Ok Google – jak bardzo voice search wpływa na SEM?

Ok Google – jak bardzo voice search wpływa na SEM?
Kiedy w 1987 roku Data w filmie Star Trek prowadził swobodną rozmowę z komputerem, wszyscy postrzegali taką możliwość jako coś niedorzecznego. Najnowsze statystyki udowadniają nam jednak, że nie musimy czekać aż do roku 2364, aby móc rozmawiać z komputerem i w ten sposób pozyskiwać...
O autorze
4 min czytania 2017-09-04

…istotne dla nas informacje.

Wraz z eksplozją technologii w przestrzeni cyfrowej zmienia się sposób, w jaki ludzie szukają informacji online. Coraz częściej korzystają z wyszukiwania głosowego na swoich smartfonach, tabletach lub asystentach głosowych w celu pozyskania dla siebie istotnych informacji. Siri jest najlepszym przyjacielem w przypadku urządzeń od Apple, Ok Google jest popularne na urządzeniach z Androidem, a Cortana firmy Microsoft jest przydatna na komputerze.

W ostatnich latach gwałtownie wzrosło znaczenie smartfonów, które obecnie posiada niemal każdy. Z tego powodu Google od 2015 roku wprowadził czynnik rankingowy “mobile friendly”, który ocenia dostosowanie stron internetowych do urządzeń mobilnych. Rosnąca popularność smartfonów sprawia, że optymalizacja stron musi również uwzględniać specyfikę urządzeń mobilnych, w których technologia rozwija się bardzo intensywnie, a jedną z nich jest voice search. Wyszukiwanie głosowe niekoniecznie stanowi nową koncepcję, w rzeczywistości aplikacja Google Mobile posiadała funkcję wyszukiwania głosowego dla Blackberry i iPhone już w 2008 roku. Jednak rozwój technologii doprowadził do gwałtownego nasilenia się tego zjawiska. ComScore przewiduje, że najprawdopodobniej do 2020 roku więcej niż połowa wyszukiwań w Google będzie się odbywać za pomocą funkcji voice search.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyszukiwanie mobilne odbywa się na zasadzie przetwarzania języka naturalnego oraz syntetyzatora mowy w celu zrozumienia języka danego użytkownika. Następnie wyszukiwane są odpowiednie dane, a użytkownik uzyskuje najbardziej trafne odpowiedzi. System ten posiłkuje się również historią wcześniejszych wyszukiwań, a także kontekstem wyszukiwanej frazy.

Voice search w statystykach

Obecnie dostępnych jest ponad miliard stron internetowych. Ilość danych online w 2005 roku wyniosła 130 eksabajtów, a w 2020 roku ma ona wynieść aż 40 000 eksabajtów. W odpowiedzi na niewiarygodną ilość informacji dostępnych w internecie marki konkurują ze sobą w celu zapewnienia klientom dostępu do odpowiedniej treści, które wyszukiwane są za pomocą Google.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Sama technologia voice search jest stale udoskonalana. Współczynnik błędów przy wyszukiwaniu głosowym wynosi obecnie około 8%, podczas gdy jeszcze 2 lata temu było to aż 25%. Sprawia to, że użytkownicy coraz chętniej decydują się na tę metodę wyszukiwania, jednocześnie korzystając z naturalnych metod. Oznacza to, że coraz częściej wyszukiwania dokonywane są poprzez pytania, a nie tradycyjne frazy. Z tego powodu Google zastanawia się nawet nad włączeniem raportu voice search do Google Search Console. Taki zabieg pozwoliłby na pobieranie raportów, z których dowiedzielibyśmy się, jakie frazy używane są do wyszukiwania ręcznego, a jakie do wyszukiwania głosowego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wyszukiwanie głosowe jest coraz bardziej widoczne na platformach społecznościowych. Facebook zaczął dodawać opcje komunikatów głosowych za pośrednictwem aplikacji Messenger i Android Auto, co pozwala użytkownikom na odsłuchiwanie i odpowiadanie na wiadomości od znajomych w aplikacji, kontrolując je za pomocą poleceń głosowych. Ponieważ te możliwości stają się coraz popularniejsze, a technologia stale ulepsza ich precyzyjność, prawdopodobne jest, że tego typu rozwiązania stosowane będą również na innych platformach.

Dzięki jednoczesnemu zwiększeniu zarówno bogatych odpowiedzi, jak i ilości wyszukiwań za pomocą voice search, prawdopodobnie niedługo użytkownicy będą prowadzić swego rodzaju rozmowę ze swoimi urządzeniami.

W 2014 roku prawie 50% Amerykanów przynajmniej raz dziennie skorzystało z funkcji wyszukiwania głosowego, a wynik ten był 2 razy większy w stosunku do roku poprzedniego. Obecnie z technologii voice search można korzystać za pomocą Google Now, Siri, Cortana, Messengera Facebooka i Echo Amazona. Najprawdopodobniej trend ten zostanie również rozpowszechniony w Polsce, ponieważ wyszukiwanie głosowe jest o wiele szybsze i wygodniejsze niż ręcznie wpisywanie zapytań w wyszukiwarkę. W wielu sytuacjach jest to wręcz konieczne, np. w trakcie prowadzenia samochodu. Trend ten zmusza specjalistów SEO do zastanowienia się nad nowymi sposobami optymalizacji stron.

Wpływ voice search na SEO

W miarę zwiększania popularności wyszukiwań głosowych zmienia się również sposób, w jaki wyszukiwane są poszczególne frazy. Najważniejszy jest fakt, że internauci, korzystając z wyszukiwarki głosowej, nie wymawiają kluczowych fraz, a zadają pytania przy użyciu pełnych zdań. To niewątpliwie wpływa na strategię optymalizacji. Zazwyczaj użytkownicy formułują dłuższe zdania, oczekując bardzo trafnego wyniku, dlatego też Google zaczął wyświetlać bezpośrednie odpowiedzi, które obecnie są dostarczane dla niemal 20% zapytań głosowych. Dzięki takiemu zabiegowi użytkownik nie musi wchodzić na stronę internetową i szukać odpowiedzi, ponieważ otrzymuje ją od razu od Google. Jak więc dokonać optymalizacji pod kątem SEO w obliczu tych zmian?

Należy dokładnie przeanalizować zawartość strony pod kątem potrzeb użytkowników wyszukiwarek, tak aby znajdowały się tam jedynie istotne i potrzebne informacje. Zawartość powinna odpowiadać na pytania typu “gdzie, kto, jak, czemu, dlaczego, ile” itd., dlatego powinniśmy przeredagować i zmodyfikować posiadaną treść. Przydatne okażą się modele FAQ lub też Q&A, powinniśmy przy tym pamiętać o rozbudowanych zapytaniach, z jakich korzystają użytkownicy voice search. Nie oznacza to jednak, że musimy wypełniać stronę sztucznie brzmiącymi pytaniami. Obecnie roboty Google są bardzo inteligentne i potrafią zrozumieć naszą treść i dopasować ją do zapytania użytkownika.

Voice search stanowi szczególne wyzwanie dla wyszukiwań lokalnych, ponieważ w trakcie wyszukiwania głosowego użytkownicy mają tendencję do opierania go na lokalizacji. W takiej sytuacji, specjaliści SEO powinni nie tylko umieszczać nazwę danej miejscowości na stronie, ale uwzględniać również charakterystyczne punkty orientacyjne, atrakcje, obiekty takie jak np. rynek, stadion itd. W tym celu należy odpowiednio zadbać o jakość i aktualność danych kontaktowych umieszczonych na naszej stronie w postaci adresu, numeru telefonu, godzin otwarcia itd. Tego typu informacje powinny być zaktualizowane również w Google Moja Firma, co zdecydowanie zwiększy współczynnik klikalności.

Voice search pomaga nam o wiele lepiej ocenić intencje wyszukiwania danej frazy przez użytkownika. Przykładowo, kiedy użytkownik wpisze ręcznie frazę „pralka”, nie wiemy, czy chce on ją kupić, naprawić, poznać mechanizm jej działania czy też wyszukać zdjęcia. Ten sam użytkownik, korzystając z funkcji voice search, najprawdopodobniej zada takie pytanie: „Jak działa pralka?”, „Jak naprawić pralkę?”, „Pokaż mi zdjęcia pralek” itp. Pozwala to na opracowanie skuteczniejszej strategii promocji, ponieważ jesteśmy w stanie o wiele lepiej dopasować stronę internetową i reklamę do oczekiwań klienta.