O pozyskaniu leadów dzięki wysoce personalizowanej reklamie na Facebooku w walce o nagrodę branżową opowiadają Konrad Latkowski i Marek Małachowski z PricePanorama.com.
Co?
Ekomersy to nagroda branżowa dla rynku e-commerce w Polsce. Po podjęciu decyzji o udziale w tegorocznej (drugiej) edycji konkursu, poprosiliśmy klientów o nominowanie PricePanorama.com w kategoriach „Innowacja roku” oraz „Najlepszy produkt wspierający sprzedaż w internecie”. W kolejnym etapie spośród zgłoszeń Internautów, jury przyznawało po 5 nominacji. Wierzyliśmy, że uda nam się zakwalifikować przynajmniej w jednej. Ogłoszone 27 sierpnia wyniki mocno nas zaskoczyły. Znaleźliśmy się w obu kategoriach, a dodatkowo jeszcze Konrad został nominowany w kategorii „Szczególny wkład na rzecz rozwoju rynku e-commerce”, a Manubia jako „Usługa wspierająca ekspansję międzynarodową e-sklepów”. Po pierwszej radości szybko zdaliśmy sobie sprawę, że w głosowaniu internautów ciężko będzie walczyć równocześnie na czterech frontach.
Zobacz również
Do kogo?
Głosowanie na Ekomersy 2013 odbywało się w dwóch etapach. W pierwszym głosy oddawali internauci, w drugim jurorzy. Po analizie regulaminu oraz częściowych wyników głosowania internautów zauważyliśmy, że nawet kilkaset głosów przewagi pozyskanej w tej części konkursu można wyrównać dwoma, trzema głosami jury.
Nie chcieliśmy też spamować specjalnie naszych klientów czy fanów, bo rozumiemy, że i bez tego „mają co lubić”. Całości tematu dopełniały coraz bardziej absurdalne próby zdobycia lajków przez niektóre firmy. Dlatego nasze pomysły zaczęły krążyć wokół tego jak zrobić dobre wrażenie właśnie na jury. Chcieliśmy się im przedstawić, dać się poznać i zapaść w pamięć nie tylko jako kandydat do Ekomersa, ale też jako narzędzie, które możne zechcą kupić. Nasza uwaga skupiła się także wyłącznie na kategorii „Innowacja roku”.
Jak?
Stworzyliśmy stronę, na której opisaliśmy dlaczego to właśnie PricePanorama jest innowacją roku w dziedzinie e-commerce. Strona miała dedykowany nagłówek, skierowany dla każdego z członków jury.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Następnie wykorzystując pomysł Orange z dnia blogera na Facebooku [dedykowane życzenia w postaci reklamy, którą mogła zobaczyć tylko określona osoba – przyp. red.] zaczęliśmy wyszukiwać członków jury. Dla tych, których udało się odnaleźć ze 100% pewnością przygotowaliśmy kampanię reklamową. Reklamy osobne dla każdego jurora. W sumie 22 kreacje, zawierające dwie spersonalizowane reklamy (małą dla prawego paska na FB oraz dużą dla głównego streamu). W każdej reklamie użyliśmy indywidualnego wezwania, a w dużych reklamach także zdjęcia jurora aby osiągnąć jak najlepszy CTR.
Kampania ruszyła z dobowym opóźnieniem. Facebook Power Editor, w którym można zdefiniować dowolnego użytkownika FB jako odbiorcę reklamy, niestety na jednym komputerze nie działał prawie w ogóle, a na drugim co jakiś czas stwarzał wiele problemów. Ustawienie 44 reklam z planowanej „chwili” zajęło około 4 godzin. Ale się udało.
Efekty
- W dniach 17 do 23 września w reklamy kliknęło 15 członków jury, niektórzy kilkukrotnie.
- Jedna zobaczyła raz i nie wykonała żadnej akcji. Sześć osób reklamy nie zobaczyło, czyli albo nie skorzystały z Facebooka w tym czasie, albo korzystały używając AdBlocka.
- Co bardzo ważne ponad 88% kliknięć pochodziło z dużego formatu reklamy umieszczonego w aktualnościach, a zaledwie 12% z małych. Rekordzistom, mała reklama wyświetliła się ponad 240 razy, nie wywołując przy tym żadnej akcji.
- Średni koszt kliknięcia wyniósł 0,32 USD, a łączny koszt kampanii wyniósł 9,35 USD. Faktyczna kwota do zapłaty wyszła jednak jeszcze niższa, bo skorzystaliśmy w tym celu z vouchera na reklamy Facebooka zakupionego na Allegro w okazjonalnej cenie.
Czy się opłaciło? Ekomersa nie dostaliśmy, zebraliśmy za to wiele pochlebnych komentarzy. Wielu członków Jury wchodziło w interakcję z reklamami w aktualnościach – udostępniając je, komentując lub lajkując. Ruch na PricePanorama.com wzrósł, pojawiły się także zapytania od klientów.
Co więcej zaczęliśmy się zastanawiać nad wdrożeniem takiego rozwiązania na stałe. Czy to jako element zbierania opinii od klientów, którzy odeszli, czy właśnie system przywitania nowych klientów. Ten sam mechanizm można naszym zdaniem wykorzystać w sklepach internetowych, tworząc skrypt po stronie sklepu współpracujący z FBX, który zaraz po zakupie sprawdza czy adres e-mail istnieje na FB i jeśli tak, to emituje dla niego odpowiednią reklamę. Lub też pokazuje reklamy z promocją powiększonej baterii dla każdego kto kupił odpowiedni model telefonu. Do dzieła! 🙂
—