Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2016 roku?
Na pewno kluczowa była zmiana prezesa spółki. W połowie roku stery w Integrated Solutions objął Mariusz Chochołek, co miało istotne znaczenie dla całej organizacji, w tym także dla marketingu. Zaczęliśmy śmielej wchodzić w nowe obszary, zawarliśmy partnerstwo z kilkoma znaczącymi graczami na rynku technologicznym, pojawiło się sporo nowych twarzy. To był dla nas dobry rok, w którym bardzo dużo się działo.
Stanęliśmy przed zadaniem weryfikacji przyjętych założeń i planów marketingowych. Pojawiły się też nowe cele, jak choćby komunikacja zmiany wśród klientów, partnerów firmy oraz mediów. W 2016 roku nawiązaliśmy też strategiczne partnerstwa, m.in. z Apple, SAS Institute i Huawei. Rozbudowaliśmy też ofertę rozwiązań z obszaru Internetu Rzeczy, cyberbezpieczeństwa i analityki.
Zobacz również
Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2016 roku?
Znaczącym wydarzeniem było uzyskanie w kwietniu przez Integrated Solutions statusu Licensing Solution Partner Microsoft. Tym samym dołączyliśmy do elitarnego grona 12 firm, które mogą dostarczać licencje na oprogramowanie Microsoft do największych przedsiębiorstw w Polsce. Ta umowa otworzyła nam drzwi do stworzenia dedykowanej struktury specjalizującej się w technologii Microsoftu. Już po kilku miesiącach wygraliśmy duży przetarg na sprzedaż i dostarczenie oprogramowania Microsoft, opiewający na kwotę 38 mln zł. Drugim istotnym punktem w 2016 była rozbudowa Data Center – naszego Centrum Przetwarzania Danych w Łodzi. To obiekt należący do Orange Polska, który odgrywa ważną rolę w strategii Integrated Solutions. Chcemy być jednym z najważniejszych graczy, jeśli o dostarczanie rozwiązań chmury prywatnej i publicznej. Nowa przestrzeń data center, wyposażona w najwyższe standardy bezpieczeństwa i przetwarzania danych, zwiększyła naszą konkurencyjność na rynku usług ICT.
Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2016 roku?
To wyzwanie, z którym zmagamy się praktycznie co roku, czyli jak o rzeczach trudnych mówić w łatwy sposób, ale jednocześnie adekwatny do wysokich wymagań decydentów – CEO, CIO, CFO. Docieramy do określonej grupy klientów, gdzie ostateczne decyzje podejmuje „biznes”, ale „IT” pełni ważną rolę „influencera”. Oznacza to, że wyzwaniem jest nie tylko to, aby ten przekaz był spójny i właściwy, ale też na tyle oryginalny, aby klient czytając setny materiał o macierzach, serwerach i przełącznikach, dostrzegał różnice, widział korzyści biznesowe i utożsamiał je z kompetencjami IS.
Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2016 roku?
W 2016 r. wzmocniliśmy swoją aktywność na portalu LinkediN. To dla nas dobry kanał do podtrzymywania relacji z klientami i pokazywania im naszych kompetencji. To także ważny element employer brandingu i funkcjonowania w tak dużej organizacji, jaką jest grupa Orange Polska. Jednocześnie nasi klienci mają wręcz uczulenie na przekaz marketingowy, dlatego poświęcamy dużo czasu na przygotowanie wartościowego kontentu, dzięki któremu pokazujemy naszą markę przez pryzmat kompetencji. Zdecydowaliśmy, że LinkedIn jak żaden inny kanał odpowiada tym celom i zaczęliśmy w niego inwestować. Sprawdziliśmy, co działa, a co nie. Po roku intensywnej pracy, dziś, społeczność skupiona wokół profilu IS liczy ponad 12 tys. użytkowników. Należymy do ścisłego grona liderów firm ICT w Polsce obecnych na portalu. W mijającym roku postawiliśmy też na wideo. Wyprodukowaliśmy kilkanaście spotów, większość to filmy produktowe lub pokazujące zrealizowane projekty. Tym kierunkiem będziemy podążać w najbliższych miesiącach. W naszym portfolio wciąż brakuje też filmu wykorzystującego storytelling (marketing narracyjny). Nie byłaby to może produkcja w stylu Allegro, ale poprzeczkę stawiamy sobie wysoko.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?
W obszarze marketingu B2B rok 2016 był stabilny, zarówno pod kątem wielkości budżetów, jak i liczby podejmowanych aktywności. Może to zabrzmi nieskromnie, ale trendy, które dziś widzimy w marketingu B2B takie jak: social selling czy content marketing, to coś, co mieliśmy na radarze już dobrych kilka lat temu. Staramy się nie ulegać modom, tylko testować nowe rozwiązania na małym organizmie i inwestować tam, gdzie ma to szanse przynieść zwrot.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2017 rok? Czy któreś kanały znacząco stracą lub zyskają na znaczeniu? Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017 roku?
W przyszłym roku zamierzamy postawić na większą niż do tej pory personalizację i segmentację klientów za pomocą narzędzi analitycznych, scoringu i marketing automation. W ten sposób chcemy skuteczniej odpowiadać na potrzeby poszczególnych grup odbiorców. Spodziewamy się, że spadnie waga dużych konferencji, z wyjątkiem tych będących marką samą w sobie. Chcemy więcej rzeczy robić sami, wewnętrznie. Natomiast większym zainteresowaniem będą cieszyły się mniejsze, kameralne spotkania, realizowane w modelu warsztatowym. Z roku na rok redukujemy też udział reklamy prasowej w budżetach marketingowych. W przypadku B2B taka forma promocji sprawdza się obecnie jedynie przy dużych publikacjach, które zna całą branża, np. rocznych raportach rynkowych, większych analizach lub też czasopismach wertykalnych, dystrybuowanych do mniejszej, ale ściśle wyselekcjonowanej bazy odbiorców.