#NMInsights Gemius: „E-commerce w Polsce 2025” [RAPORT]

raport Gemius E-commerce w Polsce 2025
Gemius opublikował raport „E-commerce w Polsce 2025”, nakreślający obraz polskiego rynku e-zakupów. Z publikacji wynika m.in., że choć ponad połowa badanych deklaruje korzystanie w procesie zakupowym z narzędzi AI, to wciąż preferowaną formą kontaktu ze sklepem jest styczność z żywym człowiekiem.
O autorze
2 min czytania 2025-09-25

Wśród pozostałych ogólnych obserwacji pojawiają się informacje na temat tego, że zakupy w social mediach są nadal w fazie rozwoju, a większość e-konsumentów kupuje online za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Zobacz pełny raport:

Najważniejsze wnioski

  • Polski rynek e-commerce osiągnął stabilizację, jeśli chodzi o zasięg – zakupy w internecie, podobnie jak miało to miejsce w poprzedniej fali badania, deklaruje 78% badanych.

Ta równowaga oznacza, że przed sklepami online stoi nowe wyzwanie – nie pozyskiwanie kupujących, a walka o uwagę tych, którzy już z e-commerce’u korzystają, a co za tym idzie – mają swoje przyzwyczajenia, oczekiwania i wymagania. Rozeznanie w preferencjach e-konsumentów stanowi zatem klucz do sukcesu w branży, a tegoroczny raport pozwala lepiej je poznać.

  • Zgodnie z deklaracjami badanych internautów, ponad połowa z nich (53%) korzysta w procesie zakupowym z narzędzi AI, przy czym 19% robi to często.
  • Obszary, w których chatboty i wirtualni asystenci AI są najbardziej efektywni, to szybkie odpowiedzi na proste pytania, udzielanie szczegółowych informacji o produktach oraz pośrednictwo w kontakcie z żywym konsultantem.
  • Komunikacja z człowiekiem nadal ma w procesie zakupowym kluczowe znaczenie: aż 31% respondentów preferuje kontakt mailowy, 26% wybiera rozmowę telefoniczną z konsultantem, a 17% stawia na czat tekstowy. Jedynie 8% badanych wybrałoby w tym kontekście chatbota/wirtualnego asystenta, a dla 8% forma kontaktu nie ma znaczenia.

  • Podobnie jak w poprzedniej fali badania, zakupy w mediach społecznościowych deklaruje zaledwie 19%.
  • Najczęstszym powodem niekupowania w tym kanale jest przyzwyczajenie e-konsumentów do sklepów online i brak motywacji do zmiany (27% wskazań). Niemal ¼ badanych jako argument podaje obawy związane z rozpatrzeniem potencjalnej reklamacji oraz z bezpieczeństwem płatności.

  • Urządzeniem pierwszego wyboru, jeśli chodzi o zakupy online, jest smartfon, który zdeklasował w tym zakresie pozostałe urządzenia i umocnił swoja pozycję względem poprzedniej fali badania o 7 p.p. (82% wskazań w 2025 vs 75% w 2024). W najmłodszej grupie badanej (15-24) odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 91%. Jedynie wśród najstarszych ankietowanych (50+) nadal silna pozycję ma laptop, z którego w procesie zakupowym korzysta 70% osób, tyle samo, co ze smartfonów.

Partnerami merytorycznymi wydania są PBI, IAB Polska, Akademia Leona Koźmińskiego oraz Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK.

Metodologia

Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1629 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano pomiędzy 17 a 24 lipca 2025 roku.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS #NMInsights Gemius: „E-commerce w Polsce 2024” [RAPORT]