Platforma do wideokonferencji ClickMeeting opublikowała obszerny raport, który szczegółowo analizuje wzrost wykorzystania platform webinarowych w nowych warunkach społecznych i ekonomicznych.
Webinary i wideokonferencje nie są oczywiście „wynalazkiem” okresu pandemii. Popularność spotkań i konferencji w internecie rosła już od lat w takich obszarach jak marketing i sprzedaż czy edukacja i szkolenia. Niczym nowym nie jest też codzienna zdalna komunikacja biznesowa firm, czy to między zespołami czy z klientami i kontrahentami lub z kandydatami do pracy.
Zobacz również
Jednak, chociaż tendencja w tym obszarze była już wcześniej stale wzrostowa, to dopiero wybuch pandemii w marcu 2020 roku spowodował wyraźny skok liczby organizowanych webinarów i ich uczestników. Wiąże się to głównie z wprowadzonymi w tym czasie ograniczeniami w przemieszczaniu się oraz zamknięciem szkół i innych instytucji edukacyjnych. Z tego powodu zespoły firm przeniosły pracę do internetu, a szkoły zaprosiły uczniów do wirtualnych klas.
Właśnie ten wzrost zbadała platforma ClickMeeting, opierając się na danych statystycznych pochodzących z wewnętrznych baz platformy oraz ankietach przeprowadzonych wśród firm z różnych branż w maju 2020, czyli dwa miesiące po wybuchu pandemii. Badanie wsparte było analizą wyszukiwania fraz kluczowych związanych z tematem webinarów i spotkań online.
A jakie są wnioski?
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Liczba uczestników webinarów wyraźnie wzrosła
Raport ClickMeeting, oprócz szczegółowego badania zdecydowanego wzrostu wyszukiwania fraz związanych z webinarami i spotkaniami online w Polsce i na świecie, skupia się przede wszystkim na porównaniu aktywności na platformie przed wybuchem pandemii i w jej trakcie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W roku 2019 na całym świecie platforma odnotowywała średnio 1918 webinarów dziennie. Rok później było to aż 7908 spotkań online.
Według danych z raportu, w marcu 2020 liczba webinarów zorganizowana na platformie wyniosła niemal 300 000. Uczestniczyło w nich aż 3 203 034 uczestników, co w porównaniu z liczbą 870 579 w marcu 2019 roku jest wzrostem prawie czterokrotnym.
Liczby te są jeszcze bardziej spektakularne, jeśli popatrzymy na poszczególne kraje, które zanotowały największe wzrosty pod tym względem:
- Polska – wzrost o 1156% w porównaniu do okresu sprzed pandemii
- Grecja – wzrost o 868%
- Niemcy – wzrost o 519%
- Francja – wzrost o 423%
I nic w tym dziwnego – wybuch pandemii sprawił, że firmy, instytucje edukacyjne czy kulturalne potrzebowały pilnie znaleźć nowe rozwiązania, które pomogłyby utrzymać ciągłość ich działania, a przynajmniej zmniejszyć nieuchronny negatywny wpływ nowej rzeczywistości. Technologia już na szczęście była, a jednym z narzędzi, które okazały się od tamtej chwili nieodzowne, były właśnie wideokonferencje i webinary.
– Nastąpił ogromny wzrost zapotrzebowania na korzystanie z cyfrowych narzędzi do współpracy. Szkoły, uniwersytety oraz firmy przestawiły się w całości na komunikację poprzez świat online. Kwarantanna wymuszona przez wirusa zmieniła również pracę zdalną z atrakcyjnej opcji na absolutną konieczność. Praca w rozproszonych zespołach oraz nauka online w skali, której wcześniej nie doświadczyliśmy, przerodziły się w gigantyczne zainteresowanie wideo konferencjami, spotkaniami online oraz platformami webinarowymi – komentuje Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting.
Z analizowanej liczby zapytań do działu obsługi klienta ClickMeeting wynika też, że znacznie zwiększyła się znajomość technologii i narzędzi do przeprowadzania spotkań online. To oczywiście również nie dziwi – wszyscy, od nauczycieli po pracowników biurowych czy lekarzy i psychoterapeutów, musieli zagłębić się w technologiczne rozwiązania, żeby dalej pracować. I to bez względu na dotychczasową wiedzę dotyczącą nowych technologii.
Kto korzysta z webinarów w 2020 roku?
Według raportu, z webinarów korzystają zarówno freelancerzy i mikroprzedsiębiorstwa jak i duże firmy zatrudniające ponad 200 pracowników. Jak widać na poniższym wykresie, rozkład użytkowników jest dosyć równomierny, co pokazuje, jak popularnym narzędziem stają się spotkania online bez względu na wielkość firmy.
Kiedy jednak przyjrzymy się konkretnym branżom, widać już pewne różnice. Przoduje zdecydowanie edukacja (25,86%). Na dalszych miejscach, z dużo mniejszym wynikiem znalazły się też szkolenia i kursy online (10,31%), branża IT (9,82%) oraz sprzedaż i marketing (7,36%).
W innych sektorach te odsetki są już znacznie mniejsze, choć nadal warte odnotowania:
- Organizacje pozarządowe / instytucje non-profit – 3%
- Usługi konsultacyjne – 4%
- Produkcja – 4%
- Usługi bankowe i finansowe – 3%
- Opieka zdrowotna, farmaceutyka, sprzedaż detaliczna, ubezpieczenia – po 2%
Do czego wykorzystujemy webinary i spotkania online?
Ciekawe wnioski płyną z części badania poświęconej celom biznesowym i temu, jak zmieniały się one wraz z postępowaniem pandemii. Rozproszone zespoły pracujące nad projektami, zamknięte biura i szkoły, czy odwołane kolejne konferencje na całym świecie, zmusiły biznesy do szukania skutecznych alternatyw.
Te firmy, które już przed pandemią korzystały z webinarów, były dobrze przygotowane i korzystały z nich dalej. Natomiast aż 42% osób przebadanych przez ClickMeeting twierdzi, że z webinarów zaczęło korzystać dopiero po wybuchu pandemii.
Przykładowo, przed marcem 2020 roku tylko 11% respondentów prowadziło wirtualne konferencje. Po wybuchu pandemii korzystało z nich już prawie dwukrotnie więcej (19%). Wyraźne wzrosty w korzystaniu z webinarów odnotowano również w takich obszarach jak:
- prowadzenie spotkań biznesowych, organizacja spotkań z pracownikami
- współpraca nad projektami
- e-learning i kontynuacja procesu edukacji
- profesjonalne sesje szkoleniowe
Webinary płatne również zyskały na popularności
Raport analizuje też wykorzystanie webinarów płatnych, które z ciekawej alternatywy dla wielu freelancerów, konsultantów i firm szkoleniowych stały się koniecznością, chroniącą ich przed utratą zarobków.
W tym przypadku również widoczny jest spory wzrost popularności: w marcu 2020 ClickMeeting zanotował wzrost płatnych wydarzeń o 547% w stosunku do marca ubiegłego roku.
Co więcej, aż 12% badanych zadeklarowało, że płatne webinary są dla nich głównym źródłem uzyskania dochodu. 32% ankietowanych natomiast potwierdza, że ten rodzaj wydarzeń online generuje im dodatkowy dochód.
Czy trend utrzyma się po pandemii?
Raport ClickMeeting pokazuje jednoznacznie, że pandemia COVID-19 przyczyniła się do wzrostu wykorzystania webinarów i spotkań online w wielu branżach. Aż 94% przebadanych zadeklarowało, że korzysta lub korzystało z platform do webinarów.
Badanie pokazuje, że nie zamierzamy z tej formy komunikacji zrezygnować – dalsze korzystanie z platform webinarowych deklaruje aż 81% ankietowanych.
Stoimy dziś przed nieuchronną zmianą dotyczącą i sposobu pracy i komunikacji, a wiele firm pozostanie – przynajmniej częściowo – przy modelu pracy zdalnej. Dlatego możemy się spodziewać, że rynek webinarowy będzie dalej rozkwitał, a świadomość i znajomość narzędzi będzie rosła również wśród mniej zaawansowanych technicznie użytkowników.
Pełen raport dotyczący wykorzystania webinarów i wideokonferencji w czasie pandemii można bezpłatnie pobrać tutaj.