HamKam 2, norweska drużyna piłkarska średniego szczebla oraz jej główny sponsor Eidsiva, grupa energetyczno-technologiczna, przeprowadzili eksperyment, który polegał na powierzeniu wybrania składu menedżerowi AI. Wykorzystano do tego program zasilany sztuczną inteligencją, który zarządza 12 bilionami danych, działa w czasie rzeczywistym oraz zna wszystkie statystyki zawodników.
Projekt miał pokazać zarówno zalety, jak i wady sztucznej inteligencji. Trener AI poprowadził drużynę w meczu przeciwko jednemu z lokalnych rywali. Przed wydarzeniem otrzymał możliwość wybrania składu oraz odpowiadał za decyzje strategiczne, np. planowanie harmonogramu treningów, wybór wyjściowej jedenastki i decydowanie o ustawieniu drużyny w trakcie meczu. W trakcie meczu również wykonywał nagłe, strategiczne działania.
Zobacz również
W akcję został zaangażowany brytyjski reżyser Glenn Kitson, który udokumentował całe wydarzenie.
– Piłka nożna i technologia rozwijają się szybko – a wiele zespołów skupia się na zestawach danych i piłce pieniężnej. Chcieliśmy zobaczyć, co się stanie, jeśli pójdziemy do końca. Byliśmy również pod wrażeniem tego, jak szybko gracze uwierzyli w ten pomysł – nawet jeśli sytuacja trochę się zaostrzyła w trakcie meczu… – mówi dyrektor generalny HamKam, Mehran Amundsen-Ansari.
Jak się okazało, projekt był jedynie ciekawym wyzwaniem, ale potwierdził, że technologia w tym przypadku nie działa najlepiej i potrzebny jest czynnik ludzki.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– To było zarówno interesujące, jak i uspokajające, że nasza hipoteza się potwierdziła: technologia działa najlepiej, gdy gra w tej samej drużynie co ludzie. Ten projekt pokazał, że sama technologia nie wystarczy, zwłaszcza w tak skoncentrowanej na człowieku roli. Ludzki menedżer powinien teraz wrócić do władzy – i słusznie” – mówi Martin Hoff Pedersen, starszy doradca ds. komunikacji w Eidsiva.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Menedżer jest w pełni sprawny i dostępny dla każdego, kto jest ciekawy, aby go wypróbować. Ale nasz wniosek jest taki, że ludzie nadal mają znaczącą rolę do odegrania – wyjaśnia Jens-Petter Aarhus, dyrektor kreatywny w Anorak NoA.
Zdjęcie główne: HamKam