Badania MRF pokazują, że reakcja wielu firm technologicznych na treści dotyczące samobójstw i samookaleczenia jest niespójna, nierówna i nieadekwatna do celu. Fundacja przeanalizowała publicznie dostępne zapisy ponad 12 milionów decyzji o moderacji treści podjętych przez sześć witryn: Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, TikTok i X. Zgodnie z unijnym prawem o usługach cyfrowych, platformy muszą publikować zapisy za każdym razem, gdy wykryją i podejmą działania w związku z treścią dotyczącą samobójstwa lub samookaleczenia.
Badanie pokazuje, że:
Zobacz również
- ponad 95% postów dotyczących samobójstw i samookaleczeń jest wykrywanych przez zaledwie dwie główne platformy, jakimi są Pinterest i TikTok,
- Instagram i Facebook odpowiadają za zaledwie 1 procent wszystkich treści dotyczących samobójstw i samookaleczeń wykrywanych przez główne platformy,
- X, dawniej znany jako Twitter, odpowiada za zaledwie 1 na 700 decyzji dotyczących treści.
Platformy mediów społecznościowych nie wykrywają szkodliwych treści w najbardziej ryzykownych częściach swoich usług. Przykładowo, tylko 1 na 50 postów o samobójstwach i samookaleczeniach wykrytych przez Instagram to filmy, mimo że Reels odpowiada teraz za połowę czasu spędzonego w aplikacji.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z kolei TikTok wykrył prawie 3 miliony elementów treści dotyczących samobójstw i samookaleczenia (2 892 658 decyzji), a zawiesił jedynie dwa konta.
Badanie wykazało również, że prawie połowa najbardziej angażujących postów na TikToku i Instagramie, które zostały opublikowane przy użyciu znanych hashtagów o samobójstwach i samookaleczeniach, prawdopodobnie była szkodliwa dla dzieci.
Meta a szkodliwe treści w mediach społecznościowych
MRF nie znalazło również żadnych dowodów na to, że Meta wdraża zobowiązania, które podjęła w celu ograniczenia szkodliwych treści dotyczących samobójstw i samookaleczenia w kanałach dla dzieci. Pomimo obietnicy ograniczenia szkodliwych treści w styczniu 2024 r., na krótko przed złożeniem przez Marka Zuckerberga zeznań na przesłuchaniu w Senacie USA, Meta do tej pory nie ograniczyła ani jednego elementu treści dla nastolatków.
– Prawie siedem lat po śmierci Molly, szokujące jest to, że większość dużych firm technologicznych nadal bezczynnie czeka, wybierając bezczynność zamiast ratowania młodych istnień. Jak pokazały ostatnie tygodnie, jest zupełnie jasne, że potrzebne są znacznie ambitniejsze regulacje. Dlatego nadszedł czas, aby nowy rząd dokończył pracę i zobowiązał się do wzmocnienia ustawy o bezpieczeństwie online. Rodzice w całym kraju będą przerażeni, że Instagram i Facebook obiecują ciepłe słowa, ale nadal narażają dzieci na krzywdę, której można było zapobiec. Bez żadnych „jeśli”, bez żadnych „ale”, jasne jest, że konieczne jest zdecydowane działanie – mówi Ian Russell, przewodniczący Fundacji Molly Rose.
Czterech na pięciu dorosłych w UK popiera „Online Safety Act”
Dodatkowo, przed rozpoczęciem badania, MRF zleciło przeprowadzenie sondażu, który wykazał silne poparcie dla nowego „Online Safety Act”. Czterech na pięciu dorosłych w Wielkiej Brytanii oraz 84% rodziców popiera nowy akt prawny. Spośród rodziców, którzy popierają nowe przepisy, 91% chce, aby zostały wprowadzone w ciągu pierwszych dwóch lat parlamentu.
Przewodniczący fundacji, Ian Russell, apeluje do brytyjskiego rządu, aby zobowiązał się do przyjęcia nowego dokumentu „Online Safety Act”, który może wzmocnić regulacje.
Raport jest dostępny pod linkiem.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS „The Rooms That Remain”: kampania, która mówi o samobójstwach wśród młodzieży
„The Rooms That Remain” to kampania społeczna organizacji Youthline i grupy non-profit PleaseStay Movement, która zwraca uwagę na rosnącą skalę samobójstw wśród młodych osób w Singapurze. Akcji towarzyszą grafiki, na których widać pokoje pozostawione przez samobójców.
PS2 Dove w kampanii #TheFaceof10 chroni dziewczynki przed treściami promującymi kosmetyki antystarzeniowe
Dove prezentuje kampanię zatytułowaną #TheFaceof10. Celem akcji jest podniesienie świadomości na temat presji społecznej wywieranej na dziewczętach, która dotyczy stosowania wielu etapów pielęgnacji skóry. Do akcji włączyła się również Drew Barrymore, znana amerykańska aktorka.