Rozpoczynający się sezon świąteczny to czas wzmożonych zakupów, w tym także alkoholi. Badanie z 2017 roku (TiM S.A.) wykazało, że aż 92,6% Polaków piło alkohol w święta. Tymczasem badanie SW Research na zlecenie fritz-koli pokazało, że większość Polaków ogranicza spożycie alkoholu. Tylko 36,1% respondentów deklaruje, że pije tyle samo co wcześniej.
Badanie przeprowadzone przez SW Research między 12 a 13 listopada 2024, objęło reprezentatywną próbę ponad tysiąca dorosłych Polaków. Wyniki potwierdzają, że rzeczywiście, spożycie alkoholu w Polsce spada. Czterech na dziesięciu uczestników badania zgłosiło, że ostatnio ograniczyło spożycie alkoholu. Jeden na dziesięciu całkowicie zaprzestał picia alkoholu, a 16% respondentów nie piło wcześniej alkoholu. Dla ponad jednej trzeciej osób (36%) ilość spożywanego alkoholu pozostała niezmieniona.
Zobacz również
Czy faktycznie Zetki najbardziej ograniczają spożycie alkoholu? Zdecydowanie!
W grupie do 24 roku życia 40,3% deklaruje, że ogranicza spożycie alkoholu. W grupie 25-34 lata, której
część nadal stanowią osoby z pokolenia Z, aż 51% deklaruje, że spożywa mniej alkoholu niż wcześniej. Ten trend nieco przyhamowuje w starszych grupach. Między 35 a 54 rokiem życia 34,8% ogranicza spożycie alkoholu, a w najstarszej grupie — 55+ jest to 35,9%.
Konsumenci świadomi swoich potrzeb, dbający o zdrowie, stojące za producentami wartości, jakość i smak. Grupa wiekowa do 24 lat najczęściej wskazywała ulubiony smak, jako element, na który najbardziej zwraca uwagę, wybierając napój. To również w tej grupie napoje typu kola lub inne napoje gazowane cieszą się największą popularnością. Zamiast alkoholu sięga po nie 19,3% (14,5% – kola, 4,8% – inne napoje gazowane).
#PolecajkiNM cz. 30: #PolskaCodzienność, Quo Vadis E-commerce 2024, wystawa AdWomen
Co Polacy wybierają zamiast alkoholu?
Kawa, woda w butelce i herbata — to napoje, po które najchętniej sięgają Polacy zamiast alkoholu. Rzadziej wymieniane napoje to soki lub nektary. Około 10% wybiera napoje gazowane, z czego 7% napoje typu kola. Przy wyborze napoju respondenci kierują się przede wszystkim jego smakiem (47%). Trzy na dziesięć osób zwraca uwagę na składniki, a prawie tyle samo sprawdza stosunek ceny do objętości (28%). Zawartość alkoholu jest ważnym czynnikiem dla 6% respondentów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Trend NoLo w Polsce
Trend NoLo znajduje swoje odbicie w danych Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, według których w 2023 roku średnie spożycie alkoholu w litrach na jednego mieszkańca spadło z 9,37 litra do 8,93 (ostatni rok, w którym spożycie spadło poniżej 9 litrów to 2006). Odpowiedzi respondentów w badaniu fritz-koli potwierdzają tę tendencję.
Zdjęcie główne: mat. pras.