#NMInsights: Social Media 2024 [RAPORT GEMIUS, PBI i IAB POLSKA]

#NMInsights: Social Media 2024 [RAPORT GEMIUS, PBI i IAB POLSKA]
Raport „Social Media 2024” to kompendium wiedzy na temat polskiego rynku mediów społecznościowych. 200 stron wiedzy. Lektura obowiązkowa.
O autorze
2 min czytania 2024-07-02

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights

Raport jest efektem wspólnych działań firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska. Dane zawarte w publikacji pochodzą z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel i opisują zarówno poziom konsumpcji social mediów w Polsce i demografię użytkowników, jak i rynek reklamowy.

Jednym z wniosków płynących z dokumentu jest ten dotyczący ilości i poziomu zaangażowania osób działających w social mediach w Polsce. Jak się okazuje, najwięcej użytkowników mediów społecznościowych w kraju należy do grupy wiekowej 55+ (6,6 mln), jednak to młodzi są w sieci najaktywniejsi (wskaźnik ATS dla osób w wieku od 7 do 14 wynosi aż 3 godziny i 24 minuty).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pinterest i Instagram dla pań, X i Twitch dla panów

Raport pokazuje również ciekawą tendencję dotyczącą płci użytkowników social mediów, takich jak X czy Instagram. Okazuje się bowiem, że kobiety są znacznie aktywniejsze właśnie na IG oraz Pintereście, zaś mężczyźni chętniej korzystają z X oraz Twitcha.

To również panie stanowią większość wśród użytkowników social mediów w Polsce (14,3 vs 13,2 mln).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Facebook i YouTube dominują na rynku reklamy online

Podobnie jak w ubiegłym roku, również dziś to Facebook i YouTube wiodą prym w obszarze reklamy internetowej w naszym kraju. Ten pierwszy przoduje pod względem liczby kontaktów reklamowych (12,1 mld), zaś drugi może się pochwalić największym zasięgiem reklamowym (72,1%).

Pozostałe serwisy, takie jak TikTok czy Instagram, cieszą się zmiennym zainteresowaniem, w zależności od analizowanych grup wiekowych użytkowników.

Odpowiedzialność za zakupy

Okazuje się, że większość, to jest ponad 10 milionów użytkowników, dzieli obowiązki zakupowe z innymi domownikami. Użytkownicy, którzy sami zajmują się zakupami, to grupa licząca ponad 6,3 milionów. Z kolei grupa osób z gospodarstw domowych, w których to inni są odpowiedzialni za zakupy, liczy około
3,7 miliona.

Duplikacja użytkowników

Każdy z omawianych serwisów społecznościowych w największym stopniu duplikuje się z liderami rynku – platformami Facebook i YouTube. W większości przypadków w grupie internautów w wieku 7-75 duplikacja plasuje się na poziomie 97-98%, przy czym zawsze przekracza 90%. Wynika to z bardzo wysokich zasięgów Facebooka i YouTube’a w populacji.

Użytkownicy TikToka w najniższym stopniu korzystają z platformy Twitch: średnio miesięcznie zaledwie 13,5% użytkowników, którzy odwiedzili platformę TikTok, było obecnych również na Twitchu. Niewiele wyższy poziom duplikacji miał miejsce w porównaniu z serwisem LinkedIn – średnio 20,8% miesięcznie użytkowników TikToka odwiedziło tę biznesową platformę. Aż 75,2% użytkowników TikToka korzysta również z Instagrama, co sugeruje silną synergiczną relację między tymi platformami, być może ze względu na podobieństwo oferowanych formatów treści i skupienie na wizualnym przekazie.

Typy kreacji reklamowych

Analiza liczby kontaktów reklamowych wskazuje, że na Facebooku zdecydowanie więcej było emisji kreacji typu display (8,3 miliarda) niż kreacji wideo (3,8 miliarda). Na YouTubie średnio miesięcznie odnotowano 2,7 miliarda emisji kreacji display i 2,5 miliarda emisji reklamy wideo.

Czas kontaktu z reklamą (ad contacts time), zarówno na Facebooku, jak i na YouTubie jest dluższy dla kreacji typu display niż wideo. W przypadku Facebooka jest to odpowiednio 9,2 vs 5,5 sekundy, w przypadku YouTube’a – 14,13 vs 9,83 sekundy.

Ranking branż i top reklamodawców

Z publikacji dowiesz się także, jak wyglądy rynek reklamy w poszczególnych branżach oraz jacy są czołowi reklamodawcy.

Publikacja liczy 200 stron. Lektura obowiązkowa.

Cały raport przeczytasz i pobierzesz TUTAJ.

O badaniu

Raport zrealizowano na podstawie danych z badania Mediapanel oraz badania gemiusAdReal. Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku, pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie zostały przeanalizowane platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz Mobile: Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, X (dawniej Twitter), Pinterest, Snapchat, LinkedIn oraz Twitch.

Zdjęcia: Raport „Social Media 2024”

PS NMInsights: Raport strategiczny „Internet 2023/2024” IAB Polska

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował raport strategiczny pt. „Internet 2023/2024”, w którym analizuje dostępność do sieci w Polsce i sposób korzystania z internetu przez poszczególne grupy społeczne.