“Performance Marketing” – nowy poradnik Izby Gospodarki Elektronicznej

Wachlarz narzędzi performance marketingu jest coraz większy, a wzrosty sprzedaży, jakie generuje biznesom z każdej branży, spowodowały, że jest on jednym z najgorętszych trendów w marketingu.
O autorze
4 min czytania 2018-02-14

Eksperci e-Izby opracowali kompleksowy poradnik, w którym przybliżają najskuteczniejsze rozwiązania i case studies z wykorzystania marketingu efektywnościowego.

Publikacja poradnika to jedna z aktywności grupy Performance Marketing, która powstała w strukturach e-Izby pod koniec 2017 roku. W ramach grupy zaplanowano również organizację konferencji Performance CEE Day oraz konkursu Performance Marketing Diamonds. To nowe inicjatyw e-Izby, które odbędą się 27 września 2018 roku. Wydarzenia zaplanowano z udziałem ekspertów branżowych z Czech, Bułgarii, Rumunii, Węgier, Niemczech i Finlandii.

W poradniku poruszone są zagadnienia:

  1. Kiedy zacząć optymalizację konwersji? Pierwszy krok to pozyskanie ruchu na stronie sklepu. Nie chodzi jednak o „byle jaki” ruch. Chodzi o odwiedziny, które trwają minimum 10 sekund. Dlaczego tyle? Jest to wynik naszych obserwacji wśród dziesiątek sklepów. Pierwsze 10 sekund to swoiste sito, gdzie oddzielamy osoby, które przypadkowo weszły na serwis głównie z ruchu płatnego i w ciągu pierwszej chwili zorientowały się, że to nie jest miejsce, którego szukały – pisze w poradniku Piotr Oracz, Dyrektor ds. e-commerce w LOOPA.EU – AGENCJA OPTYMALIZACJI E-SPRZEDAŻY.
  2. Jak skutecznie promować w Internecie usługi turystyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii? Aneta Mondry-Gałecka, Performance Marketing Director w Bluerank i Jacek Tkaczuk, CTO w Hitspot Media pokazują case study działań reklamowych dla Rainbow, które zrealizowały z nawiązką wyznaczone cele. Wzrost przychodu ze sprzedaży online wyniósł 28%. Przychód online z kanałów płatnych wzrósł o 49%, aż o 147% więcej niż zakładano.
  3. Cross selling w e-commerce oraz efektywne zbieranie leadów w B2B – dlaczego sam mailing nie wystarczy? Zbieranie leadów B2B zasadniczo różni się od tego procesu w B2C i żeby było skuteczne, powinno być dobrze przemyślane. Zdecydowanie najprościej (choć nie najtaniej) pozyskuje się je przy dokonywaniu transakcji czy dostarczaniu atrakcyjnych dla biznesu treści, bądź darmowych usług (materiały, wzory, szablony, skrótery wiedzowe, poradniki, raporty, manuale, itd.). Trudniej jest dotrzeć do B2B i przekonać do pozostawienia leada kontaktowego za pośrednictwem standardowych dla B2C kanałów takich jak: e-mailing, display, social me- dia, czy wyszukiwarki. Bo w biznesie typowe emocjonalne działanie, natychmiastowa reaktywność na przekaz reklamowy zdarza się rzadko. Podejmowane decyzje są bardziej wyważone, wynikają częściej z pogłębionej analizy, są podejmowane przez większą niż jedna liczbę osób, bądź nawet są elementem wyrafinowanych procesów decyzyjnych funkcjonujących w organizacji – piszą Marta Lipka Krawczyk oraz Jarek Bułka z Yintaro.
  4. Co jest „Świętym Graalem” współczesnego marketingu internetowego? LTV (ang. Life Time Value) – precyzyjne obliczanie wartości klienta w czasie per konkretny kanał i zestawianie tego z kosztami jego pozyskania. To jedno z największych współczesnych wyzwań, właśnie ze względu na problemy z precyzyjną analityką oraz wieloma różnymi standardami raportowania – pisze Marcin Michalski, Członek Zarządu Cube Group.
  5. Najlepszymi praktykami przy realizowaniu programu afiliacyjnego dzieli się Ludomir Wiśniewski – Business Development Director  w Optimise, który pisze – Nie każdy produkt nadaje się do tego, by można go było reklamować za pomocą kampanii efektywnościowej. Jeśli grupa jego odbiorców to bardzo wąska nisza, produkt jest relatywnie drogi, a konsumenci, w konkretnym przypadku, trudno ulegają impulsom zakupowym – lepiej wybrać inny model działań reklamowych. Dla przykładu – nie prowadzi się kampanii sprzedażowych dla producentów samochodów. Natomiast popularne i bardzo efektywne są kampanie leadowe zachęcające do jazd próbnych. Nawet jeśli sam produkt finalny nie nadaje się do bezpośredniej sprzedaży, to za pomocą marketingu afiliacyjnego można uzyskać konkretne korzyści na drodze prowadzącej do ostatecznego sukcesu.
  6.  Skuteczny performance marketing zgodnie z przepisami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Jak prawidłowo zbierać dane potencjalnych klientów? – na to pytanie szczegółowo odpowiadają Katarzyna Witkowska-Nowakowska, ekspert ochrony danych oraz  Marta Kwiatkowska-Cylke, adwokat – Model pozyskiwania zgód na kontakt z użytkownikiem zarówno w przypadku leadów sprzedażowych, jak i leadów marketingowych musi uwzględniać nowe wymogi co do formy oraz treści zgody. Treść zapytania o zgodę na kontakt we wskazanym celu, musi zostać sformułowana prostym i jasnym językiem, w łatwo zrozumiałej i dostępnej formie. Sama zgoda musi by dobrowolna, ale może zostać wyrażona w dowolny sposób. Odwoła- nie zgody musi być również łatwe jak jej udzielenie. Należy przy tym podkreślić, że RODO nie ograniczy zastosowania ustaw szczególnych, w tym ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  7. Klient zamierza zainteresować odbiorców nowym profilem w portalu społecznościowym. Proponuje prosty quiz: osoba, która jako pierwsza udzieli prawidłowej odpowiedzi, otrzyma nagrodę. Czy taką promocję można zorganizować, tak po prostu? Można. Niestety, przy powyższych założeniach jej organizacja będzie stanowiła wykroczenie skarbowe, zagrożone karą grzywny. Wynika to z często ignorowanego rozróżnienia na loterię promocyjną i konkurs. Podczas gdy konkurs zorganizować może każdy, organizacja loterii promocyjnej wymaga uzyskania stosownego zezwolenia – pisze Tomasz Koellner, Head of IP/TMT w Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy.
  8. Współpraca z infuencerem wpływa pozytywnie na wizerunek marki, jest elementem budowania jej zasięgu i rozpoznawalności, prestiżu, a w konsekwencji zwiększania sprzedaży. Wszystko to będzie możliwe, jeśli ta kooperacja jest przemyślana i odpowiednio zaplanowana. Należy przy tym pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim należy skupić się na odpowiednim doborze partnera do współpracy. Promując dany produkt lub usługę influencerzy stają się ich ambasadorami. Dają szansę dotarcia do określonej grupy docelowej, jednak pod warunkiem, że odbiorcy produktu byli tożsami z osobami śledzącymi dany kanał –  pisze Patrycja Ścisłowska Head of Business Development, Awin.
  9. Uruchomienie atrybucyjnego rozliczenia w programach sprzedażowych zwiększa przychody kanałów inicjujących ścieżki konwersji – blogów, mediów zasięgowych, display’u. Wraz z zarobkami rośnie zainteresowanie i zaangażowanie wydawców w ramach współpracy CPS. W efekcie, Reklamodawca otrzymuje tak pożądane działania wizerunkowe w gwarantowanym koszcie – pisze Justyna Sobolak, Account Director TradeTracker.
  10. Facebook już dawno przestał być platformą do działań wizerunkowych. Coraz powszechniejsze jest przekonanie, że social media sprzedają, a efektywność tych działań łatwo można zmierzyć. Jednak, czy możliwe jest zmierzenie konwersji działań reklamowych prowadzonych na Facebooku na ruch i wyniki sprzedaży w sklepach stacjonarnych (offline)? Case study marki Tchibo jest dowodem na to, że jest to możliwe, ale przede wszystkim, że konwersja ta ma miejsce i daje realne zyski w postaci prawie 5-ciokrotnego zwrotu z inwestycji! – pisze Agnieszka Chabrzyk, Country Director Poland, Business Factory & ROI Hunter.
  11. Content marketing w służbie performance – to możliwe. Należy  pamiętać, że content to często pierwszy lub kolejny mo- ment kontaktu użytkownika z marką jeszcze przed dokonaniem zakupu. Mimo iż zwykle nie jest on widoczny w modelu last click, stanowi ważne źródło na ścieżce konwersji użytkownika. Dlatego też dobierając KPI naszych działań, warto brać pod uwagę sprze- daż bezpośrednią i pośrednią, czyli konwersje wspomagane, w których jednym ze źródeł był blog lub inna sekcja contentowa – piszą Karolina Twardosz, Team Leader Działu SEO oraz  Izabella Łęcka Team Leader Działu Content Marketing, Semahead

Poradnik dostępny jest pod linkiem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj