Partnerem merytorycznym publikacji jest Izba Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska.
Usability Labs zaprezentowało drugą już edycję raportu, w którym zebrane zostały wyniki badań poziomu użyteczności stron internetowych najczęściej odwiedzanych detalicznych sklepów w Polsce w 2015 roku. Pierwsza edycja, opublikowana w 2013 roku, miała na celu zdiagnozowanie problemu dużej ilości porzuconych koszyków, czego efektem był brak finalizacji zakupów.
Zobacz również
Podstawowym założeniem tegorocznego raportu było ukazanie pozytywnych wzorców użyteczności, które wyłoniły się podczas badań. Ich zastosowanie ma wspomóc proces zakupowy i sprawić, że użytkownik opuści stronę z pozytywnymi emocjami i będzie chciał wrócić do e-sklepu w przyszłości.
„Niezmiernie cieszymy się z faktu, że zaczyna dostrzegać się ogromną rolę, jaką ogrywa UX, nie tylko w przypadku płatności mobilnych czy reklamy, ale też handlu internetowego.” – podkreśla Marek Włodarczyk, Country Manager w optivo. „Responsywny design i optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych są dziś niezbędne w celu skutecznego prowadzenia komunikacji za pośrednictwem e-maili i nie tylko. Sklepy internetowe powinny o tym pamiętać w szczególności, mając na uwadze fakt, że to user experience w dużym stopniu decyduje o tym, czy konsumenci pozostaną na naszej stronie, czy też będą chcieli jak najszybciej ją opuścić.” – dodaje.
Jedyny w Polsce raport skupiający się na roli, jaką odgrywa user experience w e-handlu, porusza także temat użyteczności sklepów w wersji mobilnej. Zgodnie z zeszłorocznym badaniem Sales Nexus, e-maile odbierane są na smartfonach lub tabletach przez ponad 75% użytkowników, osiągając wskaźnik open rate na poziomie 50%. Co więcej, 20% przychodów generowanych przez kanał e-mail, pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, że to właśnie na urządzeniach mobilnych usuwamy otrzymane wiadomości znacznie częściej, niż w przypadku poczty desktopowej. Dzieje się tak głównie przez nieatrakcyjny, trudny w odbiorze content.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Raport opracowany został przez zespół agencji badawczej Usability LAB, która zajmuje się eksperckimi audytami stron, badaniami użyteczności z udziałem konsumentów, a także projektowaniem interakcji w oparciu o uzyskane wyniki. Pracami kierował Jacek Popko, dyrektor zarządzający agencji, a pieczę nad projektem oraz metodologią badania sprawował Michał Wójcik (projektant UX).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wsparcia merytorycznego udzieliła Izba Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska. Partnerami Raportu są: optivo, BRAND24, Poczta Polska, mensis.pl, direct.money.pl, eKomercyjnie.pl oraz Marketer+.
Raport: UX e-sklepów 2015 możliwy do pobrania na stronie: http://www.usability-lab.pl/