Z okazji Światowego Dnia Środowiska, w środę 5 czerwca br. w Amerykańskim Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku, swoje przemówienie wygłosił António Guterres – Sekretarz generalny ONZ. Guterres mówił między innymi o tym, że ludzkość „posuwa eksploatację planety do granic możliwości”. Odniósł się do produkcji oraz sprzedaży paliw kopalnych. Firmy, które są związane z tym przemysłem nazwał „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego”.
Szef ONZ, w swojej przemowie, zwrócił się także bezpośrednio do agencji reklamowych i PR-owych, które obsługują klientów z tej branży. Powiedział, by „zaprzestały odgrywania roli czynników umożliwiających niszczenie planety”.
Zobacz również
– Wiele osób w branży paliw kopalnych bezwstydnie dokonało proekologicznego prania pieniędzy, mimo że próbowało opóźnić działania klimatyczne – za pomocą lobbowania, gróźb prawnych i masowych kampanii reklamowych – powiedział Guterres.
Zaapelował w sposób stanowczy do wszystkich krajów, żeby te nie pozwalały na reklamowanie producentów tradycyjnych paliw. Porównał promowanie paliw kopalnych do promocji tytoniu, która została zakazana z uwagi na zagrożenie dla zdrowia.
– Od dziś przestańcie przyjmować nowych klientów z branży paliw kopalnych i opracujcie plany porzucenia istniejących! Paliwa kopalne nie tylko zatruwają naszą planetę. Są toksyczne dla waszych marek – dodał.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zakaz reklamowania paliw kopalnych na świecie
Już w 2022 roku Francja, jako pierwszy kraj na świecie, zakazała reklamowania firm, które zajmują się paliwami kopalnymi. Krytycy uważają jednak, że prawo nie jest wystarczające, ponieważ nie dotyczy np. gazu ziemnego. Pierwotna ustawa szła o krok dalej i proponowano w niej również zakaz reklamy samochodów napędzanych paliwami kopalnymi czy podróży lotniczych. Podobne zakazy rozważane są w Kanadzie i Irlandii. Z kolei w Amsterdamie reklamy pali kopalnych nie są dozwolone w transporcie publicznym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing