Firma farmaceutyczna Nutropharma przygotowała kampanię edukacyjną dot. nowych – acz wciąż nie do końca (po)znanych przez społeczeństwo – uprawnień farmaceutycznych, które zostały wprowadzone w wyniku pandemii COVID-19 oraz zmiany ustawy o zawodzie farmaceuty. Kampania – w ramach której przygotowano zarówno materiały edukacyjne dla konsumentów, jak i dla farmaceutów – jest także wyrazem podziękowania dla ciężkiej pracy farmaceutek, które stanowią ponad 80% polskich farmaceutów i dla których rozszerzenie uprawnień choć stanowi duże obciążenie, jest przede wszystkim motywacją do działania na rzecz dobra i zdrowia pacjentów.
Wystartowała kampania edukacyjna, której głównym celem jest pokazanie aktualnej roli polskich farmaceutek, stanowiących ponad 80% wszystkich farmaceutów. Organizator i inicjator kampanii – firma farmaceutyczna Nutropharma, dbająca od ponad 30 lat o zdrowie kobiet – poprzez swoją kampanię pragnie wesprzeć dbające o zdrowie innych kobiety-farmaceutki w ich nowej codzienności, a tym samym przypomnieć jak w ostatnich latach zmieniła się opieka farmaceutyczna i jak duży potencjał drzemie w zawodzie farmaceutki, m.in. dzięki zmianom wprowadzonym poprzez pandemię COVID-19 oraz zmianę ustawy o zawodzie farmaceuty.
Zobacz również
Wejście w życie ustawy o zawodzie farmaceuty sprawiło, że wykonujący ten zawód zyskują sporo nowych uprawnień, pozwalających dbać o zdrowie Polaków w jeszcze bardziej odpowiedzialny sposób. Ponieważ jednak wielu nadal nie wie, z czym konkretnie wiążą się te zmiany – zaistniała potrzeba poinformowania społeczeństwa, jakie usługi mogą być obecnie realizowane w aptekach. Jednocześnie okazało się, że dla kobiet farmaceutek, które stanowią 83% osób z tytułem magistra farmacji, największą zaletą i jednocześnie motywacją wynikającymi z nowej ustawy jest odpowiedzialność za drugiego człowieka. W Międzynarodowy Dzień Farmaceuty, wypadający 14 maja, wystartowała kampania edukacyjna „Farmacja jest kobietą”, która ma przybliżyć temat nowych uprawnień, jakie posiadają farmaceuci, oraz zwrócić uwagę na ich zwiększoną rolę w możliwości wsparcia zdrowia społeczeństwa.
Farmaceuci cieszą się bardzo wysokim zaufaniem społecznym, a farmakoterapia to podstawowy element leczenia wielu chorób. Według danych z raportu Ministerstwa Zdrowia „Opieka Farmaceutyczna”, w 2019 r. 90,4% Polaków deklarowało, że ufa farmaceucie. Biorąc dodatkowo pod uwagę konsekwencje okresu pandemicznego, rola aptekarzy musiała ewoluować. Dzięki ustawie o zawodzie farmaceuty wprowadzono szereg nowych usług, takich jak m.in.: przegląd lekowy (obecnie na etapie pilotażu usługi), wykonywanie prostych badań diagnostycznych (na etapie dyskusji proceduralnych), holistycznie rozumianą opiekę farmaceutyczną, możliwość wykonywania szczepień przeciwko COVID-19 i grypie. Mimo że część tych uprawnień jest jeszcze na etapie wdrażania, Polacy powinni mieć wiedzę na ich temat, by mogły służyć jako narzędzie realnego wsparcia społeczeństwa.
Zmiany w polskim systemie opieki zdrowotnej były inspiracją do przyjrzenia się sprawie z punktu widzenia farmaceutów, w związku z czym powstała kampania „Farmacja jest kobietą”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Kanwą do stworzenia kampanii było przeprowadzone na zlecenie Nutropharma badanie, w ramach którego sprawdzono jak pandemia wpłynęła na różne obszary życia farmaceutek, zarówno zawodowe, jak i zdrowotne. Badanie i stworzony na jego bazie raport „Farmaceuci w pandemii” wykazał, że choć pandemia i zwiększona liczba pracy i odpowiedzialności odcisnęła duże piętno na codziennym życiu i zdrowiu farmaceutek, to właśnie te zwiększone zmianami COVIDowymi i nową ustawą o zawodzie farmaceuty uprawnienia stanowią dla nich największą motywację do pracy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przez wiele lat praca farmaceutów – reprezentowanych w większości przez kobiety – była niedoceniana. Czas pandemii, rozszerzenie uprawnień farmaceutycznych pokazało jednak, jak wielka jest moc, zaangażowanie i pomoc farmaceutów we wspieraniu zdrowia innych. Nowe uprawnienia zwiększają potencjał farmaceutów, systematyzują ich pomoc i co wykazało przeprowadzone przez nas badanie jest dla nich największą motywacją do pracy. Mimo, że wciąż wielu Polaków nie wie, w jak wielu obszarach zdrowia farmaceutki mogą im pomóc. Realizując kampanię Farmacja jest Kobietą chcielibyśmy zwrócić uwagę jak wielka jest moc polskich farmaceutek, jak wielka jest moc kobiet tworzących farmację; podziękować za trud jaki wnoszą w rozwój polskiej farmacji i opieki farmaceutycznej. Poprzez zwiększenie świadomości społeczeństwa nt. aktualnie obowiązujących uprawnień farmaceutycznych chcielibyśmy przyczynić się także do większego wykorzystania potencjału, jaki drzemie w polskich farmaceutkach. Chcielibyśmy również sprawić, aby farmaceutki czuły się bardziej docenione i zauważone, a pacjenci w pełni i bardziej świadomie korzystali z ich wiedzy, doświadczenia i pomocy – powiedziała dr n.med. Ewa Wietrak, farmaceutka, inicjatorka kampanii i Prezes Zarządu Nutropharma.
Kampania „Farmacja jest Kobietą” składa się z szeregu działań edukacyjnych, w tym cyklu filmów z udziałem Katarzyny Bosackiej oraz znanych farmaceutek – Any Krysewicz, Pauliny Front i Zosi Winczewskiej.
Poza działaniami edukacyjnymi promującymi rozszerzone uprawnienia farmaceutyczne, w ramach kampanii zostaną zrealizowane także podcasty i webinary dla farmaceutek, poświęcone wieloaspektowej roli farmaceutek oraz różnym aspektom ich codzienności, w szczególności ich zdrowiu. Do udziału w tych spotkaniach zaproszono zarówno farmaceutów, jak i lekarzy oraz psycholog Katarzynę Miller i statystyczkę Janinę Bąk, znaną jako @janina.daily. Podcasty będą dostępne w Spotify, na kanale „Farmacja Jest Kobietą” oraz na stronie internetowej www.farmawiedzy.com.pl , na której również znajdą się webinary i inne materiały edukacyjne.
Gościem pierwszego podcastu była Agnieszka Stankiewicz – farmaceutka, kierowniczka apteki, psychodietetyk, certyfikowany profesjonalista medycyny stylu życia, zaś pierwszego webinaru – Janina Bąk i Katarzyna Miller. Kolejny podcast zaplanowany jest na 1 czerwca 2022 r., a webinar, który ponownie poprowadzi Janina Bąk – 6 czerwca 2022r. Wszelkie informacje nt ww. nagrań oraz kolejnych, zaplanowanych na 15 czerwca, 23 czerwca i 29 czerwca można znaleźć na stronie internetowej farmawiedzy.com.pl oraz na profilu Instagramowym @Farmacja Jest Kobietą.
Kampania ma zasięg ogólnopolski i będzie trwała do października 2022 r. Patronami kampanii są Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny).