uczestniczenia w życiu organizacji, toczenia dialogu, wymiany informacji.
Organizacje potrzebują narzędzi, za pomocą których w czasie rzeczywistym pracownicy będą mogli sprawnie się komunikować, wymieniać informacjami.
Na świecie platformy wspomagające komunikacje wewnętrzną są już dobrze znane, choćby Yammer czy IBM Connections. Na polskim rynku tego typu rozwiązania są jeszcze nowością. Jednym z polskich rozwiązań jest SmallTalk.
Marketerzy i specjaliści od komunikacji wewnętrznej, łączcie siły
Obecnie, gdy cały świat podbiły już media społecznościowe tworzenie miejsc umożliwiających budowę społeczności (a tym samym poczucia wspólnoty wewnątrz organizacji i zaangażowania pracowników) z cała pewnością będzie gorącym tematem i nie lada wyzwaniem.
Myślenie o pracownikach jako konsumentach zmusza marketerów do ścisłej współpracy z komunikacją wewnętrzną. Firmy dostrzegające potencjał tkwiący w pracownikach jako swoistego rodzaju adwokatach, dających rzeczywiste świadectwo o firmie, będą tworzyły autentyczny, wiarygodny obraz organizacji.
Marketing wewnętrzny będzie równie ważny jak marketing zewnętrzny. Firmy, które będą widziały w pracownikach ambasadorów marki stworzą spójny wizerunek i wzmocnią swoją pozycję na rynku.
* http://www.forbes.com/sites/avidan/2014/11/09/11-marketing-trends-to-watch-for-in-2015/