Zaraz za nimi plasują się marki kosmetyczne (57%) i modowe (54%). Elektronika konsumencka (38%) znalazła się mniej więcej w połowie zestawienia, które zamyka kategoria „podróże” z 13% wskaźnikiem zaangażowania na Snapchacie (Statista.com, marzec 2016).
Wśród prezentowanych kategorii w ogóle nie pojawia się natomiast branża technologiczna. Można to zrozumieć, bo w większości jest to sektor bardziej nastawiony na komunikację B2B niż B2C. Nie oznacza to jednak, że brakuje ciekawych przykładów obecności marek z tego sektora na Snapchacie, w tym także wśród światowych gigantów. Jak widać – where there is a will, there is a way.
Zobacz również
HubSpot, amerykańska firma oferująca rozwiązania inbound marketingowe, wystartowała ze swoim kontem na Snapchacie w marcu 2016 r. Publikowane snapy układają się w angażującą historię o marce i tworzących ją ludziach, filozofii inboud marketingu oraz – oczywiście – oferowanych produktach. Śledzący profil HubSpot mogą liczyć na praktyczne porady i wskazówki dotyczące wybranych obszarów marketingu (w tym na przykład, jak wykorzystać Snapchat w działaniach B2B), krótkie prezentacje firmowych ekspertów, analizy oraz szczegółowe instrukcje dotyczące nowych rozwiązań marketingowych. Wszystko podane w lekkiej, często zabawnej i zawsze przystępnej formie.
Today we’re dishing about new Snapchat Chat features ON Snapchat (meta, we know.) Follow HubSpotInc for the scoop! pic.twitter.com/y731XahSys — HubSpot (@HubSpot) 30 marca 2016
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Równolegle do działań marketingowych, HubSpot wykorzystuje też konto na Snapchacie w kampaniach rekrutacyjnych i employer brandingowych. Snapy pokazują pracowników podczas spotkań i szkoleń z ciekawymi ludźmi, w przerwach na lunch i podczas pracy. Dla potencjalnych kandydatów to możliwość lepszego zrozumienia kultury korporacyjnej oraz wczucia się w panującą w firmie atmosferę. To jednak nie wszystko. Całkiem niedawno HubSpot poszedł o krok dalej i uruchomił możliwość aplikowania na wybrane stanowiska bezpośrednio przez Snapchata.
Źródło: recruitingsocial.com
Więcej na temat doświadczeń HubSpot ze Snapchatem można przeczytać na blogu firmy.
Cisco, lider branży IT, zdecydował się opowiadać swoją historię na Snapchacie poprzez ludzi, którzy tworzą firmę. Jak? Oddając kanał w ich ręce, czyli realizując akcję przejęcia Snapchata (Snapchat Takover) w wykonaniu pracowników. Cisco postawił na osobiste relacje i indywidualną perspektywę osób zidentyfikowanych jako „super ambasadorzy” marki. Byli to pracownicy aktywni w mediach społecznościowych oraz angażujący się w działania marki realizowane w już istniejących kanałach na Facebooku czy też Instagramie. Stworzyli oni grupę roboczą o wdzięcznej nazwie – Kitten Rainbow Unicorns – która już sama w sobie była dowodem na to, jak dobrze Cisco rozumie zasady rządzące socialem. Wszyscy członkowie grupy otrzymali hasła dostępu do konta firmowego i mogli zamieszczać tam swój własny kontent. Ryzyko związane z oddaniem części kontroli w ręce pracowników naprawdę się opłaciło. Historie zamieszczane przez Cisco na Snapchacie ogląda się z przyjemnością. Zaangażowani pracownicy nie poprzestawiali na komunikacji za pośrednictwem oficjalnych mediów, ale wykorzystywali do niej również własne kanały – budując tym samym wiarygodność przekazu oraz zwiększając zasięgi.
Źródło: Facebook
Technologiczny gigant IBM również stworzył profil marki na Snapchacie. Firma wykorzystuje większość omawianych już przy innych case’ach mechanizmów, pokazując niedostępne na co dzień obiekty spółki, relacjonując wydarzenia podczas których wykorzystywana jest technologia IBM (np. U.S. Open, Festiwal Filmowy Tribeca, etc.) oraz świętując ważne wydarzenia w historii spółki. Widać, że w odróżnieniu np. od działań realizowanych przez Cisco, brakuje w nich nieco lekkości i naturalności. W tym przypadku jednak przyciąga już sama marka i szansa bliższego przyjrzenia się realizowanym przez firmę działaniom.
Intel, firma znana przede wszystkim z produkcji procesorów, pojawiła się na Snapchacie już w 2014 roku. Zdecydowanie zalicza się więc do grona „early adopters”, czyli w tym wypadku pionierów wykorzystania Snapchata w komunikacji korporacyjnej. Intel wyszedł z założenia, że grono obserwujących to przede wszystkim ludzie już zainteresowani marką i specjalnie z myślą o nich przygotował serię snapów prezentujących ekspozycję Intel Museum w Santa Clara. Akcja miała bardzo pozytywny odzew i cieszyła się dużym zainteresowaniem. Po dobrym starcie Intel jednak wyhamował. Zrealizował jeszcze parę snapchatowych relacji z wydarzeń technologicznych, ale teraz najwyraźniej zaniechał działań w tym kanale.
Have you seen our Snaps? Follow intel_inside on Snapchat for exhibits, games, and esports from #gamescom15 #IEM pic.twitter.com/BZezVepSYS — Intel (@intel) 7 sierpnia 2015
Wnioski:
- Komunikacja B2B na Snapchacie jest możliwa i są marki, które robią to naprawdę dobrze.
- Rezygnując z pełnej kontroli nad kanałem na Snapchacie i zapraszając do współpracy różnych autorów – w ramach Snapchat Takeover – można uzyskać wiele wartościowego kontentu i znacząco zwiększyć zasięg oraz zaangażowanie odbiorców.
- Pracownicy to najlepsi ambasadorzy marki. Część z nich już teraz aktywnie działa w mediach społecznościowych, warto wykorzystać ten potencjał.
- Tak jak w każdym kanale komunikacji, również na Snapchacie trzeba wypracować swój unikalny styl komunikacji, spójny z wizerunkiem marki (patrz Cisco vs. IBM).
- Snapchat to nie tylko potencjalne narzędzie do rekrutacji, ale także możliwość budowania wizerunku marki jako dobrego pracodawcy i prezentacji kultury korporacyjnej.