Z najnowszego badania PayPo wyłania się obraz ostrożnego i wyważonego podejścia Polaków do planowania świątecznego budżetu, uwzględniającego zarówno rosnące ceny, jak i potrzebę racjonalnego zarządzania domowymi finansami.
- Największa grupa respondentów (27%) planuje przeznaczyć na organizację Wielkanocy od 251 do 500 zł.
- Niewiele mniej, bo 24%, zamierza zmieścić się w budżecie do 250 zł.
- Blisko co piąta osoba biorąca udział w badaniu (18%) szacuje wydatki w przedziale 501–750 zł, a 9% chce wydać między 751 a 1000 zł.
- Zakupy przekraczające 1 000 zł deklaruje jedynie 6% ankietowanych.

Zobacz również
- Pomimo rosnących kosztów życia, aż 57% Polaków nie ma w planach zwiększenia świątecznych wydatków w porównaniu z poprzednim rokiem. Jedynie 22% zamierza wydać więcej, a 21% jeszcze nie podjęło decyzji w tej sprawie.
Dlaczego wydamy więcej niż rok temu
- Wśród osób, które planują większe wydatki niż w poprzednich latach, blisko ¾ (72%) jako główny powód wskazuje wzrost cen produktów. Dla 22% jest to związane z koniecznością przygotowania świąt dla większej liczby gości, natomiast 19% tłumaczy to rosnącym zapotrzebowaniem na różnego rodzaju artykuły.

Co ciekawe, tyle samo badanych (19%) przyznaje, że w tym roku po prostu mogą pozwolić sobie na więcej, co może być oznaką poprawy sytuacji finansowej w części gospodarstw domowych.
- Aż 8 na 10 ankietowanych (80%) deklaruje, że znaczną część świątecznego budżetu przeznaczy na zakupy spożywcze. To wyraźny sygnał, że tradycyjny wielkanocny stół niezmiennie pozostaje centralnym elementem przygotowań.
- Znacznie mniej Polacy planują wydać na prezenty (10%), wyjazdy (5%) oraz dekoracje i ozdoby (3%).
Niski udział tych kategorii może świadczyć o tym, że dla wielu świętowanie wciąż koncentruje się przede wszystkim wokół tradycji kulinarnych i wspólnego biesiadowania.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Mimo, iż Polacy przywiązują dużą wagę do organizacji świąt, nie zawsze towarzyszy temu wcześniejsze planowanie zakupów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Najwięcej respondentów (42%) rozpoczyna przygotowania i zakupy na około tydzień przed Wielkanocą.
- Kolejne 29% zostawia to na kilka ostatnich dni, a jedynie 17% deklaruje, że planuje święta z kilkutygodniowym wyprzedzeniem.
- Zakupy „na ostatnią chwilę” robi blisko co dziesiąty ankietowany.
Wielkanoc najczęściej z rodziną, zajączek z prezentami dla dzieci
Wielkanoc wciąż pełni istotną rolę w naszej kulturze, a jej obchody mają przede wszystkim charakter rodzinny.
- Aż 89% ankietowanych planuje spędzić ten czas w gronie najbliższych, a 5% samodzielnie. 3% wybierze towarzystwo znajomych lub przyjaciół, a zaledwie 1% zdecyduje się na wyjazd.
Dla niemal ¾ Polaków (72%) Wielkanoc nadal pozostaje wydarzeniem ważnym i pozytywnym. Tylko 20% respondentów przyznaje, że nie odczuwa przywiązania do świątecznych tradycji, a 9% nie ma wyrobionej opinii w tej kwestii.
Z badania PayPo wynika, że:
- 35% respondentów planuje zakupić upominki z okazji Wielkanocy, jednak większość (56%) nie zamierza wręczać prezentów.
I mimo tego, że tradycja wielkanocnych podarków nie jest tak powszechna jak tych bożonarodzeniowych, wielu Polaków planuje całkiem znaczące zakupy.
- Najwięcej osób (33%) zamierza przeznaczyć na ten cel kwotę od 101 do 200 zł. 30% badanych planuje wydać od 201 do 500 zł, a 16% bierze pod uwagę upominki za mniej niż 100 zł. Najmniej liczna grupa (14%) zadeklarowała budżet powyżej 500 zł.
- Najczęściej obdarowywaną grupą będą dzieci – blisko 2/3 Polaków wskazuje, że to najmłodsze pokolenie otrzyma prezent od „zajączka”. Kolejne miejsca zajmują małżonkowie i życiowi partnerzy (30%), rodzice oraz dziadkowie (22%), a także przyjaciele (14%). Co czwarty badany (28%) planuje obdarować całą rodzinę.

Zakupy prezentowe odzwierciedlają praktyczne podejście Polaków, a także ich chęć do symbolicznego celebrowania świąt.
- Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują słodycze i czekoladki (68%), a następnie zabawki (48%), kosmetyki (33%), dekoracje wielkanocne (32%) oraz dodatki do domu (21%). Mniejszą popularnością cieszą się kwiaty (15%), ubrania (18%) oraz książki (15%).
