Od fajki do e-papierosów i innowacyjnych produktów, które podgrzewają tytoń – nowe technologie w branży tytoniowej

Od fajki do e-papierosów i innowacyjnych produktów, które podgrzewają tytoń – nowe technologie w branży tytoniowej
Tytoń w różnej formie jest konsumowany od wielu wieków, jednakże w ciągu ostatnich 200 lat rynek wyrobów tytoniowych przeszedł ogromną transformację. Jak firmy tytoniowe zareagowały na te zmiany i jakie są najnowsze rozwiązania, które zastępują tradycyjnego „dymka”?
O autorze
2 min czytania 2018-12-20

W Polsce jest 7 mln palaczy. Koncerny tytoniowe szukają mniej szkodliwej alternatywy dla tradycyjnych papierosów. Takimi rozwiązaniami potencjalnie mogą być m.in. e-papierosy i produkty, które podgrzewają tytoń.

Od ręcznego skręcania po masową produkcję

Początkowo tytoń w celach rekreacyjnych palono przy pomocy różnych fajek, później popularne stało się także jego żucie i wciąganie czy palenie w postaci cygar i papierosów.

W latach 80 XIX w. w USA niejaki James Bonsack stworzył maszynę do automatycznego zwijania papierosów. Nowy sposób wytwarzania papierosów zrewolucjonizował rynek wyrobów tytoniowych. Pierwszą firmą, która zdecydowała się na zakup tego przełomowego urządzenia była firma tytoniowa należąca do amerykańskiego przedsiębiorcy, Jamesa Buchanana Duke’a. Dzięki zakupionej maszynie firma zaczęła sprzedaż papierosów w USA na ogromną skalę, stając się jednym z ich największych producentów.

Od początku XX w. rosła popularność papierosów, zaczęły się one pojawiać się w popkulturze, filmach, sztukach teatralnych, często wykorzystywane jako atrybut mający nadać męskości i pewnego uroku. Jedną z pierwszych firm, które zaczęły szerszą promocję swoich marek papierosów jeszcze w XIX w. była Allen & Ginter.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wraz z latami 40 XX w. nadeszła druga ważna zmiana na rynku wyrobów tytoniowych, a dokładnie papierosów. Marka Pall Mall jako pierwsza wprowadziła do swoich papierosów filtry. Kilkadziesiąt lat później do produkcji papierosów zaczęto używać tzw. bezpiecznych bibułek, które gdy przestało się palić papierosa, samoistnie przygasały. Wprowadzenie tego rozwiązania w dużej mierze podyktowane było kwestiami bezpieczeństwa, ponieważ zdarzały się przypadki pożarów spowodowanych zaśnięciem z papierosem.

Alternatywa dla palenia w XXI wieku: e-papierosy i podgrzewanie tytoniu

Kolejny przełom to prawdziwa rewolucja, która pozycjonuje firmy branży tytoniowej w sektorze firm technologicznych. Postęp i miniaturyzacja pozwoliły na rozwój produktów o potencjale obniżonego ryzyka, które odchodzą od spalania na rzecz podgrzewania. W Polsce dostępne są papierosy elektroniczne i technologie podgrzewające tytoń. W ciągu ostatnich sześciu lat tylko firma British American Tobacco zainwestowała ponad 2,5 miliarda dolarów w badania i rozwój potencjalnie mniej ryzykownych produktów alternatywnych dla tradycyjnych papierosów. W Polsce efektem realizacji globelnej strategii było przejęcie grupy CHIC polskiego lidera papierosów elektronicznych, a pod koniec września br. wprowadzenie na rynek glo – nowej technologii podgrzewania tytoniu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

glo zostało zaprojektowane w Wielkiej Brytanii, a w jego rozwój zostało zaangażowanych ponad 100 ekspertów z pięciu kontynentów. W urządzeniu tytoń podgrzewany jest do około 240°C i nie dochodzi do procesu spalania, dzięki czemu emisja substancji toksycznych została zmniejszona o 90-95% w porównaniu do tradycyjnych papierosów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Tytoń podgrzewany w glo zapewnia konsumentom doświadczenie podobne do palenia tradycyjnych papierosów jednak obarczone potencjalnie mniejszym ryzykiem. Cechą wyróżniającą glo jest prosta i intuicyjna obsługa: jedno urządzenie, jeden przycisk, jedno ładowanie baterii, które wystarcza na 30 sesji – komentuje Dragos Constantinescu, Dyrektor Zarządzający British American Tobacco Polska.

Urządzenie można kupić w sklepie internetowym oraz w sieci sklepów eSmoking World.