W czwartej generacji Audi A3 po raz pierwszy użyte zostały tkaniny obiciowe foteli zrobione z surowców wtórnych. Około 89% składu tkaniny to przetworzone w specjalnym procesie, zużyte plastikowe butelki PET. Uzyskany w ten sposób materiał gwarantuje takie same standardy jakościowe, zarówno jeśli chodzi o wygląd, jak i o wrażenia dotykowe, co konwencjonalny materiał tekstylny.
Przemiana starego w nowe
Zobacz również
Butelka znika w otworze automatu do zwrotu plastikowych opakowań – których coraz więcej również w naszym kraju – ale co dzieje się dalej?
Przykład z Niemiec: jeszcze w sklepie butelki jednorazowe są prasowane w specjalne pakiety, ułatwiające ich transport samochodem ciężarowym. Po dotarciu do zakładu recyklingu, są one sortowane według koloru, rozmiaru i jakości. Inne materiały, takie jak kapsle, są oddzielane. Następnie, specjalny młyn mieli butelki na płatki, które są myte, suszone, a następnie roztapiane w jednolitą masę. Masa jest wyciskana przez specjalne dysze, kształtujące z niej plastikowe pasma. Po wysuszeniu, maszyna sieka je na małe kawałki. W ten sposób powstaje granulat, inaczej nazywany recyklatem, który jest poddawany powtórnemu tłoczeniu – w ten sposób powstają nici. Nawinięte na zwoje, są one na koniec wykorzystywane do produkcji materiałów obiciowych Audi.
Ponad 100 butelek PET w jednym Audi A3
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W sumie, do obicia wszystkich siedzeń w Audi A3, wykorzystuje się 45 butelek PET o pojemności 1,5 litra. Ponadto dywaniki w tym modelu zrobione są z materiału powstałego z kolejnych 62 butelek PET. Również inne elementy wnętrza np. materiały izolacyjne, panele boczne wnętrza bagażnika, jego podłoga i mata są w coraz większym stopniu wykonywane z surowców wtórnych. Cel tych działań jest jasny – odsetek materiałów pochodzących z recyklingu w całej gamie modelowej czterech pierścieni ma w najbliższych latach znacznie wzrosnąć.
Obecnie tapicerka siedzeń nowego A3 nie jest jeszcze w pełni wykonana z materiałów nadających się do recyklingu.
– Póki co wyzwaniem dla nas jest dolna warstwa tkanego materiału, połączona z górną warstwą za pomocą kleju. Pracujemy nad jej zastąpieniem poliestrem nadającym się do recyklingu. Naszym celem jest stworzenie tapicerki z materiału nadającego się w stu procentach do recyklingu – mówi Ute Grönheim, odpowiedzialna w Audi za rozwój materiałów tekstylnych.
W dłuższej perspektywie czasowej wszystkie obicia siedzeń, we wszystkich seriach modelowych, będą wykonane z materiałów zrobionych z surowców wtórnych.