PayPo: Ponad połowa Polaków nie zamierza wydać na organizację świąt więcej niż rok temu [BADANIE]

PayPo: Ponad połowa Polaków nie zamierza wydać na organizację świąt więcej niż rok temu [BADANIE]
Jak pokazuje najnowsze badanie PayPo, święta wielkanocne wciąż postrzegane są jako istotne wydarzenie o charakterze rodzinnym i społecznym. Aż 57% respondentów deklaruje, że nie planuje zwiększenia wydatków w porównaniu do ubiegłych lat, a najczęściej wskazywany budżet na organizację świąt mieści się w przedziale od 251 do 500 zł.
O autorze
2 min czytania 2025-04-16

Z najnowszego badania PayPo wyłania się obraz ostrożnego i wyważonego podejścia Polaków do planowania świątecznego budżetu, uwzględniającego zarówno rosnące ceny, jak i potrzebę racjonalnego zarządzania domowymi finansami.

  • Największa grupa respondentów (27%) planuje przeznaczyć na organizację Wielkanocy od 251 do 500 zł.
  • Niewiele mniej, bo 24%, zamierza zmieścić się w budżecie do 250 zł.
  • Blisko co piąta osoba biorąca udział w badaniu (18%) szacuje wydatki w przedziale 501–750 zł, a 9% chce wydać między 751 a 1000 zł.
  • Zakupy przekraczające 1 000 zł deklaruje jedynie 6% ankietowanych.

  • Pomimo rosnących kosztów życia, aż 57% Polaków nie ma w planach zwiększenia świątecznych wydatków w porównaniu z poprzednim rokiem. Jedynie 22% zamierza wydać więcej, a 21% jeszcze nie podjęło decyzji w tej sprawie.

Dlaczego wydamy więcej niż rok temu

  • Wśród osób, które planują większe wydatki niż w poprzednich latach, blisko ¾ (72%) jako główny powód wskazuje wzrost cen produktów. Dla 22% jest to związane z koniecznością przygotowania świąt dla większej liczby gości, natomiast 19% tłumaczy to rosnącym zapotrzebowaniem na różnego rodzaju artykuły.

Co ciekawe, tyle samo badanych (19%) przyznaje, że w tym roku po prostu mogą pozwolić sobie na więcej, co może być oznaką poprawy sytuacji finansowej w części gospodarstw domowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Aż 8 na 10 ankietowanych (80%) deklaruje, że znaczną część świątecznego budżetu przeznaczy na zakupy spożywcze. To wyraźny sygnał, że tradycyjny wielkanocny stół niezmiennie pozostaje centralnym elementem przygotowań.
  • Znacznie mniej Polacy planują wydać na prezenty (10%), wyjazdy (5%) oraz dekoracje i ozdoby (3%).

Niski udział tych kategorii może świadczyć o tym, że dla wielu świętowanie wciąż koncentruje się przede wszystkim wokół tradycji kulinarnych i wspólnego biesiadowania.

Mimo, iż Polacy przywiązują dużą wagę do organizacji świąt, nie zawsze towarzyszy temu wcześniejsze planowanie zakupów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Najwięcej respondentów (42%) rozpoczyna przygotowania i zakupy na około tydzień przed Wielkanocą.
  • Kolejne 29% zostawia to na kilka ostatnich dni, a jedynie 17% deklaruje, że planuje święta z kilkutygodniowym wyprzedzeniem.
  • Zakupy „na ostatnią chwilę” robi blisko co dziesiąty ankietowany.

Wielkanoc najczęściej z rodziną, zajączek z prezentami dla dzieci 

Wielkanoc wciąż pełni istotną rolę w naszej kulturze, a jej obchody mają przede wszystkim charakter rodzinny.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Aż 89% ankietowanych planuje spędzić ten czas w gronie najbliższych, a 5% samodzielnie. 3% wybierze towarzystwo znajomych lub przyjaciół, a zaledwie 1% zdecyduje się na wyjazd.

Dla niemal ¾ Polaków (72%) Wielkanoc nadal pozostaje wydarzeniem ważnym i pozytywnym. Tylko 20% respondentów przyznaje, że nie odczuwa przywiązania do świątecznych tradycji, a 9% nie ma wyrobionej opinii w tej kwestii.

Z badania PayPo wynika, że:

  • 35% respondentów planuje zakupić upominki z okazji Wielkanocy, jednak większość (56%) nie zamierza wręczać prezentów.

I mimo tego, że tradycja wielkanocnych podarków nie jest tak powszechna jak tych bożonarodzeniowych, wielu Polaków planuje całkiem znaczące zakupy.

  • Najwięcej osób (33%) zamierza przeznaczyć na ten cel kwotę od 101 do 200 zł. 30% badanych planuje wydać od 201 do 500 zł, a 16% bierze pod uwagę upominki za mniej niż 100 zł. Najmniej liczna grupa (14%) zadeklarowała budżet powyżej 500 zł.
  • Najczęściej obdarowywaną grupą będą dzieci – blisko 2/3 Polaków wskazuje, że to najmłodsze pokolenie otrzyma prezent od „zajączka”. Kolejne miejsca zajmują małżonkowie i życiowi partnerzy (30%), rodzice oraz dziadkowie (22%), a także przyjaciele (14%). Co czwarty badany (28%) planuje obdarować całą rodzinę.

Zakupy prezentowe odzwierciedlają praktyczne podejście Polaków, a także ich chęć do symbolicznego celebrowania świąt.

  • Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują słodycze i czekoladki (68%), a następnie zabawki (48%), kosmetyki (33%), dekoracje wielkanocne (32%) oraz dodatki do domu (21%). Mniejszą popularnością cieszą się kwiaty (15%), ubrania (18%) oraz książki (15%).

PS Grupa BLIX: W zakupach wielkanocnych dla Polaków liczy się jakość