Zdjęcie royalty free z Fotolia
Aby tak było, trzeba jednak już na etapie projektowania strony pomyśleć nad kilkoma rzeczami.
Zobacz również
1. Zastanów się, jakich przycisków potrzebujesz
Zanim dodasz do strony ikonki social media, zastanów się, które kanały są dla ciebie ważne. Nie ma sensu dodawać buttonu Pinteresta, skoro od roku nie był aktualizowany.
Musisz również określić charakter swojej strony internetowej. Przyciski social media zupełnie inaczej funkcjonują na stronach firmowych a zupełnie inaczej np. na blogach.
Na stronach firmowych najczęściej potrzebujesz tylko jednego rodzaju przycisków – odsyłających do twojego profilu na Facebooku, Google+, Twitterze, Instagramie, Pintereście czy YouTube.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Na portalu, blogu czy sklepie internetowym sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Tutaj ważne są nie tylko buttony do ogólnych profili na social media, ale także przyciski do polubienia czy udostępnienia konkretnych artykułów, wpisów czy przedmiotów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Każdy powinien być przejrzyście oznaczony, aby nie wprowadzać użytkownika w błąd.
2. Przyciski mają przede wszystkim działać, nie tylko wyglądać
Pamiętaj, że to nie wygląd przycisków jest ważny, ale ich funkcjonalność. Projektanci mają często tendencje do umieszczania ikonek social media w różnych dziwnych miejscach, aby idealnie pasowały do projektu – nie tędy droga! Buttony muszą być przede wszystkim idealnie widoczne.
3. Standardowe czy pomysłowe
Każdy chce się dzisiaj jakoś odróżnić od konkurencji. Sprawić, że użytkownik zapamięta właśnie jego. O dużą dawkę pomysłowości proszą się zwłaszcza strony agencji kreatywnych.
Ta zasada nie zawsze jednak sprawdza się w przypadku buttonów social media. Użytkownicy są przyzwyczajeni do konwencjonalnych rozwiązań i często nie warto tego zmieniać. Pomysłowe przyciski mogą być dla nich niezrozumiałe i tym samym powodować mniej konwersji.
Jeżeli chcesz zmienić wygląd przycisków social media, zrób to z wyczuciem. Użytkownik, patrząc na nie, powinien bez problemu wiedzieć, do czego służą.
Zdjęcie: Flickr, Growing Social Media przez mkhmarketing
4. Umiejscowienie przycisków social media
W przypadku stron firmowych buttony social media standardowo umieszcza się w okolicy prawego górnego rogu strony lub w stopce. Ważne, aby nie zlały się ze stroną i były od razu widoczne dla użytkownika. Nie zmuszajmy go, żeby ich szukał. Takie przyciski zachęcają najczęściej do polubienia profilu danej strony na Facebooku, Twitterze, Google+ czy kanału na YouTube.
Najlepiej umieścić przyciski zarówno w topie jak i stopce strony, zwłaszcza jeżeli jest scrollowana w dół. Użytkownik może być zbyt leniwy i nie chcieć przewijać ponownie wszystkiego, żeby do nich dotrzeć.
Bardzo dobrą praktyką jest zamieszczanie ikonek na każdej podstronie, zwłaszcza w kontakcie. O takim rozwiązaniu powinno się pomyśleć już na etapie projektowania. Można wtedy uwzględnić na nie specjalną przestrzeń u góry i u dołu strony.
W przypadku portali internetowych, blogów, czy sklepów e-commerce oprócz ogólnych przycisków zachęcających do polubienia profilu danej strony w social media ważne są również buttony dotyczące poszczególnych artykułów, wpisów czy produktów.Przyciski powinno się zamieszczać przy elementach, na których polubieniu czy udostępnieniu specjalnie nam zależy. Jeżeli takie elementy są duże i wymagają od użytkownika scrollowania, przyciski najlepiej umieścić zarówno na ich początku, jak i końcu.
5. Ikonki czy widgety?
Ikonki z pewnością zabierają mniej miejsca. Są też bardziej estetyczne i o wiele łatwiej je wkomponować w cały projekt strony. Widgety mają jednak tę przewagę, że pozwalają na określone działania bez wychodzenia ze strony. W zależności od zastosowanego widgetu można polubić profil na Facebooku lub nawet zobaczyć cały strumień wpisów z social media.
Widgety powinny jednak stosować te strony, które mogą się pochwalić dużym przepływem użytkowników. Chodzi tutaj szczególnie o portale internetowe czy blogi. Nie ma sensu dodawać widgetu do strony firmowej, która na 300 osób lubiących na Facebooku i wrzuca posty raz w tygodniu.
6. Mierz i nie zwlekaj ze zmianami
Cały ruch, również ten dotyczący ikon social media, powinien być na bieżąco monitorowany za pomocą Google Analytics. Jeżeli widzisz, że jakiś przycisk się nie sprawdza, musisz przeanalizować, czemu tak jest. Może został źle umiejscowiony? Jest mało czytelny? Albo po prostu to nie jest kanał dla twojej działalności?
Niestety nieraz potrzeba wielu zmian na stronie, żeby znaleźć optymalne ułożenie i wygląd elementów. Warto jednak próbować. Czasem zwykłe dodanie ramki do przycisku potrafi podnieść konwersję o kilka procent.
Marta Ławrynkowicz
redaktor/dziennikarz Nowego Marketingu