>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Wieczorny seans filmowy, a może weekendowy relaks z ulubionym serialem? Bez względu na to, jakie mamy plany, telewizja towarzyszy nam niemal każdego dnia. Pod względem częstotliwości wyprzedza ją jednak smartfon, którego wielu z nas używa nawet podczas seansów. Telefon komórkowy to główna odskocznia od reklam w TV.
Badanie UCE Research i Hybrid Europe pokazało, że po telefon przed telewizorem sięgają przede wszystkim osoby młode, z wysokimi zarobkami oraz z miast liczących od 20 tys. do 49 tys. mieszkańców. Autorzy badania wskazują też na zależność pomiędzy częstotliwością oglądania tradycyjnej telewizji i wspomnianym przeglądaniem treści w telefonie podczas przerw reklamowych.
Aż 77,5% uczestników badania UCE RESEARCH i Hybrid Europe zadeklarowało, że zdarza się im przeglądać treści w telefonie komórkowym podczas przerw reklamowych w telewizji. 20,3% ankietowanych tego nie robi, a 2,2% respondentów nie pamięta.
Jeśli już mowa o reklamach, to najbardziej trafiają do nas przykłady kontekstowe i dopasowane do naszych zainteresowań. Ponieważ reklamy telewizyjne nie są projektowane w ten sposób, wywołują w nas irytację i skłaniają do poszukiwania alternatywnych zajęć na czas przerwy w serialu czy filmie.
– Uciekamy od reklam, które nie trafiają w nasze aktualne potrzeby, a tych ciągle, mimo rozwoju technologii pozwalających na precyzję, jest nadal najwięcej. W telewizji, ze względu na jej masowy charakter, dominują kampanie reklamowe marek masowych. W efekcie tendencje do uciekania od nich są silne – wyjaśnia Adam Iwiński, współautor badania z Hybrid Europe.
Młodzi scrollują, starsi cierpliwie czekają
Autorzy badania zwrócili uwagę również na zależność pomiędzy używaniem telefonu podczas przerw reklamowych a wiekiem respondentów. Okazało się, że osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich – 58,3%) unikają scrollowania informacji w telefonie podczas przerw, natomiast młodzi (25-34 lata) robią to bardzo często (odpowiedzi twierdzącej udzieliło 89,7% pytanych).
Z badania wynika też, jak często respondenci oglądają tradycyjną telewizję. Spośród tych, którzy robią to codziennie, 78,1% deklaruje, że zdarza się im przeglądać treści w telefonie komórkowym podczas przerw reklamowych. Jeśli zaś chodzi o ankietowanych oglądających telewizję kilka razy w tygodniu – wspomina o tym 77,9%. Wśród osób, które robią to rzadziej niż raz w tygodniu, podobnej odpowiedzi udziela 73,7%.
Opis metody analitycznej/badawczej
Badanie zostało przeprowadzone w II kwartale 2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Hybrid Europe na próbie 1004 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.
Zdjęcie główne: Depositphotos