„Dumb Ways to Die” to przygotowana przez McCann Melbourne dla Metro Trains reklama, która zdobyła w 2013 roku 5 Grand Prix (w kategoriach: PR, Promocja i Aktywacja, Radio, Film, Kampania Zintegrowana) i ponad 20 innych statuetek na festiwalu reklamowym w Cannes, stając się najbardziej utytułowaną kampanią festiwalu.
Celem tej nietuzinkowej kampanii sprzed dekady było zaangażowanie i dotarcie do osób, które nie chcą słyszeć żadnych komunikatów dotyczących bezpieczeństwa. Dzięki swojej ogromnej popularności i efektywności w ciągu roku kampania przyczyniła się do 30% zmniejszenia wypadków w australijskim metrze.
Zobacz również
Co więcej, piosenka „Dumb Ways to Die” (skomponowana przez Oliviera McGilla i śpiewana przez Emily Lubitz z zespołu Tinpan Orange) w ciągu 24 godzin znalazła się na liście najlepszych piosenek iTunes, a następnie 6 najpopularniejszych piosenek na świecie. Została też uznana za największy „viral hit” w Australii i w ciągu 2 tygodni od premiery pojawiło się aż 65 jej interpretacji.
Mimo ogromnej popularności, jaka towarzyszyła tej kampanii w czasie jej premiery, nikt się raczej nie spodziewał, że powróci ona po dekadzie jako trend na TikToku. Motyw i utwór „Dumb ways to die” pojawia się teraz przy okazji filmików, w których użytkownicy publikują filmy ukazujące różnego rodzaju drobne wypadki, jak np. potknięcia, uderzenie korkiem od szampana, czy upadek podczas jazdy konno. Filmy zawsze „urywają się” w kluczowym momencie zdarzenia i są przerywane uroczą piosenką z kampanii McCann.
Użytkownicy wykorzystują ten motyw nawet bez pokazywania wypadku – często utworem „Dumb ways to die” sugerują jedynie, że dana sytuacja może zakończyć się tytułową śmiercią. Przykładem jest wideo, w którym widzimy, jak bohaterka wyciąga z wody groźnie wyglądającą rybę. Oglądający może się jedynie domyślać, jak skończyło się spotkanie z tym osobliwie wyglądającym stworzeniem.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
PS TikTok uprzedza użytkowników, że materiały publikowane przez TVP są kontrolowane przez rząd
Profile „Bądźmy Razem TVP oraz TVP Sport otrzymują w popularnej aplikacji oznaczenie „media państwowe”. W ten sposób użytkownicy mają się dowiedzieć, że „treści redakcyjne lub proces decyzyjny podlegają kontroli lub wpływowi rządu”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS 2 Wyróżnij się, czyli jak znaleźć swoją niszę na TikToku
Milionowe wyświetlenia i zaangażowani użytkownicy – TikTok oferuje dużo, ale czy dla każdego znajdzie się tam miejsce? Jak odnaleźć swoją przestrzeń na platformie i zostać zauważonym wśród setek tysięcy filmów publikowanych każdego dnia?