Na początek Google Analytics
Narzędzie to stanowi bazę raportów z pozycjonowania dla wielu agencji. Na podstawie Google Analytics można obserwować trendy w odwiedzinach na stronie oraz w generowaniu sprzedaży, dzięki modułowi e-commerce. Jak to bywa z bezpłatnym narzędziem, ma ono również wady, chociażby w postaci nieprecyzyjnych danych. Dlatego korzystając z tag GA lepiej skupiać się na ogólnej tendencji niż przywiązywać wagę do konkretnych liczb. Zamiast więc liczyć sesje, zbadajmy, czy ruch jest większy, czy mniejszy i czy przekłada się na sprzedaż.
Linki, linki, linki…
Jednym z ważniejszych etapów pozycjonowania jest pozyskiwanie linków przychodzących. To zwykle etap, na którym można zawieść się na firmie pozycjonującej sklep. Sztuka polega na tym, aby pozyskiwanie linków odbywało się tylko z wykorzystaniem wysokiej jakości stron, powiązanych tematycznie ze sklepem, a także w rozsądnym tempie. Oznacza to regularne długoterminowe działanie, a nie – pozyskiwanie tysięcy linków jednego dnia. Inną kwestią są niechciane linki do strony. Zdarza się, że strona jest dodawana do spamerskich katalogów przez boty, a nawet przez konkurencję i tym samym narażona jest na zniknięcie z wyników wyszukiwania Google. Oczywiście, agencje będą realizować linkowanie, ale najważniejsze jest, aby umieć sprawdzić jakość tych działań. Z pomocą przychodzą narzędzia:
Zobacz również
Ahrefs
Jest do narzdzie płatne, które daje dostęp do szerokiego zakresu danych o stronie, linkach i treściach.
W narzędziu ahrefs sprawdzimy m.in.:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- z jakich konkretnie podstron i treści pochodzą linki,
- listę linków do strony,
- z jakich domen pochodzą linki do strony,
- z jakiego IP pochodzą linki.
- jaka fraza jest podlinkowana na portalu zewnętrznym,
- jaki jest okresowy przyrost linków do strony.
To pozwala nam poznać profil linków przychodzących. Poza danymi otrzymujemy także wykresy, na których świetnie widać przyrost linków. Co ciekawe, narzędzie pozwala badać dowolną stronę, także strony konkurencji. Można więc w kilka minut przekonać się, jaki jest status profilu linków na tle konkurencyjnych firm. Uwaga – w przypadku linków więcej nie znaczy lepiej. Oceniajmy więc nie tylko liczbę, ale także jakość i tempo przyrostu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ahrefs umożliwia odbycie okresu próbnego. Warto to zrobić, aby przekonać się, czy narzędzie faktycznie będzie pomagało w skuteczniejszym pozycjonowaniu sklepu. Ewentualnie można skontaktować się ze swoją agencją, która ma dostęp do takich danych i poprosić o zwięzły raport.
Śledź swoich klientów – czyli MouseFlow
Bolączką wielu sklepów internetowych jest koszt pozycjonowania niewspółmierny do uzyskiwanych efektów. Jeśli pozycjonowanie generuje duży ruch, ale nie wiąże się z tym wzrost sprzedaży, warto przeanalizować zachowanie klientów. Odpowiedzią na to są narzędzia rejestrujące zachowanie użytkowników na stronie. Jednym z takich narzędzi jest MouseFlow.
MouseFlow nagrywa m.in. ruch kursora na stronie, kliknięcia i przewijanie strony. Zapisuje te dane w postaci filmów, które możesz odtworzyć, aby sprawdzić, jak poruszał się po stronie Twój klient. Dowiesz się, czy klient przewinął stronę do końca, czy też ograniczył się do informacji zawartych u góry strony. To dla Ciebie wskazówka, jak rozłożyć informacje w witrynie, aby na pewno dotarły do klienta.
MouseFlow pozwala także określić, na którym etapie procesu zakupowego klienci rezygnowali z zakupu. Dzięki temu możesz skupić się na analizie nagrań z problematycznego etapu, aby sprawdzić, co zniechęciło klienta. Oczywiście, nie sprawdzimy tu takich informacji, jak zadowolenia z ceny i oferty, ale ograniczymy do minimum przeszkody techniczne i błędy w funkcjonalności.
Dodatkowe narzędzia dla zaawansowanych:
Screaming Frog SEO Spider Tool – pozwala szybko przeprowadzić audyt SEO strony, wychwytuje błędy w przekierowaniach, sprawdza optymalizację i zaindeksowanie, generuje mapę strony, a nawet sprawdza takie aspekty jak poprawność wprowadzonych meta danych; narzędzie bezpłatne, jednak z ograniczeniem do 500 adresów URL, powyżej tej liczby należy wykupić płatną wersję.
Searchmetrics – płatne narzędzie, sprawdza widoczność strony, wykrywa błędy na stronie, pozwala analizować konkurencję, a od niedawna oferuje także zaawansowany moduł badania doświadczeń użytkownika z treścią strony – na razie tylko w kilku językach. Searchmetrics można zintegrować z Google Search Console i uzyskać dzięki temu dostęp do szerokiego zakresu danych w jednym miejscu.
Narzędzia do samodzielnego pozycjonowania
Poza zaawansowaną analityką, narzędzia świetnie sprawdzają się także przy samodzielnej optymalizacji sklepu internetowego. Poniżej wybrane narzędzia płatne i bezpłatne, które przydadzą się także początkującym:
Jak wyszukiwać słowa kluczowe?
Po podaniu jednego słowa kluczowego, które wiążemy z ofertą sklepu, otrzymamy dziesiątki podpowiedzi powiązanych słów kluczowych. Lista fraz pozyskana z użyciem narzędzi powinna podlegać selekcji, ponieważ nie wszystkie będą trafne. Zyskujemy jednak czas i przekraczamy granice własnej wyobraźni. Narzędzia dobre na początek:
- Keyword Planner – bezpłatne narzędzie; wystarczy zalogować się w Adwords (nie trzeba mieć kampanii), aby wygenerować listę słów kluczowych;
- Keyword Tool – w przeciwieństwie do Keyword Plannera, generuje także frazy typu long-tail, ale pełna lista dostępna jest tylko dla użytkowników, którzy zapłacą;
- kwfinder.com – poza standardową listą fraz otrzymujemy takie dane jak: częstotliwość wyszukiwania frazy, przewidywany koszt CPC, trendy w wyszukiwaniu frazy na 12 miesięcy, konkurencja na frazę w kampaniach płatnych i wreszcie konkurencja na frazę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania;
- Google Trends – generuje popularne w wybranym okresie frazy i zapytania w Google, pozwala przewidzieć zainteresowanie użytkowników wybranym tematem.
Jak znaleźć pomysł na temat?
Istotnym elementem pozycjonowania jest rozbudowa treści strony – content marketing. O ile tworzenie tekstów ofertowych i opisów produktów jest oczywistym zadaniem w sklepie internetowym, trudniej przychodzi stworzenie inspirujących tekstów blogerskich. Skąd czerpać tematy, które sprawdzą się w pozycjonowaniu i przy okazji zainteresują klientów?
- Answer the Public – na podstawie jednej frazy generuje mapę pytań i dłuższych fraz, które świetnie nadają się na tematy artykułów;
- BuzzSumo – pozwala odszukać najczęściej współdzielone artykuły w mediach społecznościowych; na podstawie frazy generowana jest lista popularnych artykułów, które są punktem wyjściowym do stworzenia własnych treści na podobny temat;
- ahrefs – generuje listę najpopularniejszych artykułów na wybrany temat lub w obrębie wybranej witryny; można zbadać popularność artykułów u ulubionego branżowego blogera i stworzyć unikalne treści na ten sam temat.
Analityka dla początkujących od Google
Jeśli jednak nie chcesz wnikać w zaawansowane pojęcia, możesz ograniczyć się do bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Google:
Google Analytics – omówione we wstępie artykułu, dostarcza podstawowej, niezbędnej wiedzy każdemu właścicielowi sklepu lub strony internetowej.
Google Search Console – bezpłatne narzędzie Google; umożliwia badanie, które frazy wygenerowały odwiedziny na stronie; poza tym posiada szereg zaawansowanych funkcji.
Google PageSpeed Insights – zbada szybkość ładowania się strony, które jest znaczącym czynnikiem w zatrzymywaniu użytkowników na stronie.
Na rynku znajdziesz wiele innych narzędzi SEO. Kluczem do wyboru powyższych była możliwość bezpłatnego przetestowania, szeroki zakres dostarczanych danych oraz użyteczność dla osób, które na co dzień nie zajmują się pozycjonowaniem.