Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2017 roku
To trudne pytanie. Ponieważ osiągnięcie celów rocznych wiążemy z rozwojem marki, na który wpływ ma wiele czynników. Z pewnością znaczącym krokiem było wprowadzenie w Stanach Zjednoczonych Groupon+. Dzięki tej usłudze nasi klienci, płacąc kartami Visa lub MasterCard za oferty posiłków Groupon, otrzymują do 30% zwrotu kwoty ściągniętej z karty. W ten sposób na poziomie lokalnym budujemy codzienne nawyki, a oszczędzanie staje się dużo bardziej wygodne zarówno dla klientów, jak i dla firm.
Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2017 roku
Jeśli chodzi o rynek globalny, udało nam się do tej pory wysłać ponad 4 miliony ludzi do restauracji, ponad milion fanów na różnego rodzaju wydarzenia specjalne i koncerty oraz ponad 3 miliony ludzi do spa, salonów piękności czy na fitness. Ponadto dzięki naszym działaniom marketingowym oraz pozyskaniu atrakcyjnych dla klientów partnerstw biznesowych, obserwujemy ciągły wzrost świadomości marki i wzrost liczby klientów. Co ważne, po okresie zawirowań nasza działalność międzynarodowa wykazała poprawę. Choć do pełnej satysfakcji zawsze mamy daleko, to jednak nasze plany pozwalają nam patrzeć optymistycznie w przyszłość. Budujemy silną platformę sprzedażową i bazę klientów, które zwiększają naszą konkurencyjność na rynku. Ostrożny dobór ofert i współpraca ze sprawdzonymi partnerami sprawiają, że osiągamy efekty i korzyści z naszych starań, by Groupon stał się jeszcze bardziej efektywnym i dochodowym biznesem.
Zobacz również
Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2017 roku
W 2017 roku mogliśmy cieszyć się efektami wysiłku włożonego we wprowadzanie przełomowych zmian w firmie. Zaproponowaliśmy naszym zespołom uproszczenie struktury tak, aby mieć pewność, że prowadzimy działalność jedynie na rynkach, które mamy szansę zdobyć i dzięki którym nasze długoterminowe inwestycje przyniosą zyski. W praktyce oznaczało to ogromne zmiany w sposobie działania i w określeniu docelowego obszaru naszego zainteresowania. Zdecydowaliśmy się również postawić na rozwój, szczególnie w naszych miejscowych i międzynarodowych centrach, aby móc realizować kluczowe zadania i wspierać odbiorców oraz handlowców z całego świata w dużo bardziej efektywny sposób. Właśnie te centra usług wspólnych stanowią kolejny ważny sposób na usprawnienie naszej działalności, zoptymalizowanie struktury firmy i jednoczesne usystematyzowanie usług oferowanych klientom.
Wszystkie te próby usprawnienia i uproszczenia sposobu funkcjonowania firmy oznaczają, że obecnie jesteśmy w pełni skoncentrowani, efektywni i przygotowani na nadejście wspaniałego 2018 roku!
Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2017 roku
Obecnie konsumenci coraz częściej skłaniają się ku zakupom online – wyniki sprzedażowe rosną zwłaszcza w odniesieniu do pokolenia Millenialsów czy pokolenia X-ów. Jak przewidują eksperci, sprzedaż online w dalszym ciągu będzie rosła, a my jako handlowcy powinniśmy w pełni wykorzystać ten trend. Dzisiejszy konsument, który posiada kilka urządzeń – smartfon, tablet, komputer – oczekuje, że doświadczenie zakupów w sieci będzie szybkie, łatwe i przyjazne użytkownikowi. W Groupon widzimy, że z miesiąca na miesiąc nasz klient coraz chętniej sięga po swój smartfon lub inne urządzenie mobilne, aby dokonać zakupów. Dlatego skupiamy się na inwestowaniu w rozwój i doskonalenie naszej aplikacji mobilnej, która ułatwia i usprawnia zakupy. Tego typu dostosowanie się do oczekiwań konsumentów to już nie tylko trend, ale wręcz konieczność.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jeśli zaś chodzi o technologię, to w 2017 roku wielu polskich konsumentów miało swoją pierwszą interakcję z chatbotem, w pełni zautomatyzowanym agentem czatu, który odpowiadał na ich pytania, będąc jednocześnie pierwszą linią kontaktu z marką. Wierzę, że chatboty staną się wkrótce równie powszechne co automatyczne systemy telefoniczne, tyle że znacznie bardziej interaktywne i zajmujące. Zarazem pracownicy działów obsługi klienta staną się ważniejsi niż kiedykolwiek wcześniej i bedą coraz bardziej zaangażowani w obsługę online.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?
Z przyjemnością obserwuję, jak zmienia się nasz rynek, jak e-handel i cyfryzacja sprzedaży hurtowej i detalicznej tworzą nowe opcje biznesowe, modele, miejsca pracy i nowe formy interakcji z konsumentami. O wiele więcej z nich kupuje online, a i coraz więcej sprzedawców sprzedaje w sieci. Co ważniejsze, wszyscy umiejętnie łączą zakupy online i offline, co prowadzi do wykształcenia modelu sprzedaży wielokanałowej. Przede wszystkim jednak zwracamy coraz większą uwagę na analizę zachowań klienta, która teraz staje się nieodzowna. Klienci są bardziej zaangażowani i aktywni w sieci niż kiedykolwiek wcześniej – a proces ten nasila się. W dowolnym miejscu i czasie mają dostęp do odpowiednich informacji – gdzie robić zakupy, co kupić, ile zapłacić, itp. To sprawia, że coraz ważniejszą rolę odgrywa marketing, który ma zadanie przewidywać, jak klienci będą się zachowywać podczas interakcji z organizacją – tak, abyśmy mogli odpowiednio reagować. Warto obserwować i analizować konsumencie nawyki zakupowe na rynku i preferencje dotyczące stylu życie, by je zrozumieć i zaproponować klientom usługi spełniające ich potrzeby i oczekiwania. Wszyscy uczestnicy rynku na tym zyskują, ponieważ wzrost konkurencyjności na rynku napędza rozwój firm.
Analityka Big Data zwiększyła możliwości specjalistów od marketingu, którzy do tej pory skupiali się na poprawie relacji z klientami. Dzięki analizom Big Data, umożliwiającym definiowanie relacji z klientami, marketerzy zwiększyli swój potencjał w zakresie budowania i utrwalania lojalności klientów.
Jakie są Państwa najważniejsze plany na rok 2018?
Przede wszystkim customer experience. Nadal uważamy, że jest to nasza najważniejsza siła napędowa, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Inwestujemy w to, by doświadczenie z Groupon – od zakupu do wykorzystania usługi – uczynić dla klienta satysfakcjonującym. Wszelkie komplikacje są naszym wrogiem, dlatego też intensywnie koncentrujemy się na ich usuwaniu tak na naszej stronie, jak i w aplikacjach. Ponadto skupiamy się na oferowanych przez nas produktach i ogólnym projekcie naszej platformy sprzedażowej. Groupon+ jest naszym najważniejszym przedsięwzięciem w tej dziedzinie, a pierwsze opinie z rynków, na których już funkcjonuje, potwierdzają jego pozytywny odbiór ze strony klientów i sprzedawców.
Co więcej, skierujemy naszą energię na zwiększenie liczby ofert wysokiej jakości i od znanych marek. Lepiej rozwinięta podaż ma znaczenie, ponieważ jest ona niezbędną częścią doświadczenia klienta.
I w końcu – będziemy także pracować nad zwiększeniem liczby doświadczeń i wydarzeń, które można rezerwować bezpośrednio online. Możliwość rezerwacji w momencie zakupu to kolejny ważny składnik wygody naszych klientów, a zarazem ważna dla naszych partnerów funkcja zarządzania zyskami.
Jakie wyzwania czekają Państwa w 2018 roku?
W Groupon mamy wręcz obsesję na punkcie dostarczania klientowi odpowiednich i ekscytujących ofert będących odpowiedzią na jego oczekiwania. Naszym głównym celem będzie dalsze zwiększanie jakości ofert oraz ulepszanie doświadczenia zakupowego dzięki poszerzaniu naszej oferty.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku?
Korzystanie z urządzeń mobilnych w jeszcze większym stopniu przyczyni się do rozwoju e-commerce i będzie miało znaczący wpływ na firmy internetowe, m.in. Groupon. Ponadto zmienić się mogą także preferencje zakupowe klientów oraz przesunięcie wzmożonych okresów zakupowych w wyniku trendów przychodzących z zagranicy. Weźmy na przykład Black Friday, który wypada tuż po Święcie Dziękczynienia i od 1952 roku rozpoczyna w Ameryce świąteczny sezon zakupowy. Kto powiedział, że trzeba czekać do końca listopada, by skorzystać z okazji i kupić świąteczne prezenty? Przykład naszego amerykańskiego rynku pokazuje, że większość sklepów rozpoczyna promocję swoich ofert już w pierwszym tygodniu listopada. Uważam, że handel elektroniczny rozkwitł z powodu takich właśnie okazji zakupowych. To dzięki nim klient może robić swoje upragnione zakupy w domowym zaciszu, nie będąc skazany na stanie w długich kolejkach, mając większy wybór produktów i usług oraz łatwiejszą możliwość porównania cen. Choć Black Friday nie jest w Polsce tak popularny jak na rynkach zachodnich, to wciąż jest dla wielu sprzedawców najważniejszym wydarzeniem w roku. Być może w następnym roku listopad stanie się najważniejszym okresem zakupowym w Polsce – zarówno dla klienta, jak i sprzedawcy.
Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2018 r.?
Planujemy dalsze inwestowanie w budowę idealnej lokalnej platformy sprzedażowej dla naszych klientów. Jestem zadowolony z postępu, jakiego dokonaliśmy w skali międzynarodowej, budując niepokonaną platformę konsumencką, a zarazem coś przełomowego dla lokalnego handlu. Wierzę, że Groupon stanie się najlepszym sklepem naszych klientów i nieodzownym narzędziem małych firm. Nasz pełen energii zespół jest wciąż skoncentrowany na rozwijaniu bezpośredniej relacji z klientem, jego doświadczeniu i zaangażowaniu, a także takim działaniu w skali całej firmy, aby stać się elementem codziennego zwyczaju klienta na poziomie lokalnym.
Czy w 2018 roku któryś z kanałów sprzedażowych mocno straci lub zyska na znaczeniu?
Realizacja naszych założeń oznacza, że Groupon stanie się transakcyjną i marketingową siłą napędową handlu na poziomie lokalnym. Oznacza to dotarcie do ogromnych nieodkrytych przestrzeni, których technologie internetowe i mobilne jeszcze nie przeniknęły. Gorąco wierzymy w potencjał oferowany przez technologie mobilne, zwłaszcza w kontekście rezygnacji Groupon z voucherów i maksymalnego wykorzystania potencjału mobilnego.
O rozmówcy:
Krzysztof Wnęk
Dyrektor Zarządzający Groupon w Polsce