fot. Wikimedia Commons
A co to oznacza dla marketerów, w szczególności w branży sportowej?
Zobacz również
Jak się okazuje, prowadzenie zdrowszego trybu życia oraz częstsze i bardziej regularne uprawianie sportu, to jedne z najbardziej popularnych celów, które od lat stawiają sobie Polacy rozpoczynając kolejny rok. W praktyce oznacza to, że w styczniu kluby fitness, siłownie oraz ścieżki biegowe przeżywają istne oblężenie.
Zgodnie z trendami Google Trends, zainteresowanie zapytaniami dla haseł takich jak „siłownia”, „fitness klub”, czy „dieta” jest wyraźnie częstsze w pierwszym kwartale roku, w szczególności w styczniu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dla branży sportowej powyższe trendy oznaczają możliwość wykorzystania szansy na zdobycie nowych klientów. Właściciele obiektów sportowych i sklepów, dystrybutorzy sprzętu sportowego, bądź odżywek i suplementów powinni pomyśleć o zainwestowaniu w przemyślaną kampanię reklamową na początku roku.
Jakie działania może podjąć klub fitness lub producent, czy dystrybutor produktu sportowego, aby w styczniu pozyskać nowych klientów, zdobyć ich lojalność i sprawić, aby nie skorzystali z oferty konkurencji? Proponujemy pięć mechanizmów promocyjno-sprzedażowych możliwych do wdrożenia wraz z początkiem nowego roku.
1. Klub fitness: zaoferuj pierwszy miesiąc zajęć fitness gratis
Masz klub fitness? Zaproponuj swoim klientom pierwszy miesiąc zajęć gratis, przy wykupieniu abonamentu rocznego. Komunikacja oparta na haśle „miesiąc ćwiczeń gratis” może okazać się bardzo atrakcyjna i stanowić mocny impuls do skorzystania z oferty właśnie Twojego klubu. Taki mechanizm promocji jest także dobrą motywacją dla klientów, gdyż decydując się na abonament roczny jednocześnie podejmują z góry decyzję o wytrwaniu w postanowieniach noworocznych przez okres 12 miesięcy.
2. Siłownia: zaoferuj atrakcyjne rabaty na abonamenty roczne lub system rekomendacji dla znajomych
Klientom siłowni można zaproponować atrakcyjne abonamenty na karnety roczne. Innym pomysłem promocyjno-sprzedażowym jest wdrożenie systemu rekomendacji dla znajomych Twoich obecnych klientów – polecając Twój obiekt innym osobom klienci otrzymują zniżki na treningi lub bezpłatne wejścia. W przypadku siłowni można również zastosować mechanizm opisany powyżej dla klubów fitness.
3. Sklep sportowy: stwórz program lojalnościowy nagradzający osiągnięcia sportowe Twoich klientów
Dobrym bodźcem zakupowym dla klientów sklepów sportowych są zniżki i kody rabatowe na zakupy. Jeżeli połączymy je ze sportowym wyzwaniem, które ma zmotywować do wytrwania w postanowieniach noworocznych, otrzymamy ciekawe narzędzie promocyjne. System „nagrody”, na przykład dla sklepu biegowego, może mieć następujące założenia: „Przez okres minimum 4 tygodni zachowaj ciągłość treningów (min. 2 treningi/tydzień), a my nagrodzimy Twoje zaangażowanie i wytrwałość – otrzymasz rabat o wartości XX% na zakupy w naszym sklepie”.
4. Odżywki i suplementy: zaoferuj wartość dodaną, gratis do zakupów
Dystrybutorzy odżywek i suplementów dla sportowców mogą zaproponować swoim klientom usługę związaną z dietetyką w postaci wartości dodanej do zakupów. Przykładowo, w przypadku dokonania zakupów za minimalną kwotę 300 zł, Twój klient może otrzymać bezpłatną konsultację dietetyczną bądź analizę składu ciała gratis. Taka promocja może być świetnym bodźcem zakupowym dla osób, które nie posiadają jeszcze bogatej wiedzy na tematy związane z suplementacją i odżywianiem.
5. Sprzęt sportowy i odzież sportowa: stwórz zestawy startowe dla początkujących
Jeżeli jesteś producentem bądź dystrybutorem sprzętu sportowego lub odzieży sportowej, możesz stworzyć dla swoich klientów zestawy „startowe” umożliwiające im rozpoczęcie przygody z wybraną dyscypliną sportową, z atrakcyjną zniżką cenową. Na początku roku wiele osób postanawia zacząć biegać, grać w tenisa, w squasha lub pływać. Oznacza to w większości przypadków inwestycje w odpowiedni sprzęt, odzież, akcesoria. Proponując zestaw produktów dedykowanych danej dyscyplinie możesz pomóc swoim klientom zaoszczędzić czas i pieniądze, a jednocześnie pobudzisz sprzedaż Twoich produktów.
Wymienione wyżej strategie promocji w okresie noworocznym są jedynie przykładami rozwiązań, jakie mogą zastosować firmy z branży sportowej. Co więcej, do każdej propozycji należy dobrać odpowiednią komunikację i narzędzia, dzięki którym dotrzemy z komunikatem do naszych odbiorców (mailingi, reklama w wyszukiwarkach, reklama w social media, BTL, itd.). Odpowiednio skonstruowana akcja promocyjna powinna przynieść oczekiwane rezultaty w postaci przewagi konkurencyjnej i większej liczby klientów.
O autorce:
Anita Chabrowska, specjalista ds. marketingu sportowego, z wieloletnim doświadczeniem w branży reklamowej. Właścicielka agencji marketingu sportowego MUVment MARKETING.