Niedawno firma Panasonic rozpoczęła kampanię promocyjną nowego głośnika dla graczy SoundSlayer WIGGS. Jest to dość nietypowy produkt, ponieważ zakłada się go na ramiona, jak kamizelkę, co ma sprawiać, że gracze są otoczeni dźwiękiem z każdej strony. Produkt został zareklamowany poprzez zdjęcie, na którym widnieje biały mężczyzna trzymający pada i używający głośnika Panasonic. W tle zdjęcia dodano elementy i postaci, które nawiązują do świata gier.
Okazuje się, że nie tylko fikcyjne elementy w tle są efektem obróbki graficznej. Na potrzeby kampanii reklamowej nie powstała żadna sesja zdjęciowa, natomiast firma wykorzystała z platformy Getty Images istniejące już zdjęcie czarnoskórego mężczyzny trzymającego w dłoniach pada. Fotografia z podpisem „Młody Afroamerykanin jedzący pizzę, pijący piwo i grający w gry wideo” nadal jest dostępna w serwisie.
Zobacz również
Sam fakt wykorzystania fotografii nie wzbudza kontrowersji. Oburzenie internautów pojawiło się po tym, jak okazało się, że twarz czarnego mężczyzny z oryginalnego zdjęcia została zastąpiona wizerunkiem białego człowieka. Następnie zmieniono też kolor koszulki, a skórę rąk i szyi pierwszej postaci wybielono tak, by pasowała do „nowej” twarzy.
Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że są to dwie różne postaci w podobnej pozycji. Internauci jednak przeanalizowali stockowe zdjęcie i porównali z materiałem reklamowym Panasonic. Okazuje się, że na obu fotografiach widać te same dłonie, szyje, identyczny układ ramion oraz koszulki z takimi samymi zagięciami materiału.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Nie wiadomo, dlaczego firma przerobiła zdjęcie czarnego mężczyzny, tworząc białą postać, jednak „wybielenie” gracza spotkało się z falą krytyki, a nawet z oskarżeniami o rasizm ze strony odbiorców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W rezultacie Panasonic usunął wszystkie treści promocyjne zawierające kontrowersyjne zdjęcie i oznajmił, że sprawa jest badana. Na razie jednak nie pojawił się żaden nowy komentarz ze strony firmy w związku z zaistniałą sytuacją.
PS
W czerwcu marka Uncle Ben’s ogłosiła, że z uwagi na oskarżenia o rasizm, przejdzie rebranding. Nazwę brandu zmieniono na Ben’s Original, z opakowań zniknął też wizerunek czarnoskórego mężczyzny.
PS2
Pracownicy Coca-Coli wzięli udział w kursie na LinkedInie, podczas którego radzono im m.in. „by byli mniej biali”. W wyniku kontrowersji program został usunięty z platformy.