Oreo – ciastka, które podbiły świat

Oreo – ciastka, które podbiły świat
W Polsce Oreo pojawiło się w 2011 roku. W Stanach Zjednoczonych zostały wprowadzone już w 1912 roku. Dziś stały się produktem wręcz kultowym. Fanpage Oreo na Facebooku ma już ponad 40 milionów fanów.
O autorze
2 min czytania 2015-07-27

Źródło: Facebook

Fenomen Oreo spowodował, że w sieci zaczęły pojawiać się nawet filmiki generowane przez samych użytkowników sieci tzw. Oreo Challenge. Tutaj dwa przykłady:

Jedna z teorii próbujących wytłumaczyć gigantyczny sukces tych ciastek głosi, że zawierają w sobie substancje uzależniające. Bardziej wiarygodnym wytłumaczeniem jest jednak świetnie realizowana strategia marketingowa marki.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Strategia ta rozciąga się bardzo szeroko. Wystarczy zobaczyć, z jaką starannością przygotowywane są choćby posty Oreo na Facebooku:

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wartości i emocje

Oreo bardzo umiejętnie odnosi się także do wartości rodzinnych. W prosty sposób pokazuje pełne miłości relacje pomiędzy dziećmi a ich rodzicami. Reklamy są urocze, zabawne i pełne ciepła. Jest w nich mnóstwo pozytywnych emocji i ogląda się je z prawdziwą przyjemnością. Wystarczy spojrzeć choćby na tę:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Rytuał

Ciastka powinno się jeść według rytuału – przekręć, poliż, zanurz w mleku. Taki sposób jedzenia kojarzymy dziś jednoznacznie z Oreo, choć przecież ciastka w mleku moczyło się od niepamiętnych czasów.

Rytuał zwiększa zaangażowanie konsumentów podczas jedzenia, daje im poczucie pewnej przynależności do grupy, sprawia, że czynność jedzenia staje się wyjątkowym, pełnym zabawy przeżyciem. Oreo kojarzą się z radością. Wraz z opakowaniem ciastek dostajemy cały zestaw pozytywnych emocji i skojarzeń. 

Oreo w serialach, filmach i piosenkach 

Oreo to także ulubione ciastka bohaterów z Siódmego nieba czy Przyjaciół. Pojawiły się również na planie Każdy sposób jest dobry z Clintem Eastwoodem,  Hazardzistów z Mattem Damonem i Johnem Malkovichem oraz w kreskówce Ralf Demolka.

Źródło: www.imdb.com



Nawiązanie do tej sceny możecie zobaczyć tutaj:

Źródło: pl.pokernews.com

Produkt pojawia się także przy okazji Transformersów. Wieku zagłady

 Co więcej Oreo to ulubiony przysmak komiksowego bohatera Martiana Manhuntera:

 Yankovic napisał o Oreo nawet piosenkę:

Real-time marketing

Oreo to przede wszystkim jednak mistrzowie real-time marketingu. Kiedy podczas rozgrywek Super Bowl 2013 na stadionie zgasło światło, na Twitterze błyskawicznie pojawił się wpis: „Nie ma prądu? To nie problem. W ciemności także możesz maczać”.

Tweet został udostępniony 10 tysięcy razy w przeciągu godziny, stając się tym samym absolutnym hitem internetu.

Nie była to jedyna tego rodzaju akcja marki. Oreo wykazało się refleksem również przy innych okazjach, jak zaćmienie słońca w marcu 2015 roku.

Oreo świetnie komentuje także inne aktualne wydarzenia. Wystarczy tutaj przypomnieć kilka z nich, jak  Światowy Dzień bez Samochodu, Dzień Miłośników Książki, Gala Konfrontacji Sztuk Walki czy niedawne zalegalizowanie w USA małżeństw homoseksualnych.

Świetna strategia marketingowa sprawiła, że Oreo stały się produktem kultowym. Ciastka kojarzą się z radością, zabawą, więziami rodzinnymi. Są już zdecydowanie czymś więcej niż tylko kakaowymi herbatnikami z kremowym nadzieniem pośrodku. Oreo to doskonały przykład jak z pospolitego produktu (markizy) można zrobić coś naprawdę niezwykłego.

  

Marta Ławrynkowicz
redaktor/dziennikarz Nowego Marketingu