Marka adidas rozpoczęła kampanię społeczną „With Women We Run”, zwracającą uwagę na problem molestowania słownego i fizycznego kobiet, które uprawiają sport. Adresatami globalnego programu są nie tylko osoby doświadczające molestowania, ale także jego nieświadomi sprawcy oraz bezradni świadkowie. Celem projektu w Polsce jest dyskusja o bezpieczeństwie biegających kobiet i wprowadzenie realnych zmian na rzecz jego poprawy. W ramach kampanii zaplanowano m.in. Light Runs – symboliczne biegi ze światełkami czy warsztaty z radzenia sobie z przemocą słowną i fizyczną.
Celem projektu społecznego With Women We Run, stworzonego przez markę adidas, jest wsparcie kobiet, które podczas uprawiania sportu doświadczają różnego rodzaju przemocy ze strony mężczyzn – nagabywania, nachalnego kontaktu (również fizycznego), niechcianych komplementów czy body shamingu. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas uprawiania sportu w mieście, biegaczki amatorki często trenują tylko z jedną słuchawką, dlatego to ona stała się symbolem kampanii. Partnerami projektu With Women We Run zostały organizacje rządowe, na co dzień walczące o równość i bezpieczeństwo kobiet – Centrum Praw Kobiet, Feminoteka oraz Kongres Kobiet.
Zobacz również
Jesienią i zimą, kiedy szybko robi się ciemno, kobiety zmieniają swoje zachowanie podczas biegania, ponieważ boją się biegać same. Biegają w grupach, dają znać swoim znajomym – kiedy i gdzie biegają lub po prostu ograniczają swoją aktywność fizyczną. Odpowiadając na te problemy, marka adidas chce nagłośnić temat i zwrócić uwagę – przede wszystkim mężczyzn – na to, że próba kontaktu lub uwaga, która im wydaje się błahą zaczepką, dla kogoś może być źródłem strachu czy wstydu. Inicjatywa With Women We Run ma pomóc w wywołaniu zmian w kulturze biegania, gdyż nie ma naszego przyzwolenia na molestowanie w sporcie. Chcemy mieć wpływ na wzrost świadomości w społeczeństwie, ale też na realną poprawę bezpieczeństwa miejskich tras biegowych – mówi Martyna Wiśniewska, brand manager sport z adidas.
Światełko w tunelu
Aby podkreślić wagę problemu, w listopadzie oraz grudniu marka adidas zorganizuje treningi biegowe ze światełkami. Light Runs odbędą się w Warszawie, Gdańsku oraz Poznaniu, a po ich zakończeniu uczestnicy będą mogli podpisać petycję o podniesienie bezpieczeństwa na ulicach i w parkach. Dzięki temu działaniu adidas chce zapoczątkować realne zmiany, które sprawią, że kobiety poczują się bezpieczniej uprawiając sport po zmroku.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- WARSZAWA: 17 listopada i 1 grudnia, Park Skaryszewski
- GDAŃSK: 24 listopada, Park Reagana
- POZNAŃ: 29 listopada, Jezioro Maltańskie.
Aby zwiększyć świadomość na temat molestowania seksualnego w sporcie, adidas zaprosi też kobiety oraz mężczyzn na serię warsztatów na temat radzenia sobie z przemocą wobec kobiet i molestowaniem seksualnym. Warsztaty „L’oreal Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” odbędą się w Sports Base Warsaw w sklepie adidas przy ul. Marszałkowskiej 104/122 w dniach 18 i 25 listopada oraz 2 grudnia o godzinie 17:30. Część szkoleniową poprowadzi trenerka Stand Up Polska – Justyna Grzymała, która opowie o narzędziach radzenia sobie w już zaistniałych sytuacjach przemocy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Bezpłatne zapisy na Light Runy oraz warsztaty „L’oreal Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” dostępne będą w aplikacji adidas Running.
We współpracy ze Spotify adidas stworzył też specjalną biegową playlistę, na której poza muzyką do biegania będzie można usłyszeć głosy kobiet, które doświadczyły molestowania podczas treningów. To jednak nie wszystko – kampanie uzupełniają krótkie filmiki, które z punktu widzenia kobiet pokazują problemy, z jakimi muszą mierzyć się uprawiając sport w miastach.
Filmy obejrzeć można na stronie Centrum Praw Kobiet: www.cpk.org.pl/withwomenwerun. Znajdują się tam wszystkie informacje dotyczące inicjatywy With Women We Run.