TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Nowy rok, nowe prawo transportowe – 5 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć, gdy korzystasz z Ubera

Wraz z 1 stycznia 2020 roku weszła w życie znowelizowana ustawa o transporcie drogowym, wyrównująca oraz liberalizująca wymagania w stosunku do firm funkcjonujących na rynku przewozów. Na czym dokładnie polegają zmiany i co oznaczają dla pasażerów i kierowców?
O autorze
3 min czytania 2020-01-22

Zmiany na polskim rynku przewozowym rozpoczęły się tak naprawdę w momencie pojawienia się na nim firmy Uber. Użytkownicy pokochali zamawianie przejazdów z poziomu aplikacji w telefonie i przejrzyste, konkurencyjne ceny. Z drugiej strony taksówkarze musieli zmierzyć się z nową rzeczywistością, w której to pasażer decyduje, z kim będzie jechał, z góry zna trasę i cenę, a także może sprawdzić informacje na temat kierowcy. Nowelizacja ustawy, która weszła w życie pierwszego stycznia, miała pogodzić interesy jednych i drugich, stawiając w centrum pasażera.

Dlaczego w centrum? Ustawa nakłada na przedsiębiorców wykonujących przewóz osób obowiązek posiadania licencji taksówkarskiej. W związku z tym, zamawiając Ubera, będzie możliwe poruszanie się między innymi po buspasach i korzystanie z innych przywilejów dotychczas zarezerwowanych dla tradycyjnych taksówek. Sam wygląd aplikacji oraz jej funkcje pozostaną bez zmian. W dalszym ciągu pasażerowie będą mogli sprawdzić ocenę kierowcy w aplikacji, udostępnić trasę przejazdu rodzinie i przyjaciołom, podzielić koszt między kilka osób czy korzystać z dodatkowych funkcji podnoszących bezpieczeństwo podróży.

Co jeszcze się zmieni? Oto 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, jeżdżąc Uberem.

1. Czy aplikacje typu Uber będą jak taxi?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nowe prawo nakłada te same wymogi na kierowców korzystających z aplikacji i tradycyjnych taksówkarzy. Będą oni musieli poruszać się pojazdami wyposażonymi w lampę taxi oraz niezbędne oznaczenia, właściwe dla danego miasta. Niemniej jednak to technologia i jakość usług będzie decydowała o tym, które z nich zyskają sobie przychylność użytkowników.

– Dla ponad miliona pasażerów w Polsce, Uber ustanowił nowy standard, jeśli chodzi o poruszanie się po miastach w bezpieczny, przystępny i prosty sposób.  Oprócz łatwego zamawiania przejazdu, przejrzystych cen i wygodnych płatności, aplikacja oferuje użytkownikom wachlarz funkcji bezpieczeństwa, takich jak m.in. przycisk bezpieczeństwa, śledzenie GPS, całodobową obsługę klienta, wykrywanie nieoczekiwanych zdarzeń podczas jazdy oraz system weryfikacji kierowców i tablic rejestracyjnych. Nieustannie rozwijamy naszą aplikację, by oferować naszym użytkownikom najbardziej innowacyjny i niezawodny system na rynku – mówi Michał Konowrocki, CEE Cities Lead z Uber Polska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Co zmienia się dla kierowców?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W praktyce największą zmianę odczują kierowcy. Wprowadzenie licencji taksówkarskiej miało na celu ustandaryzowanie rynku, co zadziała w dwie strony. Przedsiębiorcy z licencjami na przewóz osób będą musieli uzyskać niezbędne licencje taxi, a taksówkarze, którzy otrzymali uprawnienia na starych zasadach zmuszeni będą do zaktualizowania ich i dotrzymania kroku nowym uczestnikom na rynku. Nie ma obowiązku przechodzenia dodatkowych kursów z topografii miasta. Tę rolę spełnia GPS oraz mapy w aplikacji. Ustawa jasno wskazuje też, że przejazdy można rozliczać za pomocą aplikacji, która będzie pełniła rolę taksometru i tzw. wirtualnej kasy. Właściciele pojazdów muszą również odpowiednio je oznakować i wyposażyć w lampę taxi.

– Uber do tej pory współpracował jedynie z licencjonowanymi przedsiębiorcami, którzy musieli mieć licencję taxi albo licencję na przewóz osób. Aby ułatwić im, oraz współpracującym z nimi kierowcom, dostosowanie się do nowych przepisów, w każdym mieście, w którym działa Uber, otwieramy w styczniu specjalne Centra Licencjonowania. Kierowcy mogą w nich uzyskać wszystkie informacje oraz pomoc w zakresie przygotowywanych dokumentów, lamp i niezbędnego oznakowania. Dodatkowo, przygotowaliśmy specjalny program wsparcia dla partnerów i kierowców, w tym promocję umożliwiającą zwrot poniesionych kosztów związanych z licencjonowaniem – wyjaśnia Michał Konowrocki.

3. Czy ceny pójdą w górę?

Przejrzystość opłaty za przejazd, widocznej jeszcze przed jego zamówieniem, była od samego początku atutem aplikacji Uber. Na ostateczny kształt opłaty mają m.in. wpływ aktualne zapotrzebowanie na usługę i liczba aktywnych kierowców w danym momencie. To technologia pozwala łączyć wszystkie te czynniki i wyliczać najkorzystniejszą ofertę dla użytkownika. Dynamiczny system pozwala na dostosowywanie ceny nawet podczas przejazdu, z uwagi na zmiany wynikające z modyfikacji trasy lub dłuższego niż zakładany czasu podróży, a powiadomienie o ewentualnej różnicy pasażer otrzymuje w formie notyfikacji. Aby zapewnić jakość i zadowolenie z usług na wysokim poziomie, firma stale bada i analizuje rynek pod kątem możliwej optymalizacji cen.

4. Czy czas oczekiwania będzie dłuższy?

Dzięki technologii GPS i algorytmom łączenia pasażerów i kierowców czas oczekiwania na przyjazd jest skrócony do minimum. W Warszawie wynosi on średnio mniej niż 5 minut. Podobnie jak cena, czas dojazdu do pasażera jest także uzależniony od popytu na usługę w danym momencie, liczby aktywnych kierowców czy warunków na drodze. Aby motywować kierowców korzystających z platformy w okresach zwiększonego zapotrzebowania, Uber oferuje specjalne programy aktywizujące kierowców. Jednocześnie, zrównanie warunków dla tradycyjnych taksówkarzy i kierowców z nową licencją powinno zachęcić tradycyjnych taksówkarzy do korzystania z platform i realizacji zleceń zamiast czekania na postoju.

5. Kiedy spodziewać się zmian?

Choć nowelizacja ustawy weszła w życie pierwszego stycznia, platformy takie jak Uber mają czas do końca marca na dostosowanie się do nowych wymogów i uzyskanie licencji pośrednika przy przewozie osób, w tym taksówkami. Do tego czasu spodziewane jest wejście w życie dodatkowych aktów wykonawczych do ustawy, pomagających zarówno miastom, jak i przedsiębiorcom odnaleźć się w nowej rzeczywistości i szybkim przejściu przez proces licencjonowania na nowych zasadach. Część rozporządzeń została już opublikowana, nadal jednak brakuje tych doprecyzowujących przepisy w zakresie wirtualnych kas oraz aplikacji mobilnych.

– Uber chce być strategicznym partnerem dla miast, także w procesie dostosowywania bieżącego prawa do nowych regulacji. Przyjęcie i wdrożenie odpowiednich przepisów na tym poziomie ma kluczowe znaczenie dla powodzenia reformy rynku, a także dla przedsiębiorców, którzy w ten sposób zarabiają na życie – podsumowuje Michał Konowrocki.