Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

#NMInsights KMPG: „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów” [RAPORT]

#NMInsights KMPG: „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów” [RAPORT]
Polacy korzystają ze sztucznej inteligencji częściej niż Amerykanie czy Niemcy – wynika z raportu KPMG pt. „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów”. Co ciekawe, często robimy to bez żadnego przeszkolenia. Efekt? Aż 90% z nas nie zna obowiązujących przepisów dotyczących AI.
O autorze
3 min czytania 2025-07-09

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

Autorzy raportu KPMG pt. „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów” przeanalizowali percepcję, wykorzystanie i zaufanie do AI w Polsce i na świecie. Wyniki publikacji jasno pokazują, że pod względem częstotliwości użytkowania sztucznej inteligencji Polacy plasują się powyżej średniej światowej. 69% z nas deklaruje, że robi to regularnie.

Co ciekawe, rozpowszechnienie dostępu do AI wydaje się pozytywne wpłynąć na życie polskich internautów. Skąd taki wniosek? 76% użytkowników zauważyło poprawę wydajności i dostępności zasobów dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań. W zdecydowanej większości (90% pytanych) w celu wspierania się AI wybieramy narzędzia ogólnodostępne, a w przypadku 77% respondentów wybór pada na rozwiązania bezpłatne.

– Wysoki stopień wdrożenia AI nie oznacza, że wykorzystywany jest jej pełny potencjał. Jak pokazują wyniki badania, pracownicy w Polsce najchętniej i częściej niż pracownicy innych krajów sięgają po narzędzia, które są najbardziej przystępne i nie wymagają szkolenia przed rozpoczęciem użytkowania. Takie rozwiązania mają swoje zalety – są tańsze, ich integracja z infrastrukturą firmy jest prosta, a ich wysoka elastyczność umożliwia dopasowanie do specyfiki i kontekstu pracy. W rezultacie przyczyniają się do usprawnienia realizacji codziennych, drobnych zadań oraz sprzyjają rozwojowi innowacyjnych postaw i inicjatyw pracowniczych. Jednocześnie jednak niska specjalizacja takich narzędzi zwiększa ryzyko błędów kontekstualnych, a ich otwarty charakter – ryzyko niedozwolonych zastosowań, związanych z przetwarzaniem danych firmowych poza regulowanym środowiskiem – komentuje Leszek Ortyński, Dyrektor, Lider ds. AI i Data Science w KPMG w Polsce.

AI-owe, a jak własne

Niestety, korzystanie z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji wciąż nie jest wystarczająco jawne. Badanie KMPG pokazało, że 55% pracowników korzystających z AI w Polsce nie przyznaje się do tego, że
używa AI i prezentuje wygenerowane przez nią wyniki jako własne.

Powszechny dostęp do sztucznej inteligencji generuje jeszcze jeden problem: dla 1/3 pytanych korzystanie z AI doprowadziło do widocznego wzrostu obciążenia obowiązkami.

Korzystaj, ale nie ufaj

Kolejnym wnioskiem płynącym z raportu „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów” jest ten o braku zaufania Polaków do sztucznej inteligencji. Choć chętnie i często wykorzystywana, wciąż pozostaje jednak rozwiązaniem, którego wykorzystanie skłania nas do weryfikowania efektów pracy. Zaledwie 41% Polaków deklaruje zaufanie do sztucznej inteligencji. To mniej niż średnia światowa (46%), a jednak dla aż 77% pytanych z Polski wdrażanie AI w miejscu zatrudnienia jest w porządku. Ten wynik jest jednym z najwyższych na świecie.

Z drugiej strony niski jest też deklarowany poziom wiedzy na temat AI. Choć 60% badanych Polaków twierdzi, że potrafi efektywnie posługiwać się AI, a 70% uważa, że umie rozpoznać wygenerowane przez nią treści, to zaledwie 29% przeszło jakiekolwiek szkolenie w tym zakresie. Światowa średnia wynosi w tym przypadku aż o 10 punktów procentowych więcej niż polski wynik. To jeszcze nie wszystko, bowiem aż 46% uczestników badania określa swoją wiedzę i umiejętności potrzebne do świadomego korzystania z AI jako niskie.

Rośnie obawa przez cyberzagrożeniami

Rosnąca popularność i dostępność sztucznej inteligencji niesie ze sobą wiele obaw. Znacząca część z nich jest związana z kwestiami cyberbezpieczeństwa i ewentualnych ataków hakerskich. Przykładów nie brakuje:

  • 89% respondentów obawia się cyberzagrożeń związanych z technologią AI,
  • 44% twierdzi, że osobiście doświadczyło ich skutków,
  • 54% badanych zetknęło się z dezinformacją wygenerowaną przez AI,
  • a 48% wskazuje na negatywne skutki automatyzacji – przede wszystkim utratę kontaktu z człowiekiem.

Na przestrzeni lat nie widać wyraźnych zmian związanych ze wzrostem obaw dotyczących wpływu AI na środowisko pracy. Połowa badanych pracowników z Polski nie dostrzega zagrożenia dla kluczowych funkcji swojej pracy ani całej branży, jednak co trzeci (34%) przewiduje, że sztuczna inteligencja może przejąć ważne zadania, a podobny odsetek spodziewa się redukcji etatów w swoim sektorze.

Zaskakująca jest też niska świadomość Polaków na temat regulacji obejmujących AI w naszym kraju. Aż 90% polskich respondentów nie ma świadomości istnienia obecnych przepisów dotyczących AI. Z kolei co trzecia osoba wykorzystująca AI w pracy przyznaje się do regularnego podejmowania działań nieostrożnych lub wręcz sprzecznych z polityką firmy.

Pełen raport „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów” przeczytasz poniżej lub pobierzesz >> TUTAJ.

O raporcie:
Badanie „Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence: A Global Study 2025” zostało przeprowadzone przez zespół naukowców z University of Melbourne we współpracy z KPMG. Jest to jedno z najbardziej kompleksowych badań dotyczących zaufania społecznego, postaw i wykorzystania sztucznej inteligencji na świecie, obejmujące ponad 48 000 respondentów z 47 krajów, w tym 1082 respondentów z Polski. W każdym z krajów dane zbierano z wykorzystaniem reprezentatywnych paneli badawczych. Respondenci zostali zaproszeni do udziału w ankiecie online, a zbieranie danych trwało od listopada 2024 do połowy stycznia 2025 roku.

PS KPMG „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”: czy polskie firmy są gotowe na AI [RAPORT]