#NMInsights Booking.com: Turyści wybierają AI zamiast poleceń znajomych [RAPORT]

raport AI Booking.com
Booking.com opublikował raport „Global AI Sentiment Report”, który pokazuje, w jaki sposób ludzie wykorzystują AI, czy jej ufają i jak reagują na sztuczną inteligencję, zarówno w życiu codziennym, jak i w podróży.
O autorze
2 min czytania 2025-08-13

Booking.com przedstawił wyniki raportu „Global AI Sentiment Report”, opartego na odpowiedziach ponad 37 000 respondentów z 33 rynków. Celem analizy było zbadanie, w jaki sposób ludzie korzystają z AI, czy jej ufają oraz jak reagują na nią w życiu codziennym, ale również w podróży.

Wyniki raportu pokazują, że:

  • 91% konsumentów wyraża entuzjazm wobec sztucznej inteligencji.
  • 79% wie, co to AI.
  • 89% chce wykorzystać sztuczną inteligencję w swoich planach podróży.

Istnieją jednak znaczące różnice regionalne, z których wynika, że podczas, gdy jedni doceniają potencjał sztucznej inteligencji, inni podchodzą do niego z ostrożnością, podkreślając potrzebę odpowiedzialnego wdrażania.

Pełny raport Booking.com „Global AI Sentiment Report”:

Najważniejsze wnioski z „Global AI Sentiment Report”

Nastawienie do AI

Wśród konsumentów pojawia się zróżnicowane nastawienie do AI:

  • 36% identyfikuje się jako entuzjaści AI, zaintrygowani potencjałem sztucznej inteligencji,
  • 13% to orędownicy AI, którzy są zwolennikami korzyści idącymi za używaniem sztucznej inteligencji, zwracają również uwagę na konieczność odpowiedzialnego wdrożenia.

91% wyraża entuzjazm dla AI, który opiera się na przekonaniu, że sztuczna inteligencja:

  • ułatwi życie (69%),
  • zaoszczędzi czas i wysiłek (51%),
  • zwiększy produktywność (40%),
  • rozszerzy możliwości uczenia się (48%).

Pozostali respondenci mają bardziej ostrożne podejście:

  • około 13% klasyfikuje się jako ostrożni wobec AI, nieufni wobec rozwoju lub wykorzystania AI,
  • 9% definiuje się jako sceptycy AI,
  • 25% identyfikuje się jako krytycy AI.

Różnice regionalne

W nastawieniu konsumentów do sztucznej inteligencji widoczne są znaczne różnice regionalne.

  • Ameryka Łacińska (LATAM) przoduje na świecie pod względem entuzjazmu i znajomości AI – 98% respondentów jest entuzjastycznie nastawionych do AI, a 89% rozumie, jak ona działa.
  • Region Azji i Pacyfiku (APAC) plasuje się tuż za nim, wykazując największą gotowość do integracji AI z codziennym życiem – 41% wykorzystuje AI w edukacji i taki sam odsetek w transporcie.

Ameryka Północna (NORAM) oraz Europa i Bliski Wschód (EME) są bardziej sceptyczne i podchodzą do sztucznej inteligencji z większą ostrożnością i nieufnością. Konsumenci w tym regionie chętniej weryfikują również fakty związane z wykorzystaniem AI.

AI w życiu codziennym

  • 98% respondentów korzysta na co dzień z wyszukiwania wspomaganego przez AI.

Jednak to, co budzi wątpliwość niektórych to brak ludzkiego kontaktu: 35% respondentów uważa sztuczną inteligencję za bezosobową. Co ciekawe, część ankietowanych podwójnie sprawdza wyniki działania sztucznej inteligencji, nawet jeśli ufa tej technologii:

  • 42% zawsze weryfikuje fakty,
  • 29% robi to czasami,
  • tylko 6% konsumentów w pełni ufa sztucznej inteligencji.

Co więcej, tylko 12% respondentów czuje się komfortowo, gdy sztuczna inteligencja samodzielnie podejmuje za nich decyzje.

Sztuczna inteligencja a podróże

Sztuczna inteligencja (AI) stała się nieodłącznym elementem podróży.

  • 65% badanych spodziewa się, że planowanie podróży z wykorzystaniem AI stanie się powszechne w najbliższej przyszłości.
  • 67% korzystało już ze sztucznej inteligencji w jakimś aspekcie podróży, a spośród nich prawie wszyscy korzystali z niej w celu planowania lub rezerwacji (98%) lub już w trakcie podróży (96%).

Planując podróż, podróżni najczęściej korzystają ze sztucznej inteligencji w celu wyszukiwania:

  • miejsc docelowych i ustalenia najlepszego czasu na ich odwiedzenie (38%),
  • lokalnych atrakcji (37%)
  • rekomendacji restauracji (36%).

  • Asystenci AI stają się dziś bardziej wiarygodnym źródłem informacji w planowaniu podróży (24%) niż koledzy (19%) czy influencerzy (14%).

  • Podczas podróży narzędzia AI są najczęściej wykorzystywane również do tłumaczeń (45%) czy nawigowania po nieznanych lokalizacjach lub pomoc w transporcie (40%). Z kolei po powrocie do domu, najpopularniejszym zastosowaniem AI jest edycja zdjęć, wskazana przez 38% respondentów.

  • 66% podróżnych docenia ułatwienie i usprawnienie podróży, jakie daje im wykorzystanie AI. 71% respondentów wskazuje w szczególności na pomoc w uniknięciu zatłoczonych miejsc docelowych lub szczytów podróży.
  • Podróżni coraz bardziej zwracają również uwagę na ich wpływ na lokalną społeczność. 60% z nich chce, aby sztuczna inteligencja pokazywała im doświadczenia, które pozytywnie wpłyną na odwiedzane przez nich miejsca.

źródło: mat. prasowe

PS #NMInsights: Jak polscy internauci korzystają z narzędzia ChatGPT [RAPORT]