Takie badania towarzyszą nam już od paru lat, przy okazji najróżniejszych wyborów i pozwalają poznać wyniki zbliżone do tych ostatecznych. W Polsce aktualnie badanie exit poll przeprowadza Ipsos z technicznym wsparciem Digital Virgo. Zanim oddamy swój głos i możliwe, że spotkamy się z ankieterem wychodząc z lokalu wyborczego, warto dowiedzieć się nieco więcej o samym badaniu – szczególnie w kontekście nowych technologii.
Badanie exit poll znane jest nam od prawie 50 lat. Po raz pierwszy, przeprowadzono je w 1967 r. w Holandii. Od tamtej pory metodologia nie uległa zmianie – nadal przeprowadza się ankietę z respondentem wychodzącym z lokalu wyborczego, jednak rozwijająca się technologia przyspieszyła transmisję i przetwarzanie danych. Nasza rodzima historia tego badania jest nieco krótsza. „W Polsce badania exit poll pojawiły się już przy pierwszych wolnych wyborach i przez ostatnie 25 lat praktycznie przy wszystkich wyborach były realizowane” – dodaje Paweł Predko, Operations Director w Ipsos. Badanie jest popularne w Europie (nie tylko w UE) oraz w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. „Od około 1970 r. kiedy to przeprowadzono pierwsze badanie exit poll praktycznie na całym świecie jest ono obecne przy głosowaniu. Zdecydowany wzrost popularności i znaczenia tych badań dokonał się dzięki rozwojowi technologii zbierania i transmisji danych (sieci telefonii komórkowej, transmisji danych).” – komentuje Paweł Predko.
Zobacz również
Dzięki nowym technologiom Ipsos jest w stanie zebrać i przeanalizować dane z ankiet oraz zaprezentować wyniki w mediach kilka-kilkanaście minut po wrzuceniu przez respondenta karty wyborczej do urny. Rozwiązania new-tech wpłynęły także na poprawę możliwości analizy i walidacji zbieranych danych. „Dodatkowo nowe technologie usprawniły cały proces weryfikacji danych oraz komunikacji pomiędzy ankieterami w terenie (przy lokalach wyborczych) a centralą firmy. Stała się możliwa szyba i skuteczna komunikacja oraz eliminacja błędów w trakcie badania. Jest to niezwykle ważny czynnik przy tego typu projektach, gdyż to co wyróżnia również badanie wyborcze exit poll to brak możliwości jego powtórzenia” – tłumaczy Paweł Predko.
Nowe technologie dotyczą przede wszystkim aplikacji, której używają ankieterzy do wprowadzenia i transmisji ankiet. Jak dodaje Paweł Predko, są to także „całe systemy gromadzenia i przetwarzania ankiet, systemy backupowe umożliwiające wprowadzanie ankiet również poprzez serwis WWW czy też systemy walidacji i automatycznego raportowania”. Wszystkie te elementy tworzą system, który w dniu wyborów dostarcza bieżącej informacji wszystkim kluczowym osobom nt. postępów w realizacji badania, wyników lub ewentualnych problemów.
Nazwa exit poll nawiązuje do metodologii badania tzn. jest to badanie przeprowadzane z osobami wychodzącymi z lokalu. Przyjęło się, że exit poll dotyczy wyborów/głosowań (bo wtedy najczęściej jest przeprowadzane, a dane są podawane w mediach ogólnopolskich), jednak wspomniane badanie można przeprowadzać również w sklepach, galeriach handlowych albo punktach usługowych – w celu zbadania profili klientów albo zachowań konsumenckich.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Badanie zajmuje parę minut. Polega ono na zliczaniu osób wychodzących z lokalu wyborczego i losowym (np. co 10 osobę) ankietowaniu. W praktyce oznacza to zaproszenie osoby do badania, wręczenie anonimowej ankiety papierowej wzorowanej na karcie do głosowania, którą respondent po samodzielnym wypełnieniu wrzuca do pudełka (urny). „Tak zebrane ankiety są przez ankietera przesyłane/transmitowane za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na karcie SIM do centrali. Dane są gromadzone i przetwarzane przez firmę Digital Virgo i udostępniane Ipsos” – tłumaczy Paweł Predko. Na podstawie przesłanych danych szacowane są wyniki badania. Cały proces odbywa się w trybie ciągłym. „Mniej więcej z częstotliwością 5 minutową jesteśmy w stanie analizować aktualne wyniki głosowania” – wyjaśnia przedstawiciel Ipsos. Ważnym elementem badania exit poll jest fakt przeprowadzania wywiadów z osobami, które były w lokalu wyborczym. „Badanie nie dotyczy zatem deklaracji: czy ktoś zamierza lub nie uczestniczyć w głosowaniu oraz jak będzie głosował. Dotyczy rzeczywistej sytuacji, w której osoba tuż po głosowaniu (wrzuceniu karty do głosowania w lokalu wyborczym) opusza lokal i w naszym badaniu powtarza tę samą czynność.”- dodaje Paweł Predko.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie exit poll podaje wyniki zbliżone do oficjalnych, podawanych po paru dniach przez PKW. „Skuteczność exit poll w badaniach wyborczych to przede wszystkim jakość oszacowania wyników i ich zgodność z wynikami oficjalnymi. W naszych badaniach zakładamy, że średni błąd oszacowanie nie powinien przekroczyć 2 pkt proc. Badania exit poll w Polsce charakteryzują się niezwykle dobrymi rezultatami i są jednymi z lepszych na świecie pod tym względem.” – dodaje Paweł Predko.