NowyMarketing prognozuje rok 2018: Groupon

NowyMarketing prognozuje rok 2018: Groupon
O podsumowanie roku 2017 i prognozy na 2018 poprosiliśmy przedstawicieli wielu marek. Na nasze pytania odpowiedział również Krzysztof Wnęk, Dyrektor Zarządzający Groupon w Polsce.
O autorze
5 min czytania 2018-01-04

Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2017 roku

To trudne pytanie. Ponieważ osiągnięcie celów rocznych wiążemy z rozwojem marki, na który wpływ ma wiele czynników. Z pewnością znaczącym krokiem było wprowadzenie w Stanach Zjednoczonych Groupon+. Dzięki tej usłudze nasi klienci, płacąc kartami Visa lub MasterCard za oferty posiłków Groupon, otrzymują do 30% zwrotu kwoty ściągniętej z karty. W ten sposób na poziomie lokalnym budujemy codzienne nawyki, a oszczędzanie staje się dużo bardziej wygodne zarówno dla klientów, jak i dla firm.

Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2017 roku

Jeśli chodzi o rynek globalny, udało nam się do tej pory wysłać ponad 4 miliony ludzi do restauracji, ponad milion fanów na różnego rodzaju wydarzenia specjalne i koncerty oraz ponad 3 miliony ludzi do spa, salonów piękności czy na fitness. Ponadto dzięki naszym działaniom marketingowym oraz pozyskaniu atrakcyjnych dla klientów partnerstw biznesowych, obserwujemy ciągły wzrost świadomości marki i wzrost liczby klientów. Co ważne, po okresie zawirowań nasza działalność międzynarodowa wykazała poprawę. Choć do pełnej satysfakcji zawsze mamy daleko, to jednak nasze plany pozwalają nam patrzeć optymistycznie w przyszłość. Budujemy silną platformę sprzedażową i bazę klientów, które zwiększają naszą konkurencyjność na rynku. Ostrożny dobór ofert i współpraca ze sprawdzonymi partnerami sprawiają, że osiągamy efekty i korzyści z naszych starań, by Groupon stał się jeszcze bardziej efektywnym i dochodowym biznesem.

Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2017 roku

W 2017 roku mogliśmy cieszyć się efektami wysiłku włożonego we wprowadzanie przełomowych zmian w firmie. Zaproponowaliśmy naszym zespołom uproszczenie struktury tak, aby mieć pewność, że prowadzimy działalność jedynie na rynkach, które mamy szansę zdobyć i dzięki którym nasze długoterminowe inwestycje przyniosą zyski. W praktyce oznaczało to ogromne zmiany w sposobie działania i w określeniu docelowego obszaru naszego zainteresowania. Zdecydowaliśmy się również postawić na rozwój, szczególnie w naszych miejscowych i międzynarodowych centrach, aby móc realizować kluczowe zadania i wspierać odbiorców oraz handlowców z całego świata w dużo bardziej efektywny sposób. Właśnie te centra usług wspólnych stanowią kolejny ważny sposób na usprawnienie naszej działalności, zoptymalizowanie struktury firmy i jednoczesne usystematyzowanie usług oferowanych klientom.

Wszystkie te próby usprawnienia i uproszczenia sposobu funkcjonowania firmy oznaczają, że obecnie jesteśmy w pełni skoncentrowani, efektywni i przygotowani na nadejście wspaniałego 2018 roku!

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2017 roku

Obecnie konsumenci coraz częściej skłaniają się ku zakupom online – wyniki sprzedażowe rosną zwłaszcza w odniesieniu do pokolenia Millenialsów czy pokolenia X-ów. Jak przewidują eksperci, sprzedaż online w dalszym ciągu będzie rosła, a my jako handlowcy powinniśmy w pełni wykorzystać ten trend. Dzisiejszy konsument, który posiada kilka urządzeń – smartfon, tablet, komputer – oczekuje, że doświadczenie zakupów w sieci będzie szybkie, łatwe i przyjazne użytkownikowi. W Groupon widzimy, że z miesiąca na miesiąc nasz klient coraz chętniej sięga po swój smartfon lub inne urządzenie mobilne, aby dokonać zakupów. Dlatego skupiamy się na inwestowaniu w rozwój i doskonalenie naszej aplikacji mobilnej, która ułatwia i usprawnia zakupy. Tego typu dostosowanie się do oczekiwań konsumentów to już nie tylko trend, ale wręcz konieczność.

Jeśli zaś chodzi o technologię, to w 2017 roku wielu polskich konsumentów miało swoją pierwszą interakcję z chatbotem, w pełni zautomatyzowanym agentem czatu, który odpowiadał na ich pytania, będąc jednocześnie pierwszą linią kontaktu z marką. Wierzę, że chatboty staną się wkrótce równie powszechne co automatyczne systemy telefoniczne, tyle że znacznie bardziej interaktywne i zajmujące. Zarazem pracownicy działów obsługi klienta staną się ważniejsi niż kiedykolwiek wcześniej i bedą coraz bardziej zaangażowani w obsługę online.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?

Z przyjemnością obserwuję, jak zmienia się nasz rynek, jak e-handel i cyfryzacja sprzedaży hurtowej i detalicznej tworzą nowe opcje biznesowe, modele, miejsca pracy i nowe formy interakcji z konsumentami. O wiele więcej z nich kupuje online, a i coraz więcej sprzedawców sprzedaje w sieci. Co ważniejsze, wszyscy umiejętnie łączą zakupy online i offline, co prowadzi do wykształcenia modelu sprzedaży wielokanałowej. Przede wszystkim jednak zwracamy coraz większą uwagę na analizę zachowań klienta, która teraz staje się nieodzowna. Klienci są bardziej zaangażowani i aktywni w sieci niż kiedykolwiek wcześniej – a proces ten nasila się. W dowolnym miejscu i czasie mają dostęp do odpowiednich informacji – gdzie robić zakupy, co kupić, ile zapłacić, itp. To sprawia, że coraz ważniejszą rolę odgrywa marketing, który ma zadanie przewidywać, jak klienci będą się zachowywać podczas interakcji z organizacją – tak, abyśmy mogli odpowiednio reagować. Warto obserwować i analizować konsumencie nawyki zakupowe na rynku i preferencje dotyczące stylu życie, by je zrozumieć i zaproponować klientom usługi spełniające ich potrzeby i oczekiwania. Wszyscy uczestnicy rynku na tym zyskują, ponieważ wzrost konkurencyjności na rynku napędza rozwój firm.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Analityka Big Data zwiększyła możliwości specjalistów od marketingu, którzy do tej pory skupiali się na poprawie relacji z klientami. Dzięki analizom Big Data, umożliwiającym definiowanie relacji z klientami, marketerzy zwiększyli swój potencjał w zakresie budowania i utrwalania lojalności klientów.

Jakie są Państwa najważniejsze plany na rok 2018?

Przede wszystkim customer experience. Nadal uważamy, że jest to nasza najważniejsza siła napędowa, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Inwestujemy w to, by doświadczenie z Groupon – od zakupu do wykorzystania usługi – uczynić dla klienta satysfakcjonującym. Wszelkie komplikacje są naszym wrogiem, dlatego też intensywnie koncentrujemy się na ich usuwaniu tak na naszej stronie, jak i w aplikacjach. Ponadto skupiamy się na oferowanych przez nas produktach i ogólnym projekcie naszej platformy sprzedażowej. Groupon+ jest naszym najważniejszym przedsięwzięciem w tej dziedzinie, a pierwsze opinie z rynków, na których już funkcjonuje, potwierdzają jego pozytywny odbiór ze strony klientów i sprzedawców.

Co więcej, skierujemy naszą energię na zwiększenie liczby ofert wysokiej jakości i od znanych marek. Lepiej rozwinięta podaż ma znaczenie, ponieważ jest ona niezbędną częścią doświadczenia klienta.

I w końcu – będziemy także pracować nad zwiększeniem liczby doświadczeń i wydarzeń, które można rezerwować bezpośrednio online. Możliwość rezerwacji w momencie zakupu to kolejny ważny składnik wygody naszych klientów, a zarazem ważna dla naszych partnerów funkcja zarządzania zyskami.

Jakie wyzwania czekają Państwa w 2018 roku?

W Groupon mamy wręcz obsesję na punkcie dostarczania klientowi odpowiednich i ekscytujących ofert będących odpowiedzią na jego oczekiwania. Naszym głównym celem będzie dalsze zwiększanie jakości ofert oraz ulepszanie doświadczenia zakupowego dzięki poszerzaniu naszej oferty.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku?

Korzystanie z urządzeń mobilnych w jeszcze większym stopniu przyczyni się do rozwoju e-commerce i będzie miało znaczący wpływ na firmy internetowe, m.in. Groupon. Ponadto zmienić się mogą także preferencje zakupowe klientów oraz przesunięcie wzmożonych okresów zakupowych w wyniku trendów przychodzących z zagranicy. Weźmy na przykład Black Friday, który wypada tuż po Święcie Dziękczynienia i od 1952 roku rozpoczyna w Ameryce świąteczny sezon zakupowy. Kto powiedział, że trzeba czekać do końca listopada, by skorzystać z okazji i kupić świąteczne prezenty? Przykład naszego amerykańskiego rynku pokazuje, że większość sklepów rozpoczyna promocję swoich ofert już w pierwszym tygodniu listopada. Uważam, że handel elektroniczny rozkwitł z powodu takich właśnie okazji zakupowych. To dzięki nim klient może robić swoje upragnione zakupy w domowym zaciszu, nie będąc skazany na stanie w długich kolejkach, mając większy wybór produktów i usług oraz łatwiejszą możliwość porównania cen. Choć Black Friday nie jest w Polsce tak popularny jak na rynkach zachodnich, to wciąż jest dla wielu sprzedawców najważniejszym wydarzeniem w roku. Być może w następnym roku listopad stanie się najważniejszym okresem zakupowym w Polsce – zarówno dla klienta, jak i sprzedawcy.

Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2018 r.?

Planujemy dalsze inwestowanie w budowę idealnej lokalnej platformy sprzedażowej dla naszych klientów. Jestem zadowolony z postępu, jakiego dokonaliśmy w skali międzynarodowej, budując niepokonaną platformę konsumencką, a zarazem coś przełomowego dla lokalnego handlu. Wierzę, że Groupon stanie się najlepszym sklepem naszych klientów i nieodzownym narzędziem małych firm. Nasz pełen energii zespół jest wciąż skoncentrowany na rozwijaniu bezpośredniej relacji z klientem, jego doświadczeniu i zaangażowaniu, a także takim działaniu w skali całej firmy, aby stać się elementem codziennego zwyczaju klienta na poziomie lokalnym.

Czy w 2018 roku któryś z kanałów sprzedażowych mocno straci lub zyska na znaczeniu?

Realizacja naszych założeń oznacza, że Groupon stanie się transakcyjną i marketingową siłą napędową handlu na poziomie lokalnym. Oznacza to dotarcie do ogromnych nieodkrytych przestrzeni, których technologie internetowe i mobilne jeszcze nie przeniknęły. Gorąco wierzymy w potencjał oferowany przez technologie mobilne, zwłaszcza w kontekście rezygnacji Groupon z voucherów i maksymalnego wykorzystania potencjału mobilnego.

 

O rozmówcy:

Krzysztof Wnęk
Dyrektor Zarządzający Groupon w Polsce