Sprawdź wcześniejsze odsłony cyklu #OdKulis i poznaj bliżej najciekawsze działania marketingowe ostatnich miesięcy.
O kulisach akcji „Popatrz, Posłuchaj, Połącz” opowiadają: Marta Skorupska – przedstawicielka Fundacji UNAWEZA, Anita Bugajska – przedstawicielka projektu MŁODE GŁOWY, Marta Ślendak – Managing Director w agencji DDOB oraz Amadeusz Marciniak – Head of Media w agencji DDOB.
Zobacz również
Dlaczego powstała tego rodzaju akcja
Marta Skorupska, Fundacja UNAWEZA: Wszystko zaczęło się od bardzo osobistego doświadczenia Martyny Wojciechowskiej, założycielki Fundacji UNAWEZA, dziennikarki, a przede wszystkim mamy. Projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” jest odpowiedzią na to, co naprawdę dzieje się w głowach dzieci i młodzieży. Chcemy budzić ich do życia i budować w nich przekonanie, że mogą poradzić sobie z wyzwaniami. A w razie potrzeby, żeby wiedzieli jak i gdzie sięgać po pomoc.
Zaczęliśmy od badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi. Wyniki były alarmujące, dlatego przeszliśmy do konkretnych działań, które można wdrożyć tu i teraz. Młodzi ludzie potrafią rozwiązywać skomplikowane równania matematyczne, znają cały okres rozwojowy pantofelka, a tak niewiele wiedzą o sobie samych. Chcemy to zmienić. Nasz bezpłatny program profilaktyczny „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” obejmuje, tylko w tym roku, zasięgiem ponad 1,2 miliona młodych w blisko 4 tysiącach szkół z całej Polski. Widzimy też, że naprawdę działa. Wyniki ewaluacji mówią same za siebie – 74,5% uczniów zadeklarowało, że wie, jak pomagać innym, a 83,3% nauczycieli udało się wesprzeć swoich podopiecznych w ich problemach.
Obecnie naszym celem jest przeszkolenie całej Polski z Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. A tych prostych zasad PPP (Popatrz, Posłuchaj, Połącz) nauczyć się może każdy. Opisujemy je na stronie. Dlatego naturalnym krokiem w naszej misji była również współpraca z twórcami internetowymi, którzy są dziś najbliżej młodych.
Gang Troski o Nioski: Sebastian Stankiewicz i Stowarzyszenie Otwarte Klatki zachęcają do zmiany losu kur w Polsce

Słuchaj podcastu NowyMarketing
Anita Bugajska, projekt MŁODE GŁOWY: Nasza wspólna akcja z agencją DDOB miała dwa etapy. Najpierw zaprosiliśmy twórców internetowych, by w Światowy Dzień Zdrowia przypomnieli, że zdrowie psychiczne to też zdrowie – i podzielili się linkiem do helppp.pl. Agencji DDOB udało się zaangażować blisko 300 twórców. Potem tych, którzy chcieli pójść o krok dalej, zaprosiliśmy na warsztaty z psycholożką, ekspertką projektu MŁODE GŁOWY, Joanną Flis. Rozmawialiśmy o tym, jak mówić o zdrowiu psychicznym w sieci – mądrze, z uważnością i wrażliwością. Bo w dzisiejszym świecie twórcy mają realny wpływ – i dobrze, gdy ten wpływ niesie coś dobrego.
Jak narodził się pomysł na zorganizowanie akcji
Marta Ślendak, Managing Director w agencji DDOB: W DDOB wierzymy, że influencer marketing to nie tylko zasięgi i kampanie, lecz przede wszystkim relacje i realny wpływ. Empatia w komunikacji to dziś coś, czego naprawdę oczekują zarówno młodzi odbiorcy, jak i odpowiedzialne marki. Dlatego ta współpraca ma dla nas duże znaczenie i głęboki sens.
Od dawna obserwujemy, jak ważną rolę w życiu młodych ludzi odgrywają twórcy internetowi. Na co dzień pracujemy z influencerami i markami, więc od jakiegoś czasu dużo rozmawialiśmy w zespole o tym, jak wykorzystać nasze doświadczenie i relacje budowane przez lata w czymś naprawdę istotnym społecznie.
Jak się okazało, Fundacja UNAWEZA rozważała właśnie kolejny krok w projekcie MŁODE GŁOWY. Po realizacji wielu kampanii społecznych i działaniach edukacyjnych w szkołach, naturalnym etapem było dla nich zaangażowanie twórców i wejście do świata online, do świata, w którym młodzi spędzają mnóstwo czasu. I tak się spotkaliśmy – my przyszliśmy z konkretną propozycją współpracy, oni z otwartością i podobnym spojrzeniem. Pasowaliśmy do siebie od razu.
Anita Bugajska: Tak, cała akcja świetnie wpisała się w nasze działania dotyczące Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. Cieszymy się, że mogliśmy połączyć siły w tym temacie – to dla nas ważny krok w kontynuowaniu naszej misji edukacyjnej i zwiększaniu świadomości na temat zdrowia psychicznego wśród młodych – na szeroką skalę. Jesteśmy poruszeni tym, jak wielu twórców zaangażowało się w naszą akcję. To pokazuje, że temat nie jest im obojętny.
Jakie były największe niespodzianki, które miały miejsce podczas realizacji. Kto odpowiadał za przeprowadzenie działań
Amadeusz Marciniak, Head of Media w agencji DDOB: Największą niespodzianką – ale taką bardzo pozytywną – był dla mnie ogrom dobra, który do nas wrócił. To jest projekt w pełni charytatywny po obu stronach. Ani my w DDOB, ani Fundacja UNAWEZA nie działamy tu komercyjnie. Dlatego też cała realizacja opiera się głównie na pracy własnej, relacjach i chęci pomocy. I to, co wydarzyło się przy tej kampanii, po prostu daje nam ogrom satysfakcji i poczucie, że robimy coś naprawdę ważnego.
Zmobilizowaliśmy ponad 300 twórców, którzy jednego dnia, zupełnie pro bono, zaangażowali się w akcję „Popatrz, Posłuchaj, Połącz” i promocję strony helppp.pl – miejsca, gdzie można zdobyć wiedzę o Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. Materiały edukacyjne zostały w całości przygotowane przez ekspertów projektu MŁODE GŁOWY i są naprawdę świetnym, praktycznym narzędziem, które pomaga zrozumieć, jak wspierać siebie i innych w kryzysie. Wśród twórców, którzy wzięli udział w kampanii, są osoby z bardzo różnych światów – od edukatorów i psycholożek, przez artystki, kucharzy, po dziennikarzy czy ludzi ze świata rozrywki. Do akcji dołączyli m.in. Jakub Patecki, Red Lipstick Monster, Agnieszka Woźniak-Starak, Magda Gessler, Natalia Sisik, Marcysia Ryskała i wielu, wielu innych.
To był piękny zryw, który był możliwy tylko dzięki relacjom, jakie budujemy w DDOB od lat – opartym na zaufaniu, wzajemnym szacunku i wspólnym poczuciu odpowiedzialności. Po tygodniach długich i ważnych rozmów z twórcami, którzy reprezentowali naprawdę różne środowiska, wspólnie z zespołem MŁODE GŁOWY stworzyliśmy kampanię, która bez wydania ani jednej złotówki osiągnęła potencjalny zasięg 10 milionów osób w zaledwie 10 dni.
Co ciekawe – znaczna większość tego zasięgu wydarzyła się w jeden dzień, 7 kwietnia – w Światowy Dzień Zdrowia, głównie za pośrednictwem Instastories, gdzie toczyła się akcja. Skoordynowanie tak wielu osób w jednym czasie było sporym wyzwaniem. Tego dnia wiele osób z zespołu DDOB było dostępnych dla twórców, by na bieżąco wspierać ich w publikacjach – odpowiadać na dodatkowe pytania, dosyłać materiały, dopinać detale.
Marta Ślendak: W świecie influencer marketingu tak silne, organiczne kampanie to prawdziwy wyjątek. I to właśnie pokazuje, jak wielką siłę mają działania oparte na wartościach i prawdziwych relacjach – efekty mogą naprawdę przekroczyć wszelkie oczekiwania.
Anita Bugajska: Warsztaty z komunikacji o zdrowiu psychicznym w social mediach były kolejnym ważnym etapem akcji. Przygotowała i poprowadziła je Joanna Flis, która podeszła do tego zadania z dużą otwartością na potrzeby influencerów. Finalnie, warsztaty przerodziły się w inspirującą dyskusję. Dzięki temu spotkaniu mogliśmy dowiedzieć się też od twórców internetowych, jak wiele emocji wiąże się z działalnością w internecie.

Amadeusz Marciniak: A propos przestrzeni na warsztaty, chciałbym wspomnieć, że odbyły się one w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Ogromnie dziękujemy przede wszystkim pani Joannie Mytkowskiej, dyrektorce MSN, która udostępniła nam przestrzeń zupełnie za darmo.
Trafiliśmy do MSN, dzięki uprzejmości pani Agnieszki Wyrwał, Radnej Miasta Warszawy, przewodniczącej Komisji Kultury i Promocji Miasta oraz członkini Komisji Zdrowia, a już na miejscu wsparciem dla nas była Ania Litwińska. To ona bezpośrednio zajmowała się koordynacją naszej współpracy z MSN, zapewniając nam wszystkie niezbędne informacje i szybko reagując na nasze potrzeby. To naprawdę ułatwiło organizację warsztatów i pozwoliło na pełną elastyczność w działaniu. Zespół MSN wykazał się wyjątkową otwartością na wszelkie dodatkowe pytania i propozycje. Niezależnie od tego, czy chodziło o logistykę, przestrzeń, czy inne aspekty – od razu reagowali i starali się dostosować do naszych potrzeb, co sprawiło, że cała współpraca była naprawdę bardzo udana.
Anita Bugajska: Mamy nadzieję, że i nas miło wspominają – nawet jeśli chwilami byliśmy głośni… Przed warsztatami, przy kawie, zagrał DJ Miki Kudelka z „Niedzielnych” – cyklu coffee parties, których partnerem są MŁODE GŁOWY. Wiemy, że to dość nietypowe, ale chcieliśmy, żeby warsztaty to było coś więcej. Żeby twórcy dowiedzieli się czegoś przydatnego, ale też po prostu pobyli razem. Bo relacje – te offline – to też coś, co warto pielęgnować.
Marta Ślendak: I to jest właśnie największa siła takich projektów. Kiedy robisz coś autentycznie ważnego, dla dobra innych, nagle okazuje się, że dużo osób chce się zaangażować. To ważne, bo przecież robimy to wszyscy dla młodych głów – one są naszą przyszłością.


Ile trwały i jak wyglądały przygotowania. Jak wyglądał przebieg i realizacja projektu
Anita Bugajska: Jako Fundacja UNAWEZA od wielu miesięcy przygotowywaliśmy się do projektu HELPPP, promującego zasady Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego. Tworzymy go z głównymi ekspertkami projektu MŁODE GŁOWY, czyli Joanną Flis, Justyną Żukowską-Gołębiewską i Joanną Szulc. Jeśli możemy szkolić się w zakresie pierwszej pomocy ofiarom wypadków, to możemy też wdrażać do naszego codziennego życia i programów edukacyjnych pierwszą pomoc przedpsychologiczną. Na naszej stronie znajdują się materiały edukacyjne, wideo, Q&A oraz ulotki i plakaty do pobrania. Strona zaczęła działać 7 kwietnia, w Światowy Dzień Zdrowia. Bo zdrowie psychiczne to też zdrowie. Bardzo zależało nam, żeby właśnie wtedy wystartować też z akcją z twórcami internetowymi.
Amadeusz Marciniak: Przygotowania do wspólnej akcji trwały kilka tygodni, ale w rzeczywistości zaczęły się znacznie wcześniej – już od momentu, kiedy zaczęliśmy rozmawiać o tym, jak zrealizować taką kampanię razem z twórcami…
Bardzo zależało nam na tym, żeby sprawdzić, czy mamy partnerów, którzy chcą zaangażować się w tak duże i charytatywne przedsięwzięcie. Okazało się, że nasze relacje dały efekty, bo spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym odbiorem. To była wspaniała reakcja, która dodała nam motywacji do działania.

Jakie są efekty akcji oraz jakie kolejne kroki są planowane
Marta Ślendak: Efekty są naprawdę imponujące. Akcja „Popatrz, Posłuchaj, Połącz” została zrealizowana bez wydania ani złotówki na promocję. Zasięg mówi sam za siebie. Co najważniejsze – dotarliśmy do młodych ludzi z naprawdę istotnym komunikatem o zdrowiu psychicznym i pierwszej pomocy.
Anita Bugajska: Kampania HELPPP, dotycząca Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego, jest dla projektu MŁODE GŁOWY działaniem długofalowym. Naszym celem jest przeszkolenie całej Polski z zasad 3xP – Popatrz, Posłuchaj, Połącz. Planujemy rozwijać stronę, poszerzać ją o bazę danych oraz konkretne wskazówki dotyczące tego, jak sięgać po pomoc i zauważać tych, którzy pomocy potrzebują.
Marta Skorupska: Wspólnie z DDOB kontynuujemy także organizację warsztatów dla twórców internetowych i mediów, by jeszcze skuteczniej dotrzeć z wiedzą o zdrowiu psychicznym do młodych ludzi. Jesteśmy głęboko przekonani, że zdrowie psychiczne to obecnie jeden z najważniejszych tematów, a widząc ogromne zaangażowanie twórców internetowych oraz pozytywne reakcje ich odbiorców, możemy śmiało powiedzieć, że wspólnie zrobiliśmy ważny krok w sprawie upowszechniania wiedzy o tym, jak pomagać osobom w kryzysie emocjonalnym. A naprawdę, może to zrobić każdy.
Co możesz zrobić tu i teraz? Każdy może pomóc!
Pierwsza Pomoc dla Zdrowia Psychicznego to uznany na świecie, rekomendowany przez Światową Organizację Zdrowia sposób postępowania w sytuacjach kryzysu emocjonalnego. Stosujemy ją, gdy widzimy, że osoba z naszego otoczenia przeżywa coś trudnego, zachowuje się w nietypowy sposób albo właśnie doświadczyła nagłego zdarzenia (np. uczestniczyła w wypadku).

Takiej pomocy może udzielić każdy. Nie musi być specjalistą. Wystarczy, że okaże empatię i przeznaczy chwilę swojego czasu drugiemu człowiekowi.

Udzielenie Pierwszej Pomocy dla Zdrowia Psychicznego może uratować czyjeś życie. Kilka chwil rozmowy pozwala wyregulować emocje, zmienić treść myśli, powstrzymać chęć impulsywnego działania. Więcej informacji na stronie helppp.pl oraz mlodeglowy.pl.
