fot. depositphotos.com
1 lipca 2023 zbliża się dużymi krokami. Wtedy Google wycofa rozwiązanie Universal Analytics. Co to oznacza? Standardowe usługi UA przestaną przetwarzać nowe działania i możliwość gromadzenia i analizowania aktualnych danych. Czasu jest mało, ale – nie panikuj. W 8 krokach pokazujemy co zrobić, żeby zdążyć na czas – albo żeby być spóźnionym w minimalnym wymiarze.
Krok 1 Poznaj narzędzie
Po pierwsze poznaj „przeciwnika”. GA4 zawiera szereg rewolucyjnych zmian, które pomogą Ci dostosować się do wymagań, jakie niosą za sobą: świat wielu ekranów, wielu platform, skomplikowanej customer journey i rewolucja w „ciasteczkach”. To najważniejsze i główne trendy w analityce i marketingu od dobrych kilku lat, do których dopasowuje się GA4.
Przełomowe 7 Funkcjonalności GA4 to:
- Wbudowane AI: GA4 wykorzystuje wbudowane algorytmy uczenia maszynowego do analizy danych, co umożliwia łatwiejszą analizę i szybsze wyciąganie wyników.
- Nowy model danych oparty na eventach. Struktura eventów, którą znamy, opierająca się na: kategorii, akcji, etykiecie zastępuje płaska struktura zawierająca nazwę eventu wraz z parametrami. Umożliwia to lepszą organizację trakowania – podobną do tego jaka od lat jest stosowana w narzędziu Firebase.
- Zintegrowane śledzenie aplikacji mobilnych: GA4 umożliwia śledzenie użytkowników aplikacji mobilnych bez konieczności dodawania dodatkowego kodu, dodatkowej usługi, widoku. Dane ze strony i aplikacji zobaczysz w jednej usłudze.
- Śledzenie użytkowników w wielu urządzeniach: narzędzie umożliwia śledzenie przepływu użytkowników w różnych urządzeniach, co pozwala na lepie zrozumieć ich zachowania. Wdrażając Google Signals, User ID jesteś w stanie użytkownika z 3 urządzeń zobaczyć jako jednego (a nie 3 jak dotychczas).
- Prognozowanie wyników: nowa wersja narzędzia umożliwia prognozowanie przyszłych wyników na podstawie danych historycznych. Umożliwia to bardziej skuteczne podejmowanie decyzji biznesowych, a wykorzystanie predictive audience pozwoli zidentyfikować użytkowników, którzy są skłonni do zakupu w ciągu najbliższych 7 dni.
- Nowe raporty i wskaźniki: GA4 w nowym interfejsie mimo że daje możliwość analizowania mniejszej liczby raportów to za to w eksploracji połączysz dane i wymiary dużo bardziej elastycznie niż w starej wersji.
- Integracja z Big Query: darmowa integracja pozwala przesyłać dane na serwer i za pomocą SQL przygotowywać raporty oraz łączyć różne źródła surowych danych.
To kilka najważniejszych zmian – jest ich więcej, ale w mojej opinii te są najważniejsze.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Krok 2 – Zmapuj aktualne wdrożenie
Sprawdź, czy Twoje aktualne wdrożenie spełnia Twoje oczekiwania, zobacz, jakie raporty i funkcjonalności są dla Ciebie kluczowe. Nie ma potrzeby przenosić wszystkiego. Jeżeli masz niestandardowe wymiary, z których nigdy nie korzystałeś – usuń je. Skup się na najważniejszych rzeczach. Jak mówił Seth Godin – „mierz to co ma znaczenie”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Krok 3 – Porozmawiaj z osobami które korzystają z danych
Zmiana narzędzia – a z tym mamy do czynienia (niech nie zmyli Cię podonie brzmiąca nazwa) to dobry moment na rozmowy z ludźmi, którzy korzystają z danych. Przed wdrożeniem zapytaj, jakich raportów brakuje im w dotychczasowym wdrożeniu, jakie dane mogłyby pomóc przenieść biznes na wyższy poziom. Najczęściej warto zrobić to w gronie osób, które korzystają z danych i oczekują konkretnych wniosków, zmian. Burza mózgów może dać konkretne funkcjonalności albo wymagania, które dołożysz do planu wdrożeniowego.
Krok 4 – Wdróż MVP
Najczęściej nie zachęcam do niekompletnego wdrożenia. W tym momencie będzie inaczej – z racji na krótki okres polecam po wykonaniu pierwszych 3 kroków dodanie drugiego kodu śledzenia na swojej stronie internetowej / w aplikacji mobilnej.
Jeśli używasz wciąż kodu Google Analytics Universal, musisz przejść na nowszy kod (pamiętaj, że ciągle możesz korzystać z dwóch kodów mierzących równocześnie dane do dwóch wersji analytics). Dodatkowo GA4 możesz automatycznie śledzić wiele elementów, które wcześniej musiałeś ustawiać przez Google Tag Manager. Pobrania plików, wyjścia ze strony, wyszukiwarka wewnętrzna czy scrolowanie strony – te zdarzenia będą śledziły się automatycznie. Warto od nich rozpocząć. Kod śledzący dla strumienia danych możesz pobrać w ustawieniach konta.
Krok 5 – Przejdź przez konfigurację
Dodałeś drugi kod – świetnie. Teraz skonfiguruj swoje nowe konto Google Analytics 4. Upewnij się, że włączyłeś google signals, mieszną metodę rozpoznawania użytkowników, retencje danych – to kilka najważniejszych ustawień, które są kluczowe dla prawidłowego zbierania danych.
Krok 6 – Skonfiguruj Consent Mode
Zgodność trakowania użytkowników z intencją użytkownika to kluczowy aspekt. Jeżeli nie otrzymasz zgody na śledzenie poprzez baner cookies – nie możesz śledzić użytkownika. To ważne w kontekście GDPR / RODO .
Z pomocą przychodzi narzędzie Consent Mode, które pozwala odzyskać utracone dane poprzez mechanizm modelowania na podstawie zaawansowanych algorytmów.
Krok 7 – Przetestuj wdrożenie
Przeprowadź testy, aby upewnić się, że Twoje dane są dokładne. Przetestuj nowy kod śledzenia, sprawdź, czy tagi i zdarzenia są uruchamiane poprawnie. Możesz skorzystać do tego z trybu debug view w administracji GA4 oraz z trybu podglądu w GTM. Nie pomijaj tego kroku – jest kluczowy do osiągnięcia sukcesu.
Krok 8 – Dodaj moduł e-commerce, warstwę danych i funkcje zaawansowane
Ostatni krok to funkcje zaawansowane. Będą często wymagały wprowadzenia na stronie warstwy danych, za pomocą której przekażesz do narzędzia dodatkowy kontekst. Warstwa danych pomoże też ustawić moduł e-commerce, czyli pozwoli dodać do Twoich danych informacje o transakcjach, dodaniach do koszyka czy innych ważnych akcjach wykonywanych przez użytkownika na stronie Twojego sklepu.
Po tym kroku powtórz krok 7 i porównaj dane z firmowym CRM-em.
Podsumowanie
Pamiętaj, że wygaśnięcie Google Analytics Universal to poważna zmiana. Może ona wpłynąć na Twoje raportowanie, analizy i decyzje marketingowe. Co więcej wpłynie na algorytmy, które na podstawie wartości konwersji dopasowują stawkę za kliknięcie, miejsca wyświetlania reklamy czy inne parametry Twoich działań marketingowych. Warto więc poświęcić trochę czasu, aby przygotować się do tej zmiany i upewnić się, że Twoje dane są zbierane i interpretowane w sposób właściwy.
Czy da się wdrożyć GA4 w 40 dni – myślę, że w pewien sposób tak. Możesz podejść do zadania etapami, poczynając od wdrożenia mierzenia zaawansowanego i krok po kroku dochodząc do kolejnych funkcjonalności GA4. Na koniec zmodyfikuj warstwę danych.
Autor: Tomasz Trzósło, head of marketing analytics w Bluerank