WPP Media w raporcie przedstawia możliwą perspektywę dla przyszłości mediów, technologii i handlu w połowie obecnej dekady.
Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje produkcję kreatywną do końca dekady, ale adaptacja sprzętu i masowe zmiany w zachowaniach konsumentów zajmą więcej czasu. Równolegle ewoluować będzie struktura zatrudnienia w reklamie. AI przekształci role zawodowe i wymusi rozwój nowych umiejętności. Jeśli chodzi o priorytety konsumentów to tu ponownie na znaczeniu zyskuje cena kosztem kwestii środowiskowych, co stanowi wyraźne odwrócenie wcześniejszego trendu. To jedynie kilka kluczowych wniosków z raportu WPP Media „Advertising in 2030”.
Raport opiera się na doświadczeniach wcześniejszych badań, dotyczących przewidywań na temat reklamy w 2030 roku, prowadzonych na początku dekady. Podobnie jak w poprzednich edycjach, badanie bazuje na wywiadach z ponad 60 ekspertami branżowymi, dobranymi tak, aby odzwierciedlać różnorodne perspektywy z całego świata – z obszarów mediów, marketingu i technologii. Panelistów poproszono o ocenę prawdopodobieństwa realizacji 20 różnych scenariuszy do roku 2030, obejmujących prognozy dotyczące szerokiego spektrum zagadnień.
Pełny raport WPP Media „Advertising in 2030”:
Najważniejsze wnioski
Wnioski z raportu „Advertising 2030” pokazują, jak zmieniły się postawy ekspertów w ciągu ostatnich 4-5 lat w odpowiedzi na rozwój technologii i zmianę zachowań konsumentów. Widać m.in. akceptację szybkiego postępu w dziedzinie AI, połączoną z ostrożniejszym spojrzeniem na szerszą transformację branży.
- Eksperci są już zgodni, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje produkcję kreatywną do końca dekady, ale przewidują, że adaptacja sprzętu i masowe zmiany w zachowaniach konsumentów zajmą więcej czasu.
- Oczekuje się, że AI zostanie głęboko zintegrowana z procesami twórczymi, przejmując rutynowe zadania i wspierając ludzkie możliwości. To będzie wymagało znaczącej ewolucji w strukturze zatrudnienia w reklamie – AI przekształci role zawodowe, wymusi rozwój nowych umiejętności i większy nacisk na współpracę człowieka z AI.
- Odpowiedzi ekspertów pokazują gwałtowną zmianę w postrzeganiu priorytetów konsumentów – cena ponownie zyskała na znaczeniu kosztem kwestii środowiskowych, co stanowi wyraźne odwrócenie trendu z 2020 roku.
- Choć eksperci przewidują dalszy rozwój AI w takich obszarach jak np. obsługa klienta „bot-to-bot”, to są bardziej sceptyczni np. wobec pojawienia się humanoidalnych robotów w domach. Równie mało prawdopodobne do końca dekady wydają się takie rozwiązania jak uniwersalne mikropłatności czy jednolite globalne prawo dotyczące prywatności.


– Fundament w postaci wcześniejszych edycji badania z lat 2020 i 2021, pozwala nam śledzić zmieniające się perspektywy. WPP Media przeprowadziła ankietę wśród ponad 60 ekspertów branżowych, przyglądając się tematom tak różnym jak sztuczna inteligencja czy VR i robotyka, poprzez zmiany regulacyjne, aż po modyfikacje zachowań zakupowych konsumentów. Naszym założeniem jest by raport „Advertising in 2030” oddzielał fakty od „szumu”, pokazując, w jakim kierunku naprawdę zmierzają zmiany na rynku, napędzane zmianami technologicznymi – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO WPP Media CEE.
źródło: mat. prasowe