W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Teraz przedstawiamy kulisy realizacji tegorocznej gali Bestsellerów Empiku.
Zobacz również
O kulisach opowiada Monika Marianowicz, rzeczniczka prasowa Empiku.
Autorzy i pomysłodawcy
Pomysłodawcą i organizatorem jest Empik. Plebiscyt Bestsellery Empiku organizujemy już od 1999 roku. W ciągu tych 22 lat nasze nagrody zdobyły szerokie uznanie, stanowiąc dziś barometr zainteresowań czytelników, słuchaczy i widzów oraz wyznacznik najważniejszych zjawisk i trendów rodzimej sceny literackiej, muzycznej i filmowej. Od ubiegłego roku przyznajemy także eksperckie nagrody – Odkrycia Empiku dla najbardziej obiecujących i utalentowanych twórców. Co roku produkcję i organizacji gali wspiera zewnętrzna agencja eventowa.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Pomysł
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Bestsellery Empiku 2020 to jedne z najważniejszych kulturalnych nagród w Polsce, a zarazem wielkie święto twórców i artystów, któremu zawsze towarzyszy oryginalna oprawa audiowizualna. Co roku opracowujemy nowy motyw przewodni, wokół którego budujemy narrację, aby wprowadzić widzów w świat każdej z kategorii. Staramy się stale zaskakiwać, co przy tegorocznej edycji stanowiło jeszcze większe wyzwanie ze względu na wyjątkowe warunki jakie nas zastały. Klimat wydarzenia tworzą przecież także ludzie, a tym razem liczba osób na planie musiała zostać ograniczona. Wyniki oglądalności pokazują jednak, że udało nam się zelektryzować widzów przed ekranami telewizorów oraz w streamingu i po raz kolejny pozytywnie zaskoczyć ich koncepcją kreatywną oraz aranżacjami muzycznymi.
Osoby zaangażowane w realizację
W realizację gali Bestsellery Empiku 2020 zaangażowanych było w sumie ok. 400 osób, przy czym zespół pracujący nad konceptem i jego realizacją przez cały okres produkcji liczył ok. 20 osób.
Przygotowania
Przygotowania do gali trwały niemal pół roku i objęły różne etapy – od prac koncepcyjnych, przez współpracę z artystami i opracowanie line-upu muzycznego, po produkcję i komunikację zewnętrzną wydarzenia.
Kolejne kroki
Nasze nagrody przyznawane są za okres od 1 stycznia do 31 grudnia każdego roku, dlatego można powiedzieć, że odliczanie do kolejnej edycji i wyścig po statuetki tak naprawdę już się rozpoczął. Jesteśmy niezwykle ciekawi, kto w 2021 roku zawładnie sercami odbiorców – czytelników, melomanów i miłośników filmów – i będzie miał szansę na Bestsellera Empiku, a którzy zdolni twórcy zachwycą eksperckie jury i zostaną wyróżnieni kolejnymi Odkryciami Empiku. Za kilka miesięcy ponownie rozpoczniemy pracę nad konceptem kolejnej edycji gali, aby jak zawsze zaskoczyć widzów oryginalnością i świeżym spojrzeniem na krajobraz polskiej kultury minionego roku.
Największe wyzwania
Największym wyzwaniem było przygotowanie widowiska, które przyciągnie uwagę widzów, w bezprecedensowych warunkach pandemicznych. Bardzo zależało nam na tym, aby podczas tegorocznej gali, choć z pewnością innej niż dotychczasowe, wykorzystać aktualną sytuację i wyzwania przekuć w atuty. Co roku gościliśmy na widowni ok. 700 osób, co tym razem, ze względu na ścisły reżim sanitarny nie było możliwe. Po raz pierwszy gala odbywała się bez udziału publiczności, dlatego mogliśmy pozwolić sobie na realizację wydarzenia poza Warszawą i skorzystać z wyjątkowości studia Alvernia Planet. To miejsce, wraz z oryginalną scenografią i dedykowanymi animacjami, niewątpliwie stworzyło niezapomniany klimat gali. Mimo ograniczeń udało nam się także zaskoczyć oprawą muzyczną. Po raz kolejny odpowiadał za nią dyrektor muzyczny gali, którym tym razem był IGO, a na scenie zobaczyliśmy plejadę polskich artystów w elektryzujących aranżacjach – w ciekawych duetach oraz kolaboracjach.
Największe niespodzianki i nieplanowane zdarzenia
Z pewnością jedną z największych niespodzianek były nagłe i intensywne opady śniegu, które przetoczyły się przez Polskę bezpośrednio dzień przed realizacją gali. Studio Alvernia Planet, znane ze swojego „księżycowego” charakteru, zamieniło się w obiekt przypominający bazę polarną. Intensywny mróz płatał figle infrastrukturze, a podróże z Warszawy wydłużały się nawet dwukrotnie. Bardzo cieszymy się, że ostatecznie wszyscy zaangażowani w realizację, a także nominowani i występujący artyści bezpiecznie dotarli na miejsce, a gala odniosła wielki sukces także pod względem oglądalności. Zasięg transmisji telewizyjnej oraz streamingu online przekroczył w tym roku 5 mln widzów.