#OdKulis: wyzwanie Healthy Cities zorganizowane przez grupę LUX MED

#OdKulis: wyzwanie Healthy Cities zorganizowane przez grupę LUX MED
Przez cały czerwiec 1,2 tys. mieszkańców 66 miast oraz 7,8 tys. pracowników ze 100 firm zbierało kroki w ramach akcji Healthy Cities. Najbardziej aktywne miasta otrzymały Zielony Budżet Obywatelski, a zwycięskie firmy posadzą jesienią 9 ha lasów. Jak #OdKulis wyglądała realizacja tego projektu?
O autorze
4 min czytania 2022-07-15

W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji drugiej, rozszerzonej edycji wyzwania Healthy Cities, za które odpowiedzialna jest Grupa LUX MED. O kulisach akcji opowiada Łukasz Niewola – dyrektor komunikacji korporacyjnej i zrównoważonego rozwoju Grupy LUX MED.

Akcja Healthy Cities, czyli kroki dla zdrowia i planety

60 tys. zł i 100 tys. zasadzonych drzew – to łączna pula nagród czerwcowego wyzwania Healthy Cities, którego celem jest kształtowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw. Zwycięskie miejscowości otrzymały Zielony Budżet, czyli środki na wsparcie proekologicznych inicjatyw, natomiast trzy zwycięskie firmy staną się współautorami akcji nasadzeń lasów. W tym roku uczestnicy uzbierali łącznie aż 1,5 mld kroków.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Autorzy i pomysłodawcy

Pomysłodawcą akcji jest Grupa LUX MED. To kontynuacja naszego zeszłorocznego projektu, w którym udział wzięło 4 tys. uczestników, a my w ramach złożonej deklaracji posadziliśmy aż 375 tys. drzew w całej Polsce. W tegorocznej edycji poszliśmy o krok dalej. Dosłownie i w przenośni. Healthy Cities 2022 ma dwie odsłony. Firmową, w której do udziału w wyzwaniu zgłosiło się ponad 100 firm z całej Polski oraz miejską – obejmującą mieszkańców 66 miast na prawach powiatu. Naszym celem było przekonanie jak największej liczby osób, że każdy krok jest ważny i kieruje nas w stronę lepszego, zdrowszego życia.

Pomysł

Mamy świadomość tego, w jaki sposób zmiany klimatu czy zanieczyszczenie środowiska wpływają na nasze zdrowie, dlatego zdecydowaliśmy się zainicjować akcję, która bazuje na dwóch filarach – zdrowym człowieku i zdrowym otoczeniu. Mamy tylko jedno życie i jedną planetę, dlatego musimy o to szczególnie dbać. Znane powiedzenie „lepiej zapobiegać niż leczyć” jest ważne również w kontekście Healthy Cities, które podkreśla właśnie rolę profilaktyki. Nawet umiarkowana aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na wiele układów w naszym organizmie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W tym roku wyzwanie Healthy Cities jest częścią szerszego projektu. Pracujemy nad stworzeniem Indeksu Zdrowych Miast, który oceni warunki życia w miastach na prawach powiatu pod kątem m.in. demografii, zdrowia (w tym zdrowia psychicznego), terenów zielonych, jakości powietrza, mieszkalnictwa, warunków społeczno-ekonomicznych, edukacji, kultury oraz programów publicznych. Te wskaźniki pokażą co i w jaki sposób wpływa na jakość życia i zdrowia mieszkańców. Wyniki projektu poznamy już jesienią.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przy projekcie współpracujemy z ekspertami ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz z Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej.

Zależy nam, aby Indeks był inspiracją, zachętą i drogowskazem dla miast. Chcemy też, aby stał się narzędziem, które wielowymiarowo pokazuje, co jest ważne dla mieszkańców, na jakie aspekty samorządy powinny zwrócić uwagę i w co inwestować, aby stworzyć zdrową i zrównoważoną przestrzeń miejską.

Przygotowania

Przygotowania do startu akcji trwały kilka miesięcy. Po określeniu grupy, do której skierowane było nasze wyzwanie, testowaliśmy aplikację Healthy Cities, która pomagała uczestnikom liczyć kroki. Zależało nam, aby to narzędzie mogło też integrować poszczególne drużyny – aplikacja umożliwia wymianę wiadomości między zespołami, a każdy biorący udział w wyzwaniu mógł sprawdzić aktualne wyniki rankingu, co dodatkowo wpływało na zaangażowanie uczestników.

Staraliśmy się wypracować strategię komunikacji maksymalnie angażującą wszystkie grupy docelowe – pracowników firm i mieszkańców miast. Działania oparliśmy o bieżący, również interaktywny kontakt z koordynatorami wyzwania z poszczególnych firm (np. poprzez webinary), a także przygotowaliśmy pakiet informacji organizacyjnych, materiałów graficznych oraz komunikację wspierającą uczestników rywalizacji. Byliśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami urzędów miast biorących udział w wyzwaniu. Uczestników aktywnie mobilizowaliśmy również na naszych kanałach social mediowych.

Dużą aktywnością wykazali się nasi pracownicy, którzy na swoich prywatnych profilach na LinkedIn zachęcali do wzięcia udziału w wyzwaniu.

Osoby zaangażowane w realizację akcji

W realizację akcji zaangażowany był cały zespół komunikacji Grupy LUX MED, agencja 38 Content Communication oraz w ogromnej mierze koordynatorzy z poszczególnych firm i miast – to oni motywowali swoich pracowników i mieszkańców do chodzenia. Wiemy też, że całkiem nieźle się przy tym bawili. Otrzymaliśmy dużo podziękowań za zaproszenie do akcji i informacje, że wyzwanie wyzwalało dużo pozytywnej energii.  

Do współpracy zaprosiliśmy także mistrza olimpijskiego – Kajetana Duszyńskiego, którego pasją i sposobem na życie jest bieganie. Wspólnie z Kajetanem przygotowaliśmy spot promujący wyzwanie, który przyjął formę poradnika dotyczącego roli rozgrzewki, prawidłowego ubioru czy diety podczas treningów. Z kolei na finał akcji Healthy Cities zorganizowaliśmy trening dla zarządu naszej spółki i pracowników, który poprowadziła medalistka olimpijska Luiza Złotkowska.

Największe wyzwania

Największym wyzwaniem była koordynacja akcji w dwóch odsłonach, tak, aby całość działań była spójna i czytelna dla wszystkich uczestników. Prowadzenie i koordynacja dwóch osobnych wyzwań – w miastach i w firmach – wymagały wiele uwagi i czujności, ale było warto, ponieważ wyniki przerosły nasze oczekiwania.

Największe niespodzianki

Największą niespodzianką, jak najbardziej pozytywną, była dla nas wiadomość, że już w połowie naszego wyzwania dołączyło do niego 2 razy więcej uczestników niż w pierwszej edycji. Niespodzianką była dla nas również bardzo pozytywna reakcja przedstawicieli miast, którzy motywowali swoich mieszkańców do sportowej rywalizacji. Komunikaty, ale i motywacyjne hasła pojawiały się w lokalnych mediach, na stronach urzędów miast, a także na oficjalnych miejskich stronach w social mediach. Miasta dbały o to, by poziom motywacji i endorfin nie opadał ani na chwilę. Podobnie było w ponad 100 firmach, które zgłosiły się do wyzwania. Tutaj o motywowanie do aktywności dbali dedykowani koordynatorzy.

Efekty i kolejne plany

Oficjalnie możemy już ogłosić, że wśród zwycięskich miast znalazły się: Świętochłowice, Ostrołęka i Świnoujście, a trzy najlepsze firmy to Elsat, ZEC Service i Societe Generale. Łącznie w ramach tegorocznego wyzwania uczestnicy przeszli 1,5 mld kroków, czyli 27 razy okrążyli Ziemię.

Kolejna edycja już w przyszłym roku. Liczymy, że wraz z nią padną nowe rekordy. Kontynuacją naszych działań będzie wspomniany już Indeks Zdrowych Miast, którego wyniki zostaną zaprezentowane jesienią.