Niemal 240 tys. zł kary za zgubienie pendrive’a z danymi osobowymi

Niemal 240 tys. zł kary za zgubienie pendrive’a z danymi osobowymi
Prawie 240 tys. zł kary finansowej nałożona na firmę gastronomiczną z Podkarpacia. Powód? Jeden z pracowników lokalu zgubił nośnik danych z poufnymi informacjami na temat pracowników. Wyznaczona przez UODO suma pieniędzy to efekt m.in. współpracy właścicieli kolbuszowskiego biznesu z Urzędem.
O autorze
1 min czytania 2024-05-20

Pracownik jednej z firm w Kolbuszowej (woj. podkarpackie), Res-Gastro M. Gaweł Sp. k., została obciążona karą finansową w wysokości 238 345 złotych. Wszystko przez zgubienie pendrive’a pełnego danych osobowych przez jednego z jej pracowników. Na niewielkim nośniku zostały zapisane m.in. imiona, nazwiska, numery PESEL, adresy, czy daty urodzenia.

Głównym powodem nałożenia kary była błędna, według Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ocena ryzyka utraty danych. Jak czytamy w oficjalnej informacji opublikowanej na stronie UODO, firma wzięła pod uwagę możliwość kradzieży lub celowego zniszczenia nośnika, jednak nie uwzględniła możliwości zgubienia pendrive’a bez złych intencji.

Rejestr ryzyka nie wystarczył

Mimo że obarczona karą finansową firma prowadziła zarówno rejestr ryzyka, jak i potwierdzenia przeprowadzania monitorowania procedur RODO, to jednak niewłaściwie korzystała z zewnętrznych nośników danych. Jak się okazuje, problem stanowiło przede wszystkim szyfrowanie danych. Zabrakło również wdrożenia rozwiązań kryptograficznych dla ochrony danych osobowych na zewnętrznych nośnikach.

Jak się okazuje, firma Res-Gastro M. Gaweł Sp. k. nie dopełniła również obowiązku polegającego na regularnym mierzeniu, testowaniu i ocenie skuteczności zastosowanych środków bezpieczeństwa.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z pełną treścią decyzji prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych można zapoznać się TUTAJ.

Zdjęcie główne: Freepik

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się