„Sąsiedzi” (w wersji oryginalnej: „Pat a Mat”) to serial animowany o parze dwóch niezdarnych i nieobliczalnych majsterkowiczów, którzy w każdym odcinku zajmują się naprawą bądź budową przeróżnych konstrukcji. Pat i Mat, oprócz tego, że są przyjaciółmi, są także, jak sugeruje polska nazwa bajki – sąsiadami. I właśnie ta cecha korespondowała idealnie z założeniami kampanii pod hasłem „Sprzedawaj po sąsiedzku”.
Pomysł na wykorzystanie kreacji Pata i Mata twórcom kampanii, agencji Pride&Glory Interactive, nasunął się już podczas powrotu z pierwszego spotkania z Tablica.pl w Poznaniu. Tablica to serwis ogłoszeń lokalnych. Ogłoszenia lokalne są dla małych społeczności. Małe społeczności składają się z sąsiadów. Czemu więc nie użyć znanej wszystkim bajki, żeby pokazać podstawową ideę serwisu – transakcje lokalne, z odbiorem osobistym? Spoty z udziałem Sąsiadów pokazują zatem jak dochodzi do sprzedaży i zakupu używanych rzeczy przy pomocy serwisu Tablica.pl. Bohaterowie osadzeni zostali w oryginalnej scenografii z bajki, jednak w spocie „Obraz” pojawia się nawiązanie do teraźniejszości – obraz „Ecco Homo”, który został poddany słynnej już autorskiej renowacji.
Zobacz również
Przechodząc od pomysłu do realizacji, w pierwszej kolejności należało odnaleźć właścicieli praw do wizerunku Pata i Mata. Sprawa okazała się prostsza niż ktokolwiek mógł przypuszczać. Już po niespełna dobie agencja skontaktowała się z przedstawicielem oryginalnych twórców bajki studiem Pat&Mat, którzy wyrazili wstępną wolę współpracy. Podczas prezentacji przetargowej okazało, że czescy Sąsiedzi mieli już okazję wystąpić w kampaniach reklamowych na innych europejskich rynkach.
Co ciekawe, reklamy Tablicy z udziałem Pata i Mata powstawały w tym samym studiu, w którym kręcony jest oryginał – w niepozornym mieszkaniu w małej miejscowości pod Pragą. Studio mieści się w bloku z lat 90-tych jakich wiele, znajduje się na parterze, w dwupokojowym mieszkaniu. W jednym pokoju znajduje się makieta, gdzie kręcone są odcinki, drugi stanowi pomieszczenie robocze. Makieta jest ustawiona na specjalnym podeście – każdorazowo, do każdej sceny przykręcane i odkręcane są statywy z oświetleniem i aparatem. Praca nad każdym odcinkiem jest bardzo żmudna i trwa nawet 2 miesiące. Spoty Tablicy powstawały krócej, bo 10 dni.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Seria o sąsiadach jest nadal nagrywana. Studio realizuje kolejne materiały, które regularnie pokazują się w holenderskiej stacji telewizyjnej. Bajka cieszy się niesłabnącą popularnością tamtejszych widzów. Trzeba też dodać, że wraz z duchem czasu zmieniły się nieco realia fabuły „Sąsiadów”. Teraz już nie młotek czy wiertarka wpędzają Pata i Mata w tarapaty. Takie narzędzia ustąpiły miejsca konsolom do gier, smatrfonom i komputerom.
Relację video dokumentującą proces powstawania spotów można zobaczyć poniżej:
Przemysław Klemczak, Marketing Manager serwisu Tablica.pl