Pełnosprawni, jazda stąd! Łódzka kampania społeczna chce zmienić postawy kierowców

Bezprawnie zajmowane miejsca parkingowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, to problem wielu polskich miast. W Łodzi dzięki zaangażowaniu Urzędu Miasta i firmy Infosys wystartowała kampania „Pełnosprawni, jazda stąd!”, która zwraca uwagę, że koperta ma swoje przeznaczenie.
O autorze
2 min czytania 2019-12-20

W Polsce 14 % ludności posiada orzeczenie o niepełnosprawności. Według oficjalnych danych wydano już ok. 650 tysięcy kart parkingowych zezwalających na parkowanie w miejscach oznaczonych kopertą, a samych miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami jest zaledwie ok. 13 tysięcy. Oznacza to, że na jedną kopertę przypada aż 50 posiadaczy karty. Niestety znaczna część osób korzysta z karty parkingowej bezprawnie. W wyniku przeprowadzanych kontroli okazuje się, że z kart parkingowych korzystają osoby nieuprawnione. Jak to możliwe? Kierowcy bowiem wkładają za szybę karty osób nieżyjących lub niepełnosprawnych, którzy zostali w domu.

Przedświąteczna gorączka udziela się łódzkim kierowcom

Osoby z niepełnosprawnością, posiadające kartę parkingową, nie mogą zaparkować samochodu na tzw. kopercie, bo zajął ją ktoś nieuprawniony. Dlatego Miasto Łódź wraz ze swoimi partnerami: Firmą Infosys i Bonjour podjęło się zorganizowania Kampanii Parkingowej, takiej jakiej nigdy nie było.

– Kampanii w całości internetowej, z kontrowersyjnym hasłem, takim które zaintryguje, ale przede wszystkim, daje do myślenia, a w konsekwencji zmienia świadomość społeczną. Kampania będzie miała kilka etapów i każdy kolejny będzie niespodzianką – podkreśla Katarzyna Tręda-Pisera, rzecznik ds. osób niepełnosprawnych w Łodzi.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pełnosprawni jazda stąd!

– To hasło kampanii społecznej, w której zwracamy uwagę na zajmowanie miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami przez osoby do tego nieuprawnione. Naszą akcję kierujemy przede wszystkim do kierowców, którzy czasami przez nieuwagę, czasami w codziennym pośpiechu stają na miejscach, które nie są dla nich dedykowane. Swoje zachowanie usprawiedliwiają najczęściej długością trwania postoju – przecież, przez przysłowiowe 5 minut na pewno nic się nie wydarzy. Niestety nasze doświadczenia pokazują, że jest inaczej – mówi Magdalena Jóźwiak-Fedyk, HR unit manager w Infosys Poland.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Osoby z niepełnosprawnościami w codziennym życiu borykają się z wieloma trudnościami. Choć dokłada się wszelkich starań, by niwelować bariery komunikacyjne, czynić miasto przestrzenią dostępną i przyjazną dla wszystkich mieszkańców, to potrzebujemy zwiększyć świadomość, że przyjazne miasto to także przyjaźni mieszkańcy. Miasto postanowiło w odważny sposób promować pozytywne postawy i zwrócić uwagę łodzian. Wykorzystując media społecznościowe i portale internetowe uruchomiło kampanię, która skłania do refleksji i nie pozwala na obojętność. Do tej pory w wielu kampaniach dotyczących niepełnosprawności, to niepełnosprawni stanowili oś komunikacji. Tym razem twórcy zwracają się wprost do pełnosprawnych mieszkańców miasta. Mocnymi słowami przypominają, że koperta ma swoje konkretne przeznaczenie.

– Kampanię społeczną celowo rozpoczynamy w okresie przedświątecznym. To wtedy przy wjazdach do centrów handlowych tworzą się największe korki, a kierowcy chcąc oszczędzić swój czas desperacko szukają wolnego miejsca. Wtedy decydują się na bezprawne parkowanie! – podkreślają organizatorzy akcji.

Kampania potrwa do końca stycznia. W jej kolejnych odsłonach zaprosimy mieszkańców łodzi do promowania pozytywnych postaw i solidarności społecznej. Na czym będą polegały działania Miasta? Będziemy informować na bieżąco.