W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy projektu Sound Touch Set, który umożliwił osobom niesłyszącym doświadczyć koncertu na żywo.
Zobacz również
Mastercard we współpracy z Dentsu Aegis Network i fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy wykorzystał innowacyjne technologie transmisji dźwięku podczas zeszłorocznego Pol’and’Rock Festival. Dzięki marce Mastercard niesłyszący po raz pierwszy mogli doświadczyć koncertu na żywo jak nigdy dotąd.
Autorskie rozwiązanie – Sound Touch Set – powstało na bazie kilku elementów: plecaka z wbudowanymi subwooferami, słuchawek z przewodzeniem kostnym oraz przekaźników transmitujących muzykę na żywo bezpośrednio z reżyserki dźwięku. Dzięki temu połączeniu osoby niesłyszące mogły cieszyć się festiwalem, niemal tak samo jak jego pozostali, słyszący uczestnicy. Rozwiązanie stworzone w Dentsu Maker Lab wykorzystywało drgania przenoszone na plecy uczestnika oraz kości czaszki (jako system rezonatorów dźwięku), zapewniając niepowtarzalne wrażenia odbioru muzyki na żywo poprzez całe ciało odbiorcy.
O kulisach realizacji akcji Sound Touch Set opowiada Karolina Młynek, Senior Account Managera z Isobar Polska.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Autorzy i pomysłodawcy
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyjątkowe akcje, takie jak ta to zawsze wynik pracy zespołowej i zaangażowania każdej osoby, więc nie możemy mówić o jednym autorze, ale całym zespole, więc:
- Koncept – Isobar Polska (Dentsu Aegis Network): Katarzyna Smolińska, Paulina Weisgerber, Antoni Korzeniowski
- Technologie – Posterscope Polska (obecnie dentsu X): Michał Pęczalski, Rafał Zagórny, Marcin Dmochowski, Paweł Watus, Adam Jabłonka
- Strategia i koordynacja – Carat Polska i Isobar Polska (Dentsu Aegis Network): Milena Urbańska, Karolina Młynek, Adam Brzuszkiewicz
Koncepcja
W agencji kreatywnej zwykle bywa tak, że chce się robić super rzeczy, a najlepiej takie, które później przynoszą dodatkową satysfakcję w postaci nagród na konkursach kreatywnych. W tym przypadku było trochę inaczej… Nasz klient Mastercard jest sponsorem najpopularniejszych festiwali muzycznych w Polsce, a do tego wspiera WOŚP, więc chcieliśmy wspólnie zrobić coś wyjątkowego na Pol’and’Rock, bo to taki festiwal, który nikogo nie wyklucza – m.in. od kilku lat wszystkie spotkania na Akademii Sztuk Przepięknych były tłumaczone na język migowy. Co roku pojawia się na nim mnóstwo różnych ludzi, w tym niepełnosprawnych, więc pomysł, żeby zrobić coś specjalnie dla nich był dla nas idealnym wyzwaniem. Zaczęliśmy przerzucać się pomysłami i nagle: „jest, mamy to!”. Jak pomóc niesłyszącym doświadczyć muzykę na żywo, jak umożliwić im czucie dźwięków? Głusi to w dalszym ciągu mniejszość pomijana przy organizacji imprez masowych. Postanowiliśmy to zmienić.
Zaczęliśmy szukać, konsultować się i znaleźliśmy dwie super fundacje, które z równie dużym zaangażowaniem jak my weszły w projekt. Fundacja Kultury bez Barier i Deaf Respect zorganizowały nam rozmowę z osobami głuchymi, żebyśmy w jakiś sposób mogli wejść w ich świat. Tak narodziła się idea: „poczuj muzykę”. Prawda jest taka, że każdy czuje ją na swój sposób i to różnymi zmysłami, nie tylko słuchem.
Zgłosiliśmy się do naszej spółki Posterscope, która pomogła nam znaleźć rozwiązanie – technologię bone conduction. Stworzyliśmy więc prototyp plecaka połączonego ze słuchawkami w oparciu o tę technologię. Wyposażeni w sprzęt, mogliśmy pójść do WOŚP z nietuzinkową propozycją współpracy. Nasze rozwiązanie zrobiło wrażenie, więc zaczęliśmy je razem z Mastercard wdrażać w życie – to oni sfinansowali sprzęt, nie tylko plecaki, ale też platformę dla wózków inwalidzkich, która po raz pierwszy pojawiła się na takim festiwalu jak Pol’and’Rock.
Osoby zaangażowane w realizację
Taka akcja składa się z wielu etapów i wymaga zaangażowania wielu osób z różnych dziedzin, od prawników po konsultantów, ale pomysłodawcami całości i teamem na stałe zaangażowanym w temat byli:
- WOŚP: Anna Orzech, Jacek Stachera, Boscata
- Mastercard: Marta Borówka – Manager ,Consumer Marketing, Paweł Kotowski – Director, Area Marketing
- Fundacja: Deaf Respect, Kultura bez Barier
plus wyżej wymienione osoby odpowiedzialne za koncept, technologie, strategię i koordynację.
Kolejne kroki
Na razie nie będę zdradzać. Wciąż pracujemy nad tym, aby pomysł się rozrastał i żył – bo naprawdę warto.
Największe wyzwania
Nie jedno ;). Pierwsze wyzwanie rzuciliśmy sobie sami, bo postanowiliśmy zwrócić uwagę na problem, jakim jest automatyczne wykluczanie osób niesłyszących z imprez muzycznych. Większość z nas niestety zapomina, że doświadczanie muzyki nie musi polegać wyłącznie na słuchaniu jej. Później oczywiście sama technologia, czyli zaprojektowanie i wyprodukowanie odpowiedniego sprzętu, który pozwoli głuchym naprawdę poczuć muzykę.
Niespodzianki i nieplanowane sytuacje
Myślę, że największą niespodzianką były reakcje osób, które „poczuły” muzykę dzięki naszym plecakom. Pełna gama emocji od ciekawości po radość, a później rozmowy z tymi osobami, nie tylko niesłyszącymi, to wszystko było zaskakujące.
Wiecie jak to jest, kiedy robi się coś innowacyjnego, nowego, kiedy nie ma się pewności, czy to wyjdzie? Pełne obroty przez cały czas trwania projektu i emocje, które sięgają zenitu tuż przed premierą?
Biorąc pod uwagę charakter festiwalu i cele WOŚP, wiedzieliśmy, że Pol’and’Rock to nasza szansa na zrobienie czegoś dobrego. Przygotowania do projektu, długie godziny testów, to wszystko zostało nam wynagrodzone z nawiązką w chwili, w której niesłyszący uczestnicy festiwalu po raz pierwszy skorzystali z systemu SoundTouch. Ich emocje były nie do opisania. Wracali do nas każdego dnia. Pytali, gdzie i kiedy pojawimy się ponownie, zapraszali do szerszej współpracy ze środowiskiem osób niesłyszących. Ta komunikacja wciąż trwa, wciąż dostajemy wiadomości od ludzi, którzy piszą, że to zwróciło ich uwagę na problem dostępności różnych wydarzeń dla osób z niepełnosprawnościami.
To absolutnie bezcenne – móc zrobić coś tak dobrego i dającego taką satysfakcję.
PS
Rok przygotowań, 40 osób koordynujących wydarzenie, 30-osobowa redakcja internetowa odpowiadająca za komunikację – tak #OdKulis wyglądała organizacja Pol’and’Rock Festival 2018.