Kluczowe dane dotyczące rynku mody, urody i dóbr luksusowych
Obroty online 500 największych firm działających transgranicznie wzrosły o 32%, z 71 mld euro do 93,7 mld euro. Całkowita wartość handlu na rynkach mody, urody i dóbr luksusowych (online i offline) w Europie wynosi 734,5 mld euro i przewiduje się, że do 2026 r. wzrośnie o 2%.
Rynek mody, urody i dóbr luksusowych online w UE (27 krajów oraz Wielka Brytania) osiągnął obroty w wysokości 224 mld euro w 2024 r. (w tym 96 mld euro w handlu transgranicznym) i przewiduje się, że do 2025–26 r. osiągnie 234 mld euro, co oznacza wzrost o 5%.
- Moda, uroda i luksus stanowią 23% wszystkich kategorii produktów dostępnych w handlu online.
- 5% całkowitego handlu w branży mody, urody i dóbr luksusowych (zarówno online, jak i offline) odbywa się online.
Udział transgranicznego handlu modą, urodą i luksusem online wynosi 96 miliardów euro (43% rynku), co stanowi wzrost o 17% w porównaniu z 82 miliardami euro w roku ubiegłym. Oczekuje się, że do 2026 roku wzrośnie on do 105 miliardów euro (45%).
500 największych transgranicznych sprzedawców detalicznych i marketplace’ów z branży mody, urody i dóbr luksusowych wygenerowało 93,7 mld euro GMV. Marketplace’y odpowiadają za 53,6 mld euro (57,2% udziału), a platformy re-commerce (odsprzedaży) C2C za 15 mld euro (17% udziału), z przewidywanym wzrostem do 18 mld euro do 2026 roku.

Europejski rynek mody, urody i dóbr luksusowych
Całkowita wartość europejskiego handlu modą, urodą i dobrami luksusowymi (zarówno online, jak i offline) wynosi 734,5 mld euro, na co składa się 511,5 mld euro z mody, 137 mld euro z urody i 86 mld euro z luksusu.
- Moda: Udział handlu internetowego w całkowitym handlu modą wynosi 25,7%, a wartość handlu modą online wynosi 131,4 mld euro.
- Uroda: Udział handlu internetowego w całkowitym handlu kosmetykami wynosi 37,2%, a wartość handlu kosmetykami online wynosi 51 miliardów euro.
- Luksus: Udział handlu internetowego w całkowitym handlu dobrami luksusowymi wynosi 48,8%, a wartość dóbr luksusowych sprzedawanych online wynosi 42 miliardy euro.
Amazon liderem
Ranking Top 500 pokazuje kluczowych globalnych graczy działających w 30 krajach (UE27 oraz Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia). Kluczowi gracze w transgranicznym sektorze mody, urody i dóbr luksusowych to:
- Amazon,
- Zalando,
- Temu,
- Shein,
- Ssense,
- Sinsay,
- eBay,
- AliExpress,
- Vinted,
- Notino,
- The Ordinary,
- Cerave,
- Oriflame,
- ELF Beauty.
Rankingi TOP 10
Moda
- Amazon
- Temu
- Zalando
- AliExpress
- eBay
- Nike
- Etsy
- Vinted
- H&M
- Uniqlo

Uroda
- Notino
- Fragrantica
- DI
- Farmaline
- Oriflame
- Rituals
- Douglas
- Byrdie
- Jafra
- The Ordinary

Dobra luksusowe
- Swarovski
- Farfetch
- Rolex
- Vestiaire Collective
- Tissot
- Ssense
- Moncler
- Nordstrom
- Chrono24
- Tag Heuer

Ranking pokazał również silną obecność takich graczy jak Skims (Kim Kardashian) w kategorii 10 najlepszych producentów-projektantów/gwiazd/influencerów w kategorii dóbr luksusowych.
Zmiany na rynku mody
Branża mody i urody przechodzi transformację cyfrową, a modele generowane przez AI zmieniają sposób, w jaki marki prowadzą marketing i działają. Przykładowo, H&M wyznacza standardy etycznego wdrażania sztucznej inteligencji, tworząc cyfrowe bliźniaki, których współwłaścicielami są prawdziwe modelki i modele.
Z kolei Inditex redefiniuje globalną modę fast fashion, tworząc zarówno oferty premium, jak i takie z ultraniskimi cenami. Przykładowo, Zara ewoluuje w kierunku marki „dostępnego luksusu”, oferując immersyjne doświadczenia zakupowe, takie jak Zara Café.
>>> Więcej informacji na temat raportu „Top 500 Fashion, Beauty & Luxury Retail Europe” przeczytasz tutaj.
źródło: Cross-Border Commerce Europe, opracowanie: Agata Drynko