Federacja Polskich Banków Żywności oraz firma McCormick postanowili sprawdzić, jak zmieniły się zachowania konsumentów w trakcie „lockdownu”. Z przeprowadzonego na ich zlecenie badania Gospodarowanie żywnością w trakcie pandemii wynika, że pandemia zdecydowanie spowodowała wzrost tonażu zakupowego koszyka przeciętnego Polaka. Dodatkowo podczas izolacji zakupy robiliśmy rzadziej (aż o 82%), ale były one znacznie bardziej obfite – ponad połowa ankietowanych przyznała, że w ich koszykach ląduje teraz więcej jedzenia niż przed pandemią. Zamknięcie w domach uruchomiło również naszą kreatywność w kuchni. Aż 69% z pytanych osób potwierdza, że podczas pandemii zaczęło więcej gotować.
– Od dłuższego czasu badania wskazują, że jedną z głównych przyczyn marnowania jedzenia są nadmierne zakupy i nabywanie produktów na zapas. Dlatego od początku nowej sytuacji zachęcaliśmy do ograniczenia ilości kupowanych produktów i bardziej przemyślanego planowania posiłków. Z naszych analiz wynika, że faktycznie zwiększyła się ilość nabywanej żywności, ale mimo wszystko badania napawają optymizmem – aż o 12% wzrósł odsetek osób, które świadomie starały się nie dopuścić do zepsucia się czy zmarnowania produktów spożywczych – komentuje Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Zobacz również
Co na to wszystko Lidl?
Kwestia marnowania żywności dotyczy każdego kraju na świecie, w tym obejmuje wszystkie etapy łańcucha dostaw – od produkcji rolnej po gospodarstwa domowe. W Polsce, ostatnio przeprowadzone badania wskazują, że szacunkowo wyrzucamy ok. 9 mln ton żywności rocznie. Oznacza to, że na każdą osobę przypada 247 kg żywności, która ulega zmarnowaniu.
– Dzięki wieloletniej pracy nad optymalizacją procesów w ramach łańcucha dostaw ograniczyliśmy marnowanie żywności do minimum. Z powodzeniem rozwinęliśmy także projekt „kupuję, nie marnuję”, umożliwiający klientom zakup produktów o zbliżającym się terminie przydatności, jednak w pełni wartościowych, w cenach obniżonych nawet do -70%. Podejmujemy przy tym liczne działania edukacyjne oraz organizujemy regularnie zbiórki żywności przy ścisłej współpracy m.in. z Polską Federacją Banków Żywności – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications & CSR Lidl Polska.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Lidl Polska stara się angażować w działania na rzecz niemarnowania żywności najlepiej jak potrafi, czyli poprzez edukowanie, opracowywanie przepisów kulinarnych oraz praktyczne wskazówki i porady, które pojawiają się w wydawanych przez sieć książkach, w mediach społecznościowych Lidla oraz na stronie www.kuchnialidla.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing