Oculus Rift – gadżet wart 2 miliardy dolarów?

Oculus Rift – gadżet wart 2 miliardy dolarów?
Wirtualna rzeczywistość – marzenie prawdziwych geeków, a w filmach synonim nowoczesności i high techu – dziś, za sprawą urządzenia o nazwie Oculus Rift, jest już na wyciągniecie ręki.
O autorze
3 min czytania 2014-10-24

Kiedy tylko w firmie dowiedzieliśmy się o możliwości zamówienia pierwszej deweloperskiej wersji tego cuda, nie zastanawialiśmy się zbyt długo. Niedługo potem, spędzając samotny wieczór w specjalnym sprzęcie na głowie, zastanawiałem się nad użytecznością tego gadżetu… A już kilka godzin później szczypałem się mocno w rękę, gdy dowiedziałem się, że Facebook kupił „to coś” za skromne 2 miliardy dolarów.

Oculus Rift DK2 to świetne urządzenie, ale dlaczego ten Zuckerberg wydał na nie aż taką kwotę? Trzeba było to dokładnie sprawdzić! Gdy po pewnym czasie pojawiła się możliwość zamówienia drugiej odsłony tego urządzenia – zrobiliśmy to od razu. Dziś, po kilku kolejnych wieczorach testowych Oculusa Rift vol. 2, jestem pod dużym wrażeniem. I z chęcią podzielę się nim z Wami.

Wkraczamy do wirtualnego świata

Teoretycznie zasady są proste: oglądamy dwa różne obrazy przesunięte względem siebie, a nasz mózg „dorabia” efekt trójwymiarowości. Za pomocą szybkich żyroskopów urządzenie przekazuje do komputera informacje o położeniu głowy, a ten sprawia, że obraz podąża za wzrokiem. Gdybyśmy więc chcieli obejrzeć oculusowską aplikację na zwykłym monitorze, co oczywiście łatwo zrobić, zobaczymy dwa praktycznie identyczne obrazy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tyle teorii. A jak to wygląda w praktyce? Wejść w świat Oculusa jest łatwo. Zakładamy okulary, które dobrze przylegają do twarzy i nie przebijają światła, dzięki czemu o wiele łatwiej odciąć się od otoczenia. Teraz jeszcze słuchawki i gotowe. Jesteśmy już w wirtualnym świecie. Proste, prawda?

Tutaj warto jeszcze wspomnieć, że można łatwo regulować odległości położenia soczewek. To duże udogodnienie dla osób z małymi wadami wzroku, bez konieczności używania szkieł korekcyjnych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wygląd to (nie) wszystko

Nie oszukujmy się – pierwsza wersja Oculusa Rift wyglądała topornie – z boku przypominała wielki plastikowy pojemnik przyklejony do głowy. Druga, co trzeba podkreślić, jest już o wiele zgrabniejsza – co widać na zdjęciach. Trzecia wersja ma być jeszcze lepsza. Nad jej wyglądem pracuje uznane studio designerskie Carbon Design Group. Możemy więc spodziewać się czegoś naprawdę cieszącego oczy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

(pierwsza wersja Oculus Rift)

Główną zaletą nowego Rifta jest fakt, że obraz, który oglądamy za pomocą okularów, bardzo szybko dostosowuje się do położenia naszej głowy. Na komputerach biurowych (np. mój laptop) pojawiają się czasami lagi, ale nie przeszkadzają one zbytnio w zabawie. Na mocnym, stacjonarnym sprzęcie obraz działa bez zarzutu i płynnie podąża za każdym, nawet szybkim ruchem.

Zmiany na lepsze

Znacznej poprawie, w porównaniu do wersji pierwszej, uległa jakość wyświetlanego obrazu. W „jedynce” można było spokojnie policzyć piksele wyświetlane na ekranie. W nowszej wersji mamy do czynienia z obrazem w jakości HD. Mimo to nadal nie czujemy pełnego komfortu i cały czas zauważalne są piksele. Na szczęście po wsiąknięciu w wirtualny świat szybko się o tym zapomina.

Konfiguracja samego urządzenie jest stosunkowo prosta. W wersji deweloperskiej trzeba ściągnąć sterowniki i podłączyć odpowiednio kable. Wersja DK2 posiada nowość czyli tryb „Direct” – dzięki niemu aplikacja jest wyświetlana bezpośrednio na Rifcie, a nie jak dotychczas na drugim ekranie. Ten tryb redukuje opóźnienia i zdecydowanie ułatwia korzystanie. Instalacja w wersji dedykowanej użytkownikom na pewno będzie łatwiejsza.

Kolejną nowością w tej wersji urządzenia jest kamera monitorująca ruch głowy. Za jej pomocą możliwe jest przybliżanie obrazu, gdy na coś patrzymy. Objawia się to „nachyleniem” nad przedmiotem. Tutaj trzeba jednak przyznać, że trudno to dobrze skonfigurować.

Obydwa modele Oculusa testowaliśmy na kilkudziesięciu osobach. Na podstawie zebranych opinii możemy powiedzieć, że zmiana na lepsze w odbiorze jest znacząca. In plus nowego modelu jest brak jakichkolwiek zawrotów głowy. W poprzedniej wersji u dużej części osób pojawiały się już po kilku chwilach.

Oculus? Gry. I nie tylko

Opisując wszystkie nowości wprowadzone do nowej wersji Oculusa pojawia się pytanie – do czego to może być on stosowany? Odpowiedź nasuwa się sama – oczywiście do gier. Entuzjaści tworzą pluginy do znanych gier, na przykład do legendarnego Quake’a.

Ale kolejnym, prawdopodobnym przeznaczeniem mogą być poważne symulacje medyczne, szkolenia, a także wirtualna turystyka. Za pośrednictwem oficjalnej strony Oculusa można na przykład w każdej chwili… zwiedzić Panteon.

Jakie są szanse na światowy sukces Oculusa? Za projektem stoi przepotężny Facebook. Odpowiednie wsparcie ze strony firmy Zuckerberga z pewnością będzie kluczem, jeśli chodzi o dotarcie do konsumentów. Cena urządzenia też nie jest specjalnie wygórowana – wersja deweloperska kosztuje 350 dolarów, w „cywilnych” modelach z pewnością będzie niższa. Bardzo ważny jest charakter open source, dzięki czemu na całym świecie już teraz powstają kolejne udoskonalenia. Takie jak chociażby sterowanie za pomocą gestów.

Gdy tylko Oculus przebije się do masowej świadomości, jego zastosowanie może nie mieć żadnych granic. Wymyślony zostanie na nowo Second life z dostępem do informacji na żywo i wzbogacony o komunikację marketingową. Pojawią się symulatory, dzięki którym możliwe będzie sterowanie samolotami, skok ze spadochronem czy nurkowanie w Rowie Mariańskim…

Brzmi ciekawie, prawda?

 

Autor:
Maciej Szypnicki, head of mobile, GoldenSubmarine