Do 28 lutego br. przedsiębiorcy oraz studenci mogą nadsyłać formularze zgłoszeniowe do IV edycji konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Tym samym kandydaci mają dodatkowe dwa tygodnie na wypełnienie wniosku, opisującego wdrożone praktyki z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego lub działania rozpowszechniające tę ideę. Laureatami poprzednich edycji są m.in. Orange Polska czy IKEA Retail.
Stena Recycling aktywnie wspiera transformację polskiej gospodarki z modelu linearnego na cyrkularny, czyli taki, gdzie materiały używane w produkcji i społeczeństwie są wielokrotnie wykorzystywane, dzięki czemu oszczędzamy nasze naturalne zasoby. Firma już po raz czwarty organizuje konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego, którego celem jest promocja najciekawszych projektów i inicjatyw poświęconych gospodarce obiegu zamkniętego, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk, a także wzajemne wspieranie się oraz tworzenie partnerstw.
Zobacz również
– Choć coraz więcej firm przekonuje się do wprowadzania koncepcji GOZ, to wciąż są potrzebne kampanie edukujące a przede wszystkim promujące konkretne przykłady gospodarki cyrkularnej, które zostały wdrożone, są realizowane i przynoszą firmom dodatkowe korzyści. Mamy nadzieję, że nasz konkurs spełnia te założenia i jest inspiracją dla innych do podjęcia działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – mówi Aleksandra Surdykowska, manager ds. Marketingu i PR Stena Recycling.
Jak zostać Liderem GOZ?
Każda firma może znaleźć swój sposób na wprowadzenie gospodarki cyrkularnej do działalności. Możliwości działań jest wiele. Ubiegłoroczny zwycięzca, Orange Polska wybrał model gospodarki współdzielenia, czyli korzystania z produktu przez klienta bez posiadania go na własność.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Orange Polska na czas trwania umowy dostarcza takie urządzenia jak routery czy modemy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po zakończeniu współpracy sprzęt jest zwracany usługodawcy, poddawany procesowi odnowy i docelowo przekazywany kolejnemu klientowi. Takie działanie pozwala ograniczyć produkcję nowych urządzeń, których wytworzenie oznaczałoby emisję gazów do atmosfery oraz zużycie setek ton surowców naturalnych.
– Cieszymy się, że nasza inicjatywa odnowy urządzeń klienckich została doceniona w konkursie Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. To jeszcze bardziej nas motywuje do działania i doskonalenia procesu, dzięki któremu staramy się minimalizować nasz wpływ na środowisko, a nasi klienci otrzymują urządzenia najwyższej jakości – mówi Grzegorz Ryński, dyrektor Rozwoju i Projektów w Łańcuchu Dostaw, Orange Polska.
IKEA Retail postawiła natomiast na kampanię „Przyda się”, której celem było zwrócenie uwagi na ilość oraz wartość posiadanych przez ludzi przedmiotów. W tym celu została stworzona specjalna, wirtualna kolekcja „PRZYDA SIĘ”, która przypominała o rzeczach leżących na strychach, w piwnicach oraz w szafach. Odłożone i zapomniane, bo może „kiedyś się przydadzą”. Dzięki tej inicjatywie, IKEA przybliżyła w przystępny sposób ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, a konsumenci otrzymali praktyczne wskazówki do przedłużania i nadawania nowego życia domowym przedmiotom, co wpłynęło na bardziej zrównoważoną konsumpcję.
– IKEA chce być biznesem w pełni cyrkularnym w 2030 roku. Prowadzimy w tym zakresie wiele działań na całym świecie, począwszy od projektowania nowych produktów w oparciu o zasady cyrkularnego wzornictwa, przez testowanie, rozwijanie i wprowadzanie nowych rodzajów usług, aż po projekty takie, jak nasze polskie „PRZYDA SIĘ”, które mają na celu nie tylko budowanie świadomości, ale przede wszystkim pokazanie, że zrównoważona konsumpcja i życie przyjazne planecie wcale nie jest ani trudne, ani drogie, ani pełne wyrzeczeń – mówi Agata Czachórska, dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju, IKEA Retail Polska.
Jak wziąć udział w konkursie?
To proste. Wystarczy wybrać jedną z trzech kategorii konkursowych – przeznaczoną dla przedsiębiorstw, które już wdrożyły działania gospodarki obiegu zamkniętego lub skierowaną do tych firm, które promują idee cyrkularne wśród pracowników bądź też dedykowaną studentom, którzy zaproponują wdrożenie GOZ przydatne dla biznesu lub akcję społeczną promującą ideę GOZ. Następnie należy wypełnić prosty formularz znajdujący się na stronie: www.stenarecycling.pl/stena-circular-economy-award Udział w konkursie jest bezpłatny, a termin nadsyłania zgłoszeń został wydłużony do 28 lutego br.
Zgłoszone praktyki i pomysły będzie oceniać międzynarodowe jury ekspertów z obszaru GOZ, reprezentujących różne firmy i instytucje: Akademię Leona Koźmińskiego, Organizację Odzysku Opakowań Rekopol, Kampanię 17 Celów, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Polską Izbę Gospodarki Odpadami, Skandynawsko-Polską Izbę Gospodarczą, Tygodnik Polityka, Stenę Recycling International i Stenę Recycling Polska.
Zwycięzców poznamy wiosną 2021 roku. Wyłonieni przedsiębiorcy w ramach nagrody będą mieli możliwość wybrania usługi z listy oferowanych przez Stena Recycling, a studenci – otrzymają laptopy oraz grant w wysokości do 10 000 zł na realizację projektu edukacyjnego z obszaru GOZ. Przedsiębiorstwa i studenci oraz ich uczelnie zostaną także wyróżnieni certyfikatem dobrych praktyk.