W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji kampanii „Pokochaj swoje rzeczy na dłużej”.
Zobacz również
Wola Park pokazała, że konsumpcja powinna być świadomym procesem, a kupowane rzeczy mogą służyć dłużej niż jeden sezon. W tym celu w warszawskim centrum handlowym zorganizowano weekendową wyprzedaż garażową, uczono, jak uratować używane buty, a także udostępniono pojemniki na zbiórkę odzieży. A to wszystko w dniach 26-27 listopada, czyli w szczycie zakupowego szaleństwa związanego z Black Friday.
O przygotowaniach, realizacji i efektach akcji w duchu less waste opowiada Anna Bozhenko, dyrektor Centrum Handlowego Wola Park.
Autorzy i pomysłodawcy
Kampania „Pokochaj swoje rzeczy na dłużej” to wynik inspiracji globalną kampanią Ingka Centres „Love your stuff for longer”, której celem jest zachęcenie klientów całej sieci do alternatywnego, zielonego podejścia do Black Friday.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W Wola Parku po raz drugi dopasowaliśmy akcję do lokalnych potrzeb odwiedzających i zrobiliśmy to w tak udany sposób, że nasi klienci już pytają o jej kolejną edycję. W ramach kampanii na terenie Wola Parku odbyła się wyprzedaż garażowa, warsztaty z renowacji obuwia z WoshWosh i zbiórka odzieży z Ubrania Do Oddania, z której dochód przeznaczyliśmy na wsparcie Fundacji Ocalenie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pomysł
Ingka Centres jest liderem zmian, których nasza planeta z każdym dniem potrzebuje coraz bardziej. Jako Wola Park regularnie i z dużym powodzeniem realizujemy wartości sieci, wśród których można wymienić inspirowanie ludzi do zdrowego i zrównoważonego życia oraz umożliwianie im go.
Naszym ostatnim dużym przedsięwzięciem było m.in. otwarcie Współdzielnika, czyli pierwszego i jedynego w Polsce Miejsca Aktywności Lokalnej zlokalizowanego w centrum handlowym. Współdzielnik to przestrzeń, która przy współpracy z Wolskim Centrum Kultury oferuje w centrum handlowym darmowy sklep, jadłodzielnię, warsztaty upcyclingowe i wiele innych propozycji w duchu circular economy. Kampania „Pokochaj swoje rzeczy na dłużej” była dla nas bardzo naturalną kontynuacją tego kierunku działań i zachęciła kolejnych klientów do świadomej konsumpcji i kupowania rzeczy lepszej jakości, które posłużą na dłużej.
Przygotowania
Kluczowe w przygotowaniu akcji było pozyskanie partnerów merytorycznych, którzy mogliby wzmocnić przekaz kampanii. Współpracę z nami podjęła pracownia zajmująca się renowacją obuwia – WoshWosh, projekt rewolucjonizujący rynek drugiego obiegu odzieży – Ubrania Do Oddania oraz influencerka zaangażowana w szerzenie ekoświadomości – Sara Ferreira.
Cieszy nas to, że dla części partnerów była to już kolejna z rzędu współpraca z Wola Parkiem (dla przykładu akcja Wiosenna Lekkość Rzeczy), co tylko podkreśla stały charakter naszych działań na rzecz zachęcania klientów do zrównoważonej konsumpcji.
Osoby zaangażowane w akcję
Poza WoshWosh, Ubrania Do Oddania oraz Sarą Ferreirą, w stworzenie kampanii zaangażowana została również agencja Wavemaker, która odpowiadała za wizualną stronę akcji. O część merytoryczną oraz organizacyjną zadbał dział Customer Experience Wola Parku, któremu dziękuję za pracę włożoną w ten projekt.
Największe wyzwania
Największym wyzwaniem, które zarazem stanowiło trzon i główny kierunek działania naszej kampanii, było dotarcie do klientów z przekazem zrównoważonej konsumpcji właśnie w okresie Black Friday. Na całym świecie dzień ten kojarzy się z impulsywnymi zakupami, które kończą później na dnie szafy lub śmietnika, a my chcieliśmy zamienić go w Green Friday i pokazać, że dużo lepszym wyborem są przemyślane zakupy produktów dobrej jakości – zarówno przedmiotów z pierwszego, jak i drugiego obiegu. Dzięki takiej perspektywie możemy mieć pewność, że posłużą nam one na dłużej i nie tylko oszczędzą nasz czas i pieniądze, ale także nie przyczynią się do zaśmiecania środowiska.
Największe niespodzianki
Z pewnym zaskoczeniem przyjęliśmy to, z jakim entuzjazmem nasi klienci odebrali zaproszenie do wzięcia udziału w Green Friday. Spodziewaliśmy się pewnej sprzeczności między utrwalonym już nawykiem impulsywnych zakupów, a naszą akcją zrównoważonej konsumpcji, a jednak przekonaliśmy się, że Warszawiacy są gotowi na proekologiczne zmiany.
Zaskoczyło nas również to, że wyprzedaż garażowa cieszyła się powodzeniem głównie wśród młodych ludzi. Pokazało nam to, że losy środowiska nie są im obojętne oraz że są zdecydowani, aby zmieniać swoje zwyczaje zakupowe na bardziej przyjazne planecie.
Efekty i kolejne kroki
Prawie natychmiastowym efektem kampanii było szybkie zapełnienie się puli stanowisk sprzedawców na wyprzedaż garażową. Klientom tak spodobała się nasza inicjatywa, że jeszcze na miejscu pytali o kolejną edycję wydarzenia.
Zachęceni tak pozytywnym odbiorem, planujemy powtórzyć wyprzedaż garażową w styczniu i już teraz zachęcamy do udziału w niej wszystkich czytelników. Na początku 2022 roku planujemy także uruchomienie programu weryfikacji naszych najemców pod kątem prowadzenia zrównoważonej działalności. Naszym celem będzie promowanie praktyk przyjaznych środowisku i inspirowanie innych przedsiębiorców do podjęcia działań w tym kierunku.
Planujemy także dalej rozwijać Współdzielnik, który poza swoimi stałymi funkcjami zaprojektowanymi w duchu circular economy, ma za zadanie edukować oraz szerzyć proekologiczne nawyki.